Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mięsa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii mięsa | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia mięsa powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących pozyskania mięsa kulinarnego i przerobowego, jego utrwalenia, przemian poubojowych oraz technologii przetwarzania w aspekcie jakości i wartości odżywczej produktów mięsnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Charakterystyka mięsa kulinarnego i drobnego | 4 |
T-L-3 | Wpływ wybranych czynników biologicznych i technologicznych na jakość senoryczną i odżywczą podstawowych grup wędlin | 20 |
T-L-4 | Analiza zagrożeń w przetwórstwie mięsa w aspekcie jakości i wartości odżywczej produktów mięsnych | 4 |
T-L-5 | Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. | 1 |
T-W-2 | Ubój, rozbiór i wykrawanie mięsa podstawowych gatunków zwierząt | 4 |
T-W-3 | Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą mięsa. | 8 |
T-W-4 | Podział wędlin i podstawy technologii produkcji podstawowych grup przetworów mięsnych | 9 |
T-W-5 | Wpływ procesów przetwarzania na właściwości odżywcze mięsa i przetworów mięsnych | 6 |
T-W-6 | Podsumowanie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 14 |
A-L-3 | udział w konsultacjach | 2 |
A-L-4 | przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 5 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 11 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz sprawozdań z ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D16zcid_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące pozyskania i charakterystyki mięsa zwierząt rzeźnych, przemian poubojowych, technologii produkcji wyrobów mięsnych w aspekcie kształtowania ich jakości i wartości odżywczej | TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D16zcid_U01 Potrafi rozpoznać części zasadnicze i kulinarne oraz klasy mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych, wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin o określonej jakości i wartości odżywczej | TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U13, TZZ_1A_U21, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D16zcid_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D16zcid_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące pozyskania i charakterystyki mięsa zwierząt rzeźnych, przemian poubojowych, technologii produkcji wyrobów mięsnych w aspekcie kształtowania ich jakości i wartości odżywczej | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące podstaw podziału tusz zwierząt rzeźnych i mięsa, przemian poubojowych, technologii produkcji wyrobów mięsnych w aspekcie kształtowania ich jakości i wartości odżywczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D16zcid_U01 Potrafi rozpoznać części zasadnicze i kulinarne oraz klasy mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych, wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin o określonej jakości i wartości odżywczej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozpoznać części zasadnicze i kulinarne oraz klasy mięsa podstawowych gatunków zwierząt rzeźnych.Potrafi wykonać czynności związane z wytworzeniem podstawowych rodzajów wędlin o określonej jakości i wartości odżywczej. Potrafi opracować uzyskane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D16zcid_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
- Prost E.K., Zwierzeta rzeźne i mieso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006
- Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
- Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
Literatura dodatkowa
- Żywność, nauka, technologia, jakość
- Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences