Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mleczarskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii mleczarskiej
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu chemii, biochemii, fizyki i mikrobiologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na jakość i trwałość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania.
C-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych1
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego4
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego4
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir4
T-L-5Produkcja i ocena masła4
T-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej4
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznaczenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu4
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach3
T-L-9Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa.3
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego.2
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego i wpływ obróbki termicznej na jego wartość odżywczą.2
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego i jego właściwości probiotyczne.2
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.2
T-W-6Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka2
T-W-7Technologia produkcji lodów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Konsultacje z nauczycielem akademickim2
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń10
A-L-4Przygotowanie sprawozdań, konspektów i prezentacji8
50
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury2
A-W-3Konsultacje z nauczycielem akademickim1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
A-W-5Udział w egzaminie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11zcid_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Rozumie procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki). Rozumie zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W15C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11zcid_U01
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U01C-2T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-8M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11zcid_K01
Student jest gotów do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
TZZ_1A_K03C-2, C-1T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11zcid_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Rozumie procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki). Rozumie zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich.
2,0Stopień opanowanie wiedzy przez studenta nie przekroczył 60%. Student nie zna i nie rozumie pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, nie zna metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie potrafi rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Zna i rozumie zaledwie kilka pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej oraz zna i rozumie niektóre zmiany zachodzące w mleku i jego przetworach podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Zna i rozumie pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i rozumie niektore, zachodzące w mleku i jego przetworach, zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Student zna i rozumie pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna większość zachodzacych w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym podstawowe pojęć stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i rozumie zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi zaproponować sposoby ograniczenia niepożądanych zmian.
5,0Student osiągnął wiedzę w 95 - 100%. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i w stopniu zaawansowanym rozumie zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11zcid_U01
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
2,0Student nie potrafi opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebiegu procesow technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Nie potrafi opracować uzyskanych wyników analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów. Stopień osiągnięcia przez Studenta założonych umiejętności nie przekroczył 60%.
3,0Student osiągną 60% umiejętności. Potrafi fragmentarycznie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych mleka i jego przetworów bez ich analizowania.
3,5Student osiągną 70% umiejętności tj. potrafi, mało wnikliwie, opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i częściowo objaśnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących mleka i jego przetworów.
4,0Student osiągną 80% umiejętności tj. potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować i przedstawić w formie prezentacji, informacje dotyczace metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i właściwie zinterpretować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
4,5Student osiągną 90% umiejętności tj. potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować, ocenić krytycznie i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, analizować i uzasadnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
5,0Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Student potrafi analizować, weryfikować, interpretować, samodzielnie wyciągać wnioski i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebieg procesów obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, zweryfikować, uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów oraz podać przyczyny uzyskania błędnych wartości.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11zcid_K01
Student jest gotów do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
2,0Student nie angażuje się w pracę w zespole i powierzone mu zadania. Nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcania oraz współodpowiedzialności za realizowane zadania.
3,0Student w 60% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5Student w 70% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,0Student w 80% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,5Student w 90% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania. Jest otwarty na wszelkiego rodzaju nowości dotyczące tej grupy zagadnień.
5,0Student w 95 - 100% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialności zarealizowane zadania.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
  2. Jurczak M.E., Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003
  3. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo t.1, UWM, OLsztyn, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo naukowe, Journal of Dairy Science
  2. Czasopismo naukowe, International Journal of Dairy Technology
  3. Leo M.L. Nollet, Fidel Toldra, Handbook of Dairy Foods Analysis, CRC Press, Londyn, 2010
  4. Cichosz G., Czeczot H., Żywieniowy fenomen mleka, Dział Redakcji i Wydawnictw WUM, Warszawa - Olsztyn, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych1
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego4
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego4
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir4
T-L-5Produkcja i ocena masła4
T-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej4
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznaczenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu4
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach3
T-L-9Zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa.3
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego.2
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego i wpływ obróbki termicznej na jego wartość odżywczą.2
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego i jego właściwości probiotyczne.2
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.2
T-W-6Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka2
T-W-7Technologia produkcji lodów.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Konsultacje z nauczycielem akademickim2
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń10
A-L-4Przygotowanie sprawozdań, konspektów i prezentacji8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury2
A-W-3Konsultacje z nauczycielem akademickim1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
A-W-5Udział w egzaminie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11zcid_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Rozumie procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego (maślanki i serwatki). Rozumie zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na jakość i trwałość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania.
Treści programoweT-W-2Jakość i trwałość mleka surowego.
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego i wpływ obróbki termicznej na jego wartość odżywczą.
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego i jego właściwości probiotyczne.
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa.
T-W-6Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka
T-W-7Technologia produkcji lodów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Stopień opanowanie wiedzy przez studenta nie przekroczył 60%. Student nie zna i nie rozumie pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, nie zna metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie potrafi rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Zna i rozumie zaledwie kilka pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej oraz zna i rozumie niektóre zmiany zachodzące w mleku i jego przetworach podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Zna i rozumie pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i rozumie niektore, zachodzące w mleku i jego przetworach, zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Student zna i rozumie pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna większość zachodzacych w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą technologii mleczarskiej. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym podstawowe pojęć stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i rozumie zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi zaproponować sposoby ograniczenia niepożądanych zmian.
5,0Student osiągnął wiedzę w 95 - 100%. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zna i w stopniu zaawansowanym rozumie zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11zcid_U01Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
Treści programoweT-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego
T-L-5Produkcja i ocena masła
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir
T-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznaczenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebiegu procesow technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Nie potrafi opracować uzyskanych wyników analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów. Stopień osiągnięcia przez Studenta założonych umiejętności nie przekroczył 60%.
3,0Student osiągną 60% umiejętności. Potrafi fragmentarycznie opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych mleka i jego przetworów bez ich analizowania.
3,5Student osiągną 70% umiejętności tj. potrafi, mało wnikliwie, opracować i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i częściowo objaśnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących mleka i jego przetworów.
4,0Student osiągną 80% umiejętności tj. potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować i przedstawić w formie prezentacji, informacje dotyczace metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić i właściwie zinterpretować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
4,5Student osiągną 90% umiejętności tj. potrafi weryfikować, prawidłowo zinterpretować, ocenić krytycznie i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przedstawić przebieg procesów technologicznych obejmujacych przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, analizować i uzasadnić uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów.
5,0Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Student potrafi analizować, weryfikować, interpretować, samodzielnie wyciągać wnioski i przedstawić w formie prezentacji, dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebieg procesów obejmujących przetwórstwo mleka. Potrafi zestawić, zweryfikować, uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczących oceny mleka i jego przetworów oraz podać przyczyny uzyskania błędnych wartości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11zcid_K01Student jest gotów do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także jest gotów działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na jakość i trwałość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania.
Treści programoweT-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego
T-L-5Produkcja i ocena masła
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir
T-L-6Produkcja kazeiny podpuszczkowej
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka surowego
T-L-7Sery podpuszczkowe dojrzewające - oznaczenie kwasowości, zawartości wody i chlorku sodu
T-L-8Lody - oznaczenie kwasowości i zawartości wody w lodach
T-W-2Jakość i trwałość mleka surowego.
T-W-3Technologia produkcji mleka spożywczego i wpływ obróbki termicznej na jego wartość odżywczą.
T-W-4Technologia produkcji mleka fermentowanego i jego właściwości probiotyczne.
T-W-5Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.
T-W-1Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa.
T-W-6Technologia produkcji serów i ich rola w żywieniu człowieka
T-W-7Technologia produkcji lodów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedynczo lub w zespołach 2 osobowych.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie angażuje się w pracę w zespole i powierzone mu zadania. Nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcania oraz współodpowiedzialności za realizowane zadania.
3,0Student w 60% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5Student w 70% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,0Student w 80% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,5Student w 90% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialność za realizowane zadania. Jest otwarty na wszelkiego rodzaju nowości dotyczące tej grupy zagadnień.
5,0Student w 95 - 100% wywiązał sie z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonywanej przez niego pracy wskazuje na 100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania się i współodpowiedzialności zarealizowane zadania.