Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Parazytologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Parazytologia | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie dróg zarażenia i zapobiegania chorobom odzwierzęcym pochodzenia wodnego |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności określania najważniejszych grup pasożytów, a także uświadomienie konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami badań stosowanymi w diagnostyce parazytologicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Najważniejsze pasożyty, występujące w surowcach pochodzenia wodnego. Najważniejsze parazytozy pokarmowe. Wpływ pasożytów na jakość i wygląd surowców i produktów żywnościowych. | 10 |
T-L-2 | Ocena parazytologiczna - metody klasyczne, serologiczne i biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Kryteria oceny i obowiązujące przepisy | 4 |
T-L-3 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej | 5 |
T-W-2 | Występowanie, drogi przenoszenia i zapobieganie parazytologicznym chorobom odzwierzęcym, ze szczególnym naciskiem na patogeny zwierząt wodnych | 5 |
T-W-3 | Zagrożenia parazytologiczne związanych z wodą, pokarmem, kontaktem ze środowiskiem i zwierzętami. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i wodnych zwierząt wolno żyjących i hodowlanych | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach | 15 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do końcowego zaliczenia przedmiotu | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-5 | Udział w egzaminie pisemnym | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | pokaz technik badawczych, stosowanych w parazytologii |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy studenta w grupie |
S-2 | Ocena formująca: aprobata |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D18tzpw_W01 Student zna i rozumie zagadnienia dotyczące dróg przenoszenia i zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym. Zna i rozumie rolę i wpływ pasożytów na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, rozpoznaje prawdopodobne źródła zarażenia, drogi wnikania i transmisji. | TZZ_1A_W05, TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D18tzpw_U01 Student potrafi zaprojektować i wykonać zadania laboratoryjne pozwalające na wykrycie, zmniejszanie patogeniczności lub całkowitą likwidację pasożytów. | TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06 | — | — | C-3 | T-W-3, T-L-1 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D18tzpw_K01 Student jest gotów do wykorzystania praktycznego swojej wiedzy na temat zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, wpływu procesów technologicznych na stan zdrowotności produktu finalnego. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-2 | T-L-2 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D18tzpw_W01 Student zna i rozumie zagadnienia dotyczące dróg przenoszenia i zapobiegania najważniejszym chorobom odzwierzęcym. Zna i rozumie rolę i wpływ pasożytów na organizm żywicielski. Zna czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, rozpoznaje prawdopodobne źródła zarażenia, drogi wnikania i transmisji. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - wykazuje brak zainteresowania przedmiotem, - popełnia błędy merytoryczne. |
3,0 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
3,5 | Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazujej zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy. | |
4,0 | Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - opanował cały materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - opanował cały materiał programowy, - opanował wszystkie treści programowe, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawczą, - nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D18tzpw_U01 Student potrafi zaprojektować i wykonać zadania laboratoryjne pozwalające na wykrycie, zmniejszanie patogeniczności lub całkowitą likwidację pasożytów. | 2,0 | Student: nie posiada umiejętności zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych. |
3,0 | Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków. | |
3,5 | Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych w stopniu podstawowym, popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków | |
4,0 | Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem | |
4,5 | Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wyciąganiu wniosków | |
5,0 | Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań laboratoryjnych, potrafi wykorzystać swoją wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników oraz prawidłowo formułować wnioski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D18tzpw_K01 Student jest gotów do wykorzystania praktycznego swojej wiedzy na temat zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, wpływu procesów technologicznych na stan zdrowotności produktu finalnego. | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Buczek A., Choroby pasożytnicze - epidemiologia, diagnostyka, objawy, Wydawnictwo FnRRRKDN, Lublin, 2005, 3, pp 449
- Pojmańska T., Niewiadomska K., Okulewicz A., Robaki pasożytnicze w ekosystemach wodnych i lądowych, Instytut Parazytologii PAN, Warszawa, 2005, 1, pp. 126
Literatura dodatkowa
- Klaus Rohde (Ed.), Marine Parasitology, CSIRO PUBLISHING, 2011, pp. 592
- Kadłubowski R., Kurnatowska A., Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999