Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Technologia produktów ubocznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia produktów ubocznych
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia produktów ubocznych powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, przetwórstwa i charakterystyki surowców pochodzenia wodnego, podstawy chemii żywności, inżynierii procesowej i analizy chemicznej żywności
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat charakterystyki i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin ćwiczeń, zasady BHP.1
T-L-2Wpływ wybranych czynników na ilość i skład chemiczny mączek rybnych i wód poprasowych.6
T-L-3Wybrane technologie zagospodarowania skór ryb.3
T-L-4Technologia produkcji hydrolizatów na przykładzie hydrolizatów rybnych.3
T-L-5Otrzymywanie chityny i chitozanu z pancerzy skorupiaków.3
T-L-6Utrwalanie wybranych niejadalnych produktów ubocznych.3
T-L-7Utrwalanie wybranych jadalnych produktów ubocznych3
T-L-8Neutralizacja ścieków z zakładów przetwórstwa rybnego.6
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Produkty uboczne przemysłu spożywczego - charakterystyka i kierunki wykorzystania6
T-W-3Technologia produkcji mączek, hydrolizatów i koncentratów białkowych z produktów ubocznych przetwórstwa ryb i skorupiaków.3
T-W-4Charakterystyka wybranych niejadalne poubojowych surowców ubocznych, metody ich zabezpieczania i przetwórstwa.6
T-W-5Charakterystyka i przetwórstwo jadalnych rzeźnych produktów ubocznych.3
T-W-6Wybrane technologie otrzymywania dodatków do żywności z produktów ubocznych przemysłu spożywczego.3
T-W-7Charakterystyka ścieków przemysłu spożywczego i metody ich neutralizacji6
T-W-8Podsumowanie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury10
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń7
A-L-4Konsultacje3
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)25
A-W-3Udział w konsultacjach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
A-W-5Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D15tzpw_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W13C-1T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1M-1S-2
TZZ_1A_D15tzpw_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W13C-2T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D15tzpw_U01
Potrafi scharakteryzować i określić podstawowe właściwości surowców ubocznych, ich wpływ na jakość wytworzonych produktów.
TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U01C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2M-2S-1
TZZ_1A_D15tzpw_U02
Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wytworzyć wybrane rodzaje produktów ubocznych.
TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U01C-2T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-9M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D15tzpw_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05C-1, C-2T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D15tzpw_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_D15tzpw_W02
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D15tzpw_U01
Potrafi scharakteryzować i określić podstawowe właściwości surowców ubocznych, ich wpływ na jakość wytworzonych produktów.
2,0
3,0Student potrafi wykonać czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_D15tzpw_U02
Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wytworzyć wybrane rodzaje produktów ubocznych.
2,0
3,0Student potrafi wykonać zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów produktów ubocznych. Potrafi opisać uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D15tzpw_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pezacki W., Przetwarzanie jadalnych surowców rzeźnych, PWN, Warszawa, 1984
  2. Pezacki W., Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych, PWN, Warszawa, 1984
  3. pr. zbior. pod red. P. Znanieckiego, Zarys obrotu, oceny i przetwórstwa surowców pochodzenia zwierzęcego, PWRiL, 1983
  4. pr. zbior. pod red. Z. Sikorskiego, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Żywność Nauka Technologia Jakość
  2. Kinsman D.M., Kotula A.W., Breidenstein B.C., Muscle foods - meat, poultry and seafood technology, Chapman & Hall, London, 1997
  3. Przemysł spożywczy

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin ćwiczeń, zasady BHP.1
T-L-2Wpływ wybranych czynników na ilość i skład chemiczny mączek rybnych i wód poprasowych.6
T-L-3Wybrane technologie zagospodarowania skór ryb.3
T-L-4Technologia produkcji hydrolizatów na przykładzie hydrolizatów rybnych.3
T-L-5Otrzymywanie chityny i chitozanu z pancerzy skorupiaków.3
T-L-6Utrwalanie wybranych niejadalnych produktów ubocznych.3
T-L-7Utrwalanie wybranych jadalnych produktów ubocznych3
T-L-8Neutralizacja ścieków z zakładów przetwórstwa rybnego.6
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.1
T-W-2Produkty uboczne przemysłu spożywczego - charakterystyka i kierunki wykorzystania6
T-W-3Technologia produkcji mączek, hydrolizatów i koncentratów białkowych z produktów ubocznych przetwórstwa ryb i skorupiaków.3
T-W-4Charakterystyka wybranych niejadalne poubojowych surowców ubocznych, metody ich zabezpieczania i przetwórstwa.6
T-W-5Charakterystyka i przetwórstwo jadalnych rzeźnych produktów ubocznych.3
T-W-6Wybrane technologie otrzymywania dodatków do żywności z produktów ubocznych przemysłu spożywczego.3
T-W-7Charakterystyka ścieków przemysłu spożywczego i metody ich neutralizacji6
T-W-8Podsumowanie2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury10
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń7
A-L-4Konsultacje3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)25
A-W-3Udział w konsultacjach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
A-W-5Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D15tzpw_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat charakterystyki i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-3Technologia produkcji mączek, hydrolizatów i koncentratów białkowych z produktów ubocznych przetwórstwa ryb i skorupiaków.
T-W-2Produkty uboczne przemysłu spożywczego - charakterystyka i kierunki wykorzystania
T-W-7Charakterystyka ścieków przemysłu spożywczego i metody ich neutralizacji
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D15tzpw_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-8Podsumowanie
T-W-4Charakterystyka wybranych niejadalne poubojowych surowców ubocznych, metody ich zabezpieczania i przetwórstwa.
T-W-6Wybrane technologie otrzymywania dodatków do żywności z produktów ubocznych przemysłu spożywczego.
T-W-5Charakterystyka i przetwórstwo jadalnych rzeźnych produktów ubocznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D15tzpw_U01Potrafi scharakteryzować i określić podstawowe właściwości surowców ubocznych, ich wpływ na jakość wytworzonych produktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U16Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_U19Potrafi planować i organizować pracę zgodnie z zasadami BHP.
TZZ_1A_U22Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat charakterystyki i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-L-3Wybrane technologie zagospodarowania skór ryb.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin ćwiczeń, zasady BHP.
T-L-2Wpływ wybranych czynników na ilość i skład chemiczny mączek rybnych i wód poprasowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D15tzpw_U02Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wytworzyć wybrane rodzaje produktów ubocznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U16Potrafi zaplanować metody i sposoby zagospodarowania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_U19Potrafi planować i organizować pracę zgodnie z zasadami BHP.
TZZ_1A_U22Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-L-5Otrzymywanie chityny i chitozanu z pancerzy skorupiaków.
T-L-8Neutralizacja ścieków z zakładów przetwórstwa rybnego.
T-L-6Utrwalanie wybranych niejadalnych produktów ubocznych.
T-L-4Technologia produkcji hydrolizatów na przykładzie hydrolizatów rybnych.
T-L-7Utrwalanie wybranych jadalnych produktów ubocznych
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów produktów ubocznych. Potrafi opisać uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D15tzpw_K01Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat charakterystyki i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-4Charakterystyka wybranych niejadalne poubojowych surowców ubocznych, metody ich zabezpieczania i przetwórstwa.
T-W-6Wybrane technologie otrzymywania dodatków do żywności z produktów ubocznych przemysłu spożywczego.
T-W-3Technologia produkcji mączek, hydrolizatów i koncentratów białkowych z produktów ubocznych przetwórstwa ryb i skorupiaków.
T-W-2Produkty uboczne przemysłu spożywczego - charakterystyka i kierunki wykorzystania
T-W-5Charakterystyka i przetwórstwo jadalnych rzeźnych produktów ubocznych.
T-W-7Charakterystyka ścieków przemysłu spożywczego i metody ich neutralizacji
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne.
T-L-3Wybrane technologie zagospodarowania skór ryb.
T-L-5Otrzymywanie chityny i chitozanu z pancerzy skorupiaków.
T-L-8Neutralizacja ścieków z zakładów przetwórstwa rybnego.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin ćwiczeń, zasady BHP.
T-L-6Utrwalanie wybranych niejadalnych produktów ubocznych.
T-L-4Technologia produkcji hydrolizatów na przykładzie hydrolizatów rybnych.
T-L-7Utrwalanie wybranych jadalnych produktów ubocznych
T-L-2Wpływ wybranych czynników na ilość i skład chemiczny mączek rybnych i wód poprasowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0