Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)

Sylabus przedmiotu Bioinformatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioinformatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu technologii biologii oraz genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji
C-2Zapoznanie się z narzedziami i metodami przetwarzania danych sekwencyjnych
C-3Zaznajomienie się z narzędziami do wizualizacji przetworzonych danych biologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przeszukiwanie baz danych (PubMed, GenBank, OMIM, PDB)3
T-L-2Pobieranie, przetwarzanie oraz wstepna analiza sekwencji nukleotydowych i białkowych3
T-L-3Analiza danych sekwencyjnych (nukleotydowe, białkowe)4
T-L-4Wizualizacja przetworzonych danych danych biologicznych3
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
15
wykłady
T-W-1Bioinformatyka - wprowadzenie, podstawowe pojęcia2
T-W-2Porównanie sekwencji nukleotydowych oraz aminokwasowych3
T-W-3Pobieranie i analiza danych z baz biologicznych2
T-W-4Filogenetyka molekularna, tworzenie drzew filogenetycznych2
T-W-5Wprowadzenie do środowiska R2
T-W-6Wysokoprzepustowe sekwencjonowanie (np. RNAseq, metasekwencjonowanie)2
T-W-7Zaliczenie wykładów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Konsultacje z prowadzacym2
A-L-3Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratoria komputerowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań samodzielnie wykonywanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO4-1_W01
Student zna podstawy i narzędzia do analizy oraz wizualizacji danych biologicznych
MS_2A_W01C-1T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO4-1_U01
Student potrafi wybrać i zastosować narzedzia bioinformatyczne do przetworzenia oraz zwizualizowania danych biologicznych
MS_2A_U03, MS_2A_U05C-2, C-3T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO4-1_K01
Jest gotów do ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy
MS_2A_K01C-2, C-1, C-3T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO4-1_W01
Student zna podstawy i narzędzia do analizy oraz wizualizacji danych biologicznych
2,0
3,0Student zna narzędzia do przeprowadzenia analiz bioinformatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO4-1_U01
Student potrafi wybrać i zastosować narzedzia bioinformatyczne do przetworzenia oraz zwizualizowania danych biologicznych
2,0
3,0Student potrafi poprawnie wybrać i wykorzsytać narzędzia oraz metody do przeprowadzenia analiz bioinformatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO4-1_K01
Jest gotów do ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do popularyzacji wiedzy z zakresu analiz bioinformatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Baxevanisa A D, Ouellette'a, Bioinformatyka, PWN, Warszawa, 2005
  2. P.G. Higgs, T.K. Attwood, Bioinformatyka i ewolucja molekularna., PWN, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Żródła internetowe podane przez prowadzącego, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przeszukiwanie baz danych (PubMed, GenBank, OMIM, PDB)3
T-L-2Pobieranie, przetwarzanie oraz wstepna analiza sekwencji nukleotydowych i białkowych3
T-L-3Analiza danych sekwencyjnych (nukleotydowe, białkowe)4
T-L-4Wizualizacja przetworzonych danych danych biologicznych3
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioinformatyka - wprowadzenie, podstawowe pojęcia2
T-W-2Porównanie sekwencji nukleotydowych oraz aminokwasowych3
T-W-3Pobieranie i analiza danych z baz biologicznych2
T-W-4Filogenetyka molekularna, tworzenie drzew filogenetycznych2
T-W-5Wprowadzenie do środowiska R2
T-W-6Wysokoprzepustowe sekwencjonowanie (np. RNAseq, metasekwencjonowanie)2
T-W-7Zaliczenie wykładów2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Konsultacje z prowadzacym2
A-L-3Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO4-1_W01Student zna podstawy i narzędzia do analizy oraz wizualizacji danych biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące metod statystycznych, technik informatycznych i bioinformatyki wykorzystywane w naukach rolniczych i pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji
Treści programoweT-W-1Bioinformatyka - wprowadzenie, podstawowe pojęcia
T-W-6Wysokoprzepustowe sekwencjonowanie (np. RNAseq, metasekwencjonowanie)
T-W-2Porównanie sekwencji nukleotydowych oraz aminokwasowych
T-W-5Wprowadzenie do środowiska R
T-W-3Pobieranie i analiza danych z baz biologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratoria komputerowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań samodzielnie wykonywanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna narzędzia do przeprowadzenia analiz bioinformatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO4-1_U01Student potrafi wybrać i zastosować narzedzia bioinformatyczne do przetworzenia oraz zwizualizowania danych biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
MS_2A_U05Potrafi wprowadzać systemy zarządzania i normalizacji. Potrafi wykorzystać praktycznie wiedzę z zakresu prawa chroniącego własność intelektualną i prawa pracy. Potrafi przeprowadzić analizy statystyczne wykorzystane w naukach rolniczych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z narzedziami i metodami przetwarzania danych sekwencyjnych
C-3Zaznajomienie się z narzędziami do wizualizacji przetworzonych danych biologicznych
Treści programoweT-L-1Przeszukiwanie baz danych (PubMed, GenBank, OMIM, PDB)
T-L-4Wizualizacja przetworzonych danych danych biologicznych
T-L-2Pobieranie, przetwarzanie oraz wstepna analiza sekwencji nukleotydowych i białkowych
T-L-3Analiza danych sekwencyjnych (nukleotydowe, białkowe)
T-L-5Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratoria komputerowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań samodzielnie wykonywanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie wybrać i wykorzsytać narzędzia oraz metody do przeprowadzenia analiz bioinformatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO4-1_K01Jest gotów do ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Jest gotowy do ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z narzedziami i metodami przetwarzania danych sekwencyjnych
C-1Zaznajomienie z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji
C-3Zaznajomienie się z narzędziami do wizualizacji przetworzonych danych biologicznych
Treści programoweT-L-1Przeszukiwanie baz danych (PubMed, GenBank, OMIM, PDB)
T-L-4Wizualizacja przetworzonych danych danych biologicznych
T-L-2Pobieranie, przetwarzanie oraz wstepna analiza sekwencji nukleotydowych i białkowych
T-L-3Analiza danych sekwencyjnych (nukleotydowe, białkowe)
T-W-1Bioinformatyka - wprowadzenie, podstawowe pojęcia
T-W-6Wysokoprzepustowe sekwencjonowanie (np. RNAseq, metasekwencjonowanie)
T-W-2Porównanie sekwencji nukleotydowych oraz aminokwasowych
T-W-5Wprowadzenie do środowiska R
T-W-3Pobieranie i analiza danych z baz biologicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratoria komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do popularyzacji wiedzy z zakresu analiz bioinformatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0