Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii żywności
W-2Podstawy biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej1
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Przygotowanie do pracy w laboratorium mikrobiologicznym3
T-L-3Pożywki mikrobiologiczne. Rodzaje, sposób przygotowania i wyjaławiania pożywek. Zasada jałowości posiewu.3
T-L-4Izolacja mikroorganizmów, typy wzrostu, zwiazek z cechami mikroorganizmu i rodzajem pożywki.3
T-L-5Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia.3
T-L-6Morfologia kolonii. Kolonia powierzchniowa, wgłębna. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii.3
T-L-7Morfologia komórki. Metody barwienia, m. Grama; rola w diagnostyce.3
T-L-8Morfologia komórki -cd. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, obserwacja ruchu w kropli wiszącej.7
T-L-9Wpływ wybranych czynników środowiskowych na możliwość i szybkość wzrostu mikroorganizmów.6
T-L-10Metody ilościowego oznaczania mikroorganizmów6
T-L-11Podstawy identyfikacji biochemicznej mikroorganizmów; prosty rząd biochemiczny, gotowe zestawy.5
T-L-12Zaliczenie ćwiczeń2
45
wykłady
T-W-1Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Grupy zaliczane do mikroorganizmów.2
T-W-2Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne2
T-W-3Charakterystyka mikroorganizmów2
T-W-4Wzrost mikroorganizmów i wpływ wybranych czyyników na przebieg log wzrostu2
T-W-5Podstawy metabolizmu drobnoustrojów2
T-W-6Ekologia mikroorganizmów i społeczności drobnoustrojów3
T-W-7Grzyby mikroskopowe2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie źródłowej literatury14
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń14
A-L-4konsultacje z prowadzącym2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie sie do egzaminu31
A-W-3Udział w egzaminie pisemnym2
A-W-4konsultacje z prowadzącym2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu grupy mikroorganizmów, ich przedstawicieli i role jaka moga odgrywac w środowisku życia czlowieka
TZZ_1A_W08C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_U01
Student potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów i je charakteryzować.
TZZ_1A_U05C-1T-L-1, T-L-9, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-11, T-L-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C5_K01
Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy
TZZ_1A_K04C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-L-9, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-11, T-L-8M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu grupy mikroorganizmów, ich przedstawicieli i role jaka moga odgrywac w środowisku życia czlowieka
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna grupy mikrrorganizmów, ich przedstawieicli i rolę jaką mogą odgrywać w środowisku życia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_U01
Student potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów i je charakteryzować.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się nazewnictwem binominalnym mikrrorganizmów i je charakteryzować
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C5_K01
Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna tom 1 Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
  2. Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
  3. Błażejak St., Gientka I. (red.), Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010, pierwsze, czyt. WNoŻiR
  4. Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności cz 1, Wydaw. AR, Szczecin, 2003, czwarte, Czyt. WNoŻiR

Literatura dodatkowa

  1. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  2. Journal of Basic Microbiology

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej1
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Przygotowanie do pracy w laboratorium mikrobiologicznym3
T-L-3Pożywki mikrobiologiczne. Rodzaje, sposób przygotowania i wyjaławiania pożywek. Zasada jałowości posiewu.3
T-L-4Izolacja mikroorganizmów, typy wzrostu, zwiazek z cechami mikroorganizmu i rodzajem pożywki.3
T-L-5Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia.3
T-L-6Morfologia kolonii. Kolonia powierzchniowa, wgłębna. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii.3
T-L-7Morfologia komórki. Metody barwienia, m. Grama; rola w diagnostyce.3
T-L-8Morfologia komórki -cd. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, obserwacja ruchu w kropli wiszącej.7
T-L-9Wpływ wybranych czynników środowiskowych na możliwość i szybkość wzrostu mikroorganizmów.6
T-L-10Metody ilościowego oznaczania mikroorganizmów6
T-L-11Podstawy identyfikacji biochemicznej mikroorganizmów; prosty rząd biochemiczny, gotowe zestawy.5
T-L-12Zaliczenie ćwiczeń2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Grupy zaliczane do mikroorganizmów.2
T-W-2Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne2
T-W-3Charakterystyka mikroorganizmów2
T-W-4Wzrost mikroorganizmów i wpływ wybranych czyyników na przebieg log wzrostu2
T-W-5Podstawy metabolizmu drobnoustrojów2
T-W-6Ekologia mikroorganizmów i społeczności drobnoustrojów3
T-W-7Grzyby mikroskopowe2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie źródłowej literatury14
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń14
A-L-4konsultacje z prowadzącym2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie sie do egzaminu31
A-W-3Udział w egzaminie pisemnym2
A-W-4konsultacje z prowadzącym2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_W01Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu grupy mikroorganizmów, ich przedstawicieli i role jaka moga odgrywac w środowisku życia czlowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące drobnoustrojów i ich wpływu na procesy technologiczne i jakość żywności. Zna patogeny występujące w żywności.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-W-1Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Grupy zaliczane do mikroorganizmów.
T-W-4Wzrost mikroorganizmów i wpływ wybranych czyyników na przebieg log wzrostu
T-W-2Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne
T-W-3Charakterystyka mikroorganizmów
T-W-7Grzyby mikroskopowe
T-W-6Ekologia mikroorganizmów i społeczności drobnoustrojów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna grupy mikrrorganizmów, ich przedstawieicli i rolę jaką mogą odgrywać w środowisku życia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_U01Student potrafi prawidlowo posługiwać sie nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów i je charakteryzować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie higieny i toksykologii żywności, w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej
T-L-9Wpływ wybranych czynników środowiskowych na możliwość i szybkość wzrostu mikroorganizmów.
T-L-3Pożywki mikrobiologiczne. Rodzaje, sposób przygotowania i wyjaławiania pożywek. Zasada jałowości posiewu.
T-L-6Morfologia kolonii. Kolonia powierzchniowa, wgłębna. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii.
T-L-7Morfologia komórki. Metody barwienia, m. Grama; rola w diagnostyce.
T-L-4Izolacja mikroorganizmów, typy wzrostu, zwiazek z cechami mikroorganizmu i rodzajem pożywki.
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Przygotowanie do pracy w laboratorium mikrobiologicznym
T-L-5Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia.
T-L-11Podstawy identyfikacji biochemicznej mikroorganizmów; prosty rząd biochemiczny, gotowe zestawy.
T-L-8Morfologia komórki -cd. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, obserwacja ruchu w kropli wiszącej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się nazewnictwem binominalnym mikrrorganizmów i je charakteryzować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C5_K01Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki okreslonych grup mikroorganizmów i mozliwej roli jaką odgrywac moga w środowisku życia człowieka.
Treści programoweT-W-1Kroki milowe w rozwoju mikrobiologii. Działy mikrobiologii. Grupy zaliczane do mikroorganizmów.
T-W-4Wzrost mikroorganizmów i wpływ wybranych czyyników na przebieg log wzrostu
T-W-2Mikroorganizmy pro- i eukariotyczne, bezkomórkowe czynniki infekcyjne
T-W-3Charakterystyka mikroorganizmów
T-W-7Grzyby mikroskopowe
T-W-6Ekologia mikroorganizmów i społeczności drobnoustrojów
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium mikrobiologicznym, wyposażenie pracowni mikrobiologicznej
T-L-9Wpływ wybranych czynników środowiskowych na możliwość i szybkość wzrostu mikroorganizmów.
T-L-3Pożywki mikrobiologiczne. Rodzaje, sposób przygotowania i wyjaławiania pożywek. Zasada jałowości posiewu.
T-L-6Morfologia kolonii. Kolonia powierzchniowa, wgłębna. Cechy uwzględniane przy charakterystyce kolonii.
T-L-7Morfologia komórki. Metody barwienia, m. Grama; rola w diagnostyce.
T-L-4Izolacja mikroorganizmów, typy wzrostu, zwiazek z cechami mikroorganizmu i rodzajem pożywki.
T-L-2Niszczenie drobnoustrojów - metody sterylizacji. Przygotowanie do pracy w laboratorium mikrobiologicznym
T-L-5Wzrost mikroorganizmów. Hodowla, kolonia.
T-L-11Podstawy identyfikacji biochemicznej mikroorganizmów; prosty rząd biochemiczny, gotowe zestawy.
T-L-8Morfologia komórki -cd. Elementy morfologii komórki pomocne w różnicowaniu bakterii – endospory, otoczki, obserwacja ruchu w kropli wiszącej.
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca - testy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy
3,5
4,0
4,5
5,0