Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)
Sylabus przedmiotu Zagrożenia epidemiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia epidemiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | mikrobiologia podstawowa |
W-2 | podstawy z wirusologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z podstawami rozpowszenia zakażeń epidemicznych |
C-2 | zapoznanie studentów z uwarunkowaniami administracyjnymi w przypadkach zagrożenia epidemicznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowa terminologia - definicje, pojęcia. Podstawowe regulacje prawne dotyczące stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii. | 2 |
T-A-2 | Analiza aktualnego stanu epidemicznego w Polsce i na Swiecie | 3 |
T-A-3 | Prawa epidemiczne. Przyczynowośc w epidemiologii i kryteria związku przyczynowo-skutkowego | 4 |
T-A-4 | Czynniki warunkujace rozprzestrzenianie bakteryjnych chorob zakaźnych | 2 |
T-A-5 | Epidemie bakteryjne. Analiza przypadkow. | 6 |
T-A-6 | Nowo pojawiające się patogeny - zagrożenie epidemiczne | 3 |
T-A-7 | Porównanie wirusów SARS-CoV, MERS-CoV i SARS-CoV-2 w kontekście zagrożenia dla populacji ludzkiej. | 2 |
T-A-8 | Analiza przebiegu najwiekszych epidemii na świecie wywołanych przez wirusy. | 4 |
T-A-9 | Zawlekanie chorób zakaźnych o podłożu wirusowym do Polski - problem powszechnj globalizacji | 2 |
T-A-10 | Transposrt pacjentów w czasie epidemii. Zasady i możliwości administracyjne kwarantanny. | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza przypadków transportu sanitarnego pacjentów w czasie epidemii. Zasady i możliwości administracyjne kwarantanny. | 2 |
T-L-2 | Ćwiczenia terenowe - dekontaminacja samolotu, transport pacjenta z choroba zakaźną w ramach transportu objętego specjalnym nadzorem epidemiologicznym (lotnisko Goleniów) | 3 |
T-L-3 | Ćwiczenia terenowe - granica państwa jako element pierwszej kontroli epidemiologicznej ( przejście graniczne Lubieszyn). Procedury, mozliwości administracyjne. | 3 |
T-L-4 | Ćwiczenia terenowe - Metodologia poboru prób i ich transport od pacjentów z podejrzeniem choroby wysoce zakaźnej. Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Szczecinie. | 2 |
T-L-5 | Symulacja wybranych przypadkow zakażenia epidemicznego z uwzgledniem warunkow lokalnych lub globalnych | 3 |
T-L-6 | Zaliczenie zajęć | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Samodzielny przegląd literatury | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-A-4 | Egzamin pisemny | 2 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie się do zajęć | 8 |
A-L-3 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające |
M-2 | metody problemowe |
M-3 | metody aktywizujące |
M-4 | metody programowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formujaca |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena formujaca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO6-1_W01 Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym zagadnienia z zakresu podstawowych praw epidemicznych oraz zagrożen wynikających z rozprzestrzeniania się mikroorganizmów chorobotwórczych | MS_2A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-10 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO6-1_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzęz zakresu epidemicznych zachorowań | MS_2A_U03, MS_2A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO6-1_K01 Student jest gotowy do identyfikowania zagrożeń wynikających z zakażen epodemicznych | MS_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-10 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO6-1_W01 Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym zagadnienia z zakresu podstawowych praw epidemicznych oraz zagrożen wynikających z rozprzestrzeniania się mikroorganizmów chorobotwórczych | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym zagadnienia z zakresu podstawowych praw epidemicznych oraz zagrożen wynikających z rozprzestrzeniania się mikroorganizmów chorobotwórczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO6-1_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzęz zakresu epidemicznych zachorowań | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać wiedzęz zakresu epidemicznych zachorowań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO6-1_K01 Student jest gotowy do identyfikowania zagrożeń wynikających z zakażen epodemicznych | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotowy w stopniu dostatecznym do identyfikowania zagrożeń wynikających z zakażen epidemicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jerzy Bzdęga, Anita Gębska-Kuczerowska, Epidemiologia w zdrowiu publicznym, PZWL, 2010
- Anna Goździcka-Józefiak, Wirusologia, PWN, 2019
Literatura dodatkowa
- Wilson, J., Estes L., Leczenie chorób infekcyjnych, PZWL, Warszawa, 2021
- American Journal of Epidemiology