Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia prognostyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia prognostyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Mariusz Szymczak <Mariusz.Szymczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza i umiejetności z mikrobiologii: ogolnej, przemyslowej i zywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetancji związanych z modelowaniem i prognozowaniem zmian mikrobiologicznych w srodowisku przemysłowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń | 2 |
T-L-2 | Projektowanie eksperymentu oraz gromadzenie danych do modelowania | 4 |
T-L-3 | Interpretacja parametrów kinetycznych modeli prognostycznych | 6 |
T-L-4 | Czynniki regulacji i ich wpływ na zachowania mikroorganizmów | 6 |
T-L-5 | Procesy walidacji modeli w mikrobiologii prognostycznej | 4 |
T-L-6 | Symulacja interakcji mikrobiologicznych:, procariota-procariota, procariota-eucariota | 6 |
T-L-7 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mikrobiologia prognostyczna - definicje, zakres wykorzystania | 2 |
T-W-2 | Wzrost i metabolizm mikroorganizmów a modele matematyczne | 4 |
T-W-3 | Zasady prognozowania interakcji prokariota - eukariota - zywność | 4 |
T-W-4 | Zastosowanie modeli w prognozowaniu bezpieczeństwa żywności | 4 |
T-W-5 | Preferowane metody prognozowania mikrobiologicznego | 4 |
T-W-6 | Programy do prognozowania i bazy danych | 4 |
T-W-7 | Podstawy modelowania syntezy substacji biogennych | 4 |
T-W-8 | Mikrobiologia prognostyczna w teorii i praktyce - narzędzie do ilościowej oceny ryzyka mikrobiologicznego | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Bieżące przygotowanie do zajeć | 5 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Zajęcia dydaktyczne w ramach prowadzonego przedmiotu | 30 |
A-W-2 | samodzielny przegląd literatury i materiałów uzupełniających | 5 |
A-W-3 | udział w egzaminie pisemnym | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena umiejętności planowania i realizacji doswiadczen |
S-2 | Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęć praktycznych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu (egzamin) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO10-2_W01 Student w stopniu pogłębionym prognozuje zmiany mikrobiologiczne w różnych środowiskach, ze szczególnym uwględnieniem żywności | MS_2A_W03, MS_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO10-2_U01 Student potrafi przeprowadzić analizę prognozowania mikrobiologicznego. | MS_2A_U03, MS_2A_U04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO10-2_K01 Student jest gotów do propagowania wiedzy na temat możliwości wykorzystania modeli prognostycznych w mikrobiologii | MS_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-L-5, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO10-2_W01 Student w stopniu pogłębionym prognozuje zmiany mikrobiologiczne w różnych środowiskach, ze szczególnym uwględnieniem żywności | 2,0 | |
3,0 | Student z na i rozumie w stopniu dostatecznym zmiany mikrobiologiczne w różnych środowiskach, ze szczególnym uwględnieniem żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO10-2_U01 Student potrafi przeprowadzić analizę prognozowania mikrobiologicznego. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi przeprowadzić analizę prognozowania mikrobiologicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO10-2_K01 Student jest gotów do propagowania wiedzy na temat możliwości wykorzystania modeli prognostycznych w mikrobiologii | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotów do propagowania wiedzy na temat możliwości wykorzystania modeli prognostycznych w mikrobiologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Steinka Izabela, prognozowanie interakcji mikrobiologicznych, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk, 2007
- Libudzisz T, Kowal K., Zakowska Z., MIKROBIOLOGIA TECHNICZNA, PWN, Warszawa, 2019
- Bednartski W., Repsa A, Biotechnologia zywności, WN-T, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Current Opinion in Food Science, 2011
- Perez-Rodriguez Fernando, Valero Antonio, Predictive Microbiology in Foods, 2013, ISBN 978-1-4614-5520-2