Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)
Sylabus przedmiotu Bioinformatyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioinformatyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Remigiusz Panicz <rpanicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu technologii biologii oraz genetyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z bazami danych, sposobem ich funkcjonowania i wyszukiwania informacji |
C-2 | Zapoznanie się z narzedziami i metodami przetwarzania danych sekwencyjnych |
C-3 | Zaznajomienie się z narzędziami do wizualizacji przetworzonych danych biologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przeszukiwanie baz danych (PubMed, GenBank, OMIM, PDB) | 3 |
T-L-2 | Pobieranie, przetwarzanie oraz wstepna analiza sekwencji nukleotydowych i białkowych | 3 |
T-L-3 | Analiza danych sekwencyjnych (nukleotydowe, białkowe) | 4 |
T-L-4 | Wizualizacja przetworzonych danych danych biologicznych | 3 |
T-L-5 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioinformatyka - wprowadzenie, podstawowe pojęcia | 2 |
T-W-2 | Porównanie sekwencji nukleotydowych oraz aminokwasowych | 3 |
T-W-3 | Pobieranie i analiza danych z baz biologicznych | 2 |
T-W-4 | Filogenetyka molekularna, tworzenie drzew filogenetycznych | 2 |
T-W-5 | Wprowadzenie do środowiska R | 2 |
T-W-6 | Wysokoprzepustowe sekwencjonowanie (np. RNAseq, metasekwencjonowanie) | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzacym | 2 |
A-L-3 | Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna praca | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Laboratoria komputerowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań samodzielnie wykonywanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO4-1_W01 Student zna podstawy i narzędzia do analizy oraz wizualizacji danych biologicznych | MS_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO4-1_U01 Student potrafi wybrać i zastosować narzedzia bioinformatyczne do przetworzenia oraz zwizualizowania danych biologicznych | MS_2A_U03, MS_2A_U05 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO4-1_K01 Jest gotów do ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy | MS_2A_K01 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO4-1_W01 Student zna podstawy i narzędzia do analizy oraz wizualizacji danych biologicznych | 2,0 | |
3,0 | Student zna narzędzia do przeprowadzenia analiz bioinformatycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO4-1_U01 Student potrafi wybrać i zastosować narzedzia bioinformatyczne do przetworzenia oraz zwizualizowania danych biologicznych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie wybrać i wykorzsytać narzędzia oraz metody do przeprowadzenia analiz bioinformatycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO4-1_K01 Jest gotów do ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotów do popularyzacji wiedzy z zakresu analiz bioinformatycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Baxevanisa A D, Ouellette'a, Bioinformatyka, PWN, Warszawa, 2005
- P.G. Higgs, T.K. Attwood, Bioinformatyka i ewolucja molekularna., PWN, 2008
Literatura dodatkowa
- Żródła internetowe podane przez prowadzącego, 2013