Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Fizjologia żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia żywienia
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 45 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej, biochemii, budowy ustroju ludzkiego, fizjologii człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia układu trawiennego człowieka, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ czynników sensorycznych żywności na regulację pobierania pokarmu.2
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej.2
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.2
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.2
T-L-5Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.2
T-L-6Wyznaczanie podstawowej przemiany materii u ssaka. Respirometr Haldane'a2
T-L-7Wpływ wybranych czynników na wielkość przemiany materii u ssaka.2
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.2
T-L-9Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.2
T-L-10Gospodarka lipidowa.2
T-L-11Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.2
T-L-12Witaminy. Ocena wysycenia organizmu witaminą C i PP.2
T-L-13Składniki mineralne. Ocena wysycenia organizmu wapniem.2
T-L-14Parametry antropometryczne w ocenie stanu odżywienia.2
T-L-15Kolokwium z działów. Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Wpływ czynników biologicznych, kulturowych i socjo-społecznych na zachowania żywieniowe człowieka.3
T-W-2Podstawy fizjologii układu pokarmowego i regulacja jego funkcji. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości.3
T-W-3Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.3
T-W-4Białka - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Przemiany aminokwasów i ich specyficzne funkcje.3
T-W-5Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Bilans azotowy. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.3
T-W-6Lipidy - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Lipidy osocza i ich funkcje. Llipidy komórkowe i ich funkcje. Metabolizm WKT i cholesterolu.3
T-W-7Lipidy - rola fizjologiczna. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola. Eikozanoidy - hormony tkankowe i ich rola. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.3
T-W-8Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Współzależności metabolizmu białek, tłuszczów i węglowodanówi.3
T-W-9Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy - frakcje i ich rola fizjologiczna. Wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię i liponeogenezę.3
T-W-10Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.3
T-W-11Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w wodzie.3
T-W-12Składniki mineralne - wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.3
T-W-13Składniki mineralne - żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.3
T-W-14Składniki mineralne - sód, potas, chlor i ich wpływ na gospodarkę wodno-mineralaną. Składniki mineralne w równowadze kwasowo- zasadowej.3
T-W-15Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spożyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2przygotowywanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3przygotowywanie do kolokwiów12
A-L-4Konsultacje3
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach45
A-W-2analiza wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Udział w egzaminie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium, zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C8_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fizjologię układu pokarmowego, metabolizm składników odżywczych oraz rolę fizjologiczną składników pokarmowych.
TZZ_1A_W20C-1T-W-12, T-W-6, T-W-15, T-W-7, T-W-13, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-11, T-W-10, T-W-14M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C8_U01
Potrafi zinterpretować objawy niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych. Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
TZZ_1A_U11C-1T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-11, T-L-9, T-L-3, T-L-13, T-L-10, T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-14, T-L-15, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C8_K01
Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie. Jest gotów do ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
TZZ_1A_K05C-1T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-11, T-L-9, T-L-3, T-L-13, T-L-10, T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-14, T-L-15, T-L-1, T-W-12, T-W-6, T-W-15, T-W-7, T-W-13, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-11, T-W-10, T-W-14M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C8_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fizjologię układu pokarmowego, metabolizm składników odżywczych oraz rolę fizjologiczną składników pokarmowych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C8_U01
Potrafi zinterpretować objawy niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych. Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
2,0Student nie potrafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemin opisać za pomocą schematów. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
5,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C8_K01
Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie. Jest gotów do ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
2,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.
4,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Keller J., Podstawy fizjologii żywienia człowieka, SGGW, Warszawa, 2000
  2. Gawęcki J., Hryniewiecki L. (red.), Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., WN PWN, Warszawa, 2012, III
  3. Friedrich M. (red.), Składniki mineralne, ZUT, Szczecin, 2020
  4. H. Krauss, Fizjologia żywienia, PZWL, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Friedrich M. (red.), Fizjologia żywienia człowieka skrypt do ćwiczeń., Akademia Rolnicza, Szczecin, 2006
  2. AA, Nutrients, MDPI, Swiss

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ czynników sensorycznych żywności na regulację pobierania pokarmu.2
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej.2
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.2
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.2
T-L-5Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.2
T-L-6Wyznaczanie podstawowej przemiany materii u ssaka. Respirometr Haldane'a2
T-L-7Wpływ wybranych czynników na wielkość przemiany materii u ssaka.2
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.2
T-L-9Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.2
T-L-10Gospodarka lipidowa.2
T-L-11Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.2
T-L-12Witaminy. Ocena wysycenia organizmu witaminą C i PP.2
T-L-13Składniki mineralne. Ocena wysycenia organizmu wapniem.2
T-L-14Parametry antropometryczne w ocenie stanu odżywienia.2
T-L-15Kolokwium z działów. Zaliczenie ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników biologicznych, kulturowych i socjo-społecznych na zachowania żywieniowe człowieka.3
T-W-2Podstawy fizjologii układu pokarmowego i regulacja jego funkcji. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości.3
T-W-3Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.3
T-W-4Białka - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Przemiany aminokwasów i ich specyficzne funkcje.3
T-W-5Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Bilans azotowy. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.3
T-W-6Lipidy - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Lipidy osocza i ich funkcje. Llipidy komórkowe i ich funkcje. Metabolizm WKT i cholesterolu.3
T-W-7Lipidy - rola fizjologiczna. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola. Eikozanoidy - hormony tkankowe i ich rola. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.3
T-W-8Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Współzależności metabolizmu białek, tłuszczów i węglowodanówi.3
T-W-9Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy - frakcje i ich rola fizjologiczna. Wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię i liponeogenezę.3
T-W-10Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.3
T-W-11Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w wodzie.3
T-W-12Składniki mineralne - wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.3
T-W-13Składniki mineralne - żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.3
T-W-14Składniki mineralne - sód, potas, chlor i ich wpływ na gospodarkę wodno-mineralaną. Składniki mineralne w równowadze kwasowo- zasadowej.3
T-W-15Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spożyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.3
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2przygotowywanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3przygotowywanie do kolokwiów12
A-L-4Konsultacje3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach45
A-W-2analiza wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Udział w egzaminie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C8_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fizjologię układu pokarmowego, metabolizm składników odżywczych oraz rolę fizjologiczną składników pokarmowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W20Zna i rozumie budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego w stopniu dostosowanym do specjalności. W zaawansowanym stopniu zna i rozumie rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna i rozumie terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi w stopniu dostosowanym do specjalności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia układu trawiennego człowieka, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-W-12Składniki mineralne - wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.
T-W-6Lipidy - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Lipidy osocza i ich funkcje. Llipidy komórkowe i ich funkcje. Metabolizm WKT i cholesterolu.
T-W-15Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spożyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.
T-W-7Lipidy - rola fizjologiczna. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola. Eikozanoidy - hormony tkankowe i ich rola. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.
T-W-13Składniki mineralne - żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.
T-W-4Białka - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Przemiany aminokwasów i ich specyficzne funkcje.
T-W-3Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.
T-W-8Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Współzależności metabolizmu białek, tłuszczów i węglowodanówi.
T-W-9Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy - frakcje i ich rola fizjologiczna. Wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię i liponeogenezę.
T-W-2Podstawy fizjologii układu pokarmowego i regulacja jego funkcji. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości.
T-W-5Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Bilans azotowy. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.
T-W-1Wpływ czynników biologicznych, kulturowych i socjo-społecznych na zachowania żywieniowe człowieka.
T-W-11Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w wodzie.
T-W-10Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
T-W-14Składniki mineralne - sód, potas, chlor i ich wpływ na gospodarkę wodno-mineralaną. Składniki mineralne w równowadze kwasowo- zasadowej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium, zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu fizjologii układu pokarmowego, roli fizjologicznej składników odżywczych, ich rodzajów i ilości w diecie, w aspekcie zaspokojenia potrzeb organizmu oraz zachowania pełnego zdrowia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C8_U01Potrafi zinterpretować objawy niedoboru i nadmiaru składników pokarmowych. Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U11Potrafi formułować i weryfikować hipotezy z zakresu przemian metabolicznych składników odżywczych w organizmie człowieka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia układu trawiennego człowieka, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-L-12Witaminy. Ocena wysycenia organizmu witaminą C i PP.
T-L-5Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-11Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.
T-L-9Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-13Składniki mineralne. Ocena wysycenia organizmu wapniem.
T-L-10Gospodarka lipidowa.
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej.
T-L-6Wyznaczanie podstawowej przemiany materii u ssaka. Respirometr Haldane'a
T-L-7Wpływ wybranych czynników na wielkość przemiany materii u ssaka.
T-L-14Parametry antropometryczne w ocenie stanu odżywienia.
T-L-15Kolokwium z działów. Zaliczenie ćwiczeń
T-L-1Wpływ czynników sensorycznych żywności na regulację pobierania pokarmu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium, zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi przemin opisać za pomocą schematów. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Z pomocą nauczyciela potrafi przemiany opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
3,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
4,5Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie.
5,0Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C8_K01Jest gotów do popularyzacji nabytej wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia człowieka w społeczeństwie. Jest gotów do ustawicznego dokształcania się w zakresie metabolizmu składników odżywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawidłowego funkcjonownia układu trawiennego człowieka, roli fizjologicznej i metabolizmu pobieranych składników odżywczych.
Treści programoweT-L-12Witaminy. Ocena wysycenia organizmu witaminą C i PP.
T-L-5Kolokwium: trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym.
T-L-4Aktywność enzymatyczna soku trzustkowego. Procesy trawienne zachodzące w dwunastnicy.
T-L-11Kolokwium: metabolizm i jego regulacja.
T-L-9Gospodarka białkowa. Wpływ składu diety na pH i zawartość mocznika w moczu.
T-L-3Aktywność enzymatyczna soku żołądkowego. Procesy trawienne zachodzące w żołądku.
T-L-13Składniki mineralne. Ocena wysycenia organizmu wapniem.
T-L-10Gospodarka lipidowa.
T-L-8Gospodarka węglowodanowa. Krzywa glikemiczna, indeks i ładunek glikemiczny.
T-L-2Aktywność amylolityczna śliny. Procesy trawienne zachodzące w jamie ustnej.
T-L-6Wyznaczanie podstawowej przemiany materii u ssaka. Respirometr Haldane'a
T-L-7Wpływ wybranych czynników na wielkość przemiany materii u ssaka.
T-L-14Parametry antropometryczne w ocenie stanu odżywienia.
T-L-15Kolokwium z działów. Zaliczenie ćwiczeń
T-L-1Wpływ czynników sensorycznych żywności na regulację pobierania pokarmu.
T-W-12Składniki mineralne - wapń, fosfor, magnez, fluor, siarka - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.
T-W-6Lipidy - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Lipidy osocza i ich funkcje. Llipidy komórkowe i ich funkcje. Metabolizm WKT i cholesterolu.
T-W-15Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spożyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.
T-W-7Lipidy - rola fizjologiczna. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i ich rola. Eikozanoidy - hormony tkankowe i ich rola. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie.
T-W-13Składniki mineralne - żelazo, miedź, kobalt, jod, cynk - rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru.
T-W-4Białka - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Przemiany aminokwasów i ich specyficzne funkcje.
T-W-3Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii i czynniki ją modyfikujące.
T-W-8Węglowodany - trawienie, wchłanianie, metabolizm. Współzależności metabolizmu białek, tłuszczów i węglowodanówi.
T-W-9Węglowodany - rola fizjologiczna. Błonnik pokarmowy - frakcje i ich rola fizjologiczna. Wpływ indeksu i ładunku glikemicznego na glikemię i liponeogenezę.
T-W-2Podstawy fizjologii układu pokarmowego i regulacja jego funkcji. Fizjologiczne podstawy pobierania pokarmu. Regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości.
T-W-5Białka - rola fizjologiczna, fizjologiczne uwarunkowania zapotrzebowania na białko. Bilans azotowy. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białka.
T-W-1Wpływ czynników biologicznych, kulturowych i socjo-społecznych na zachowania żywieniowe człowieka.
T-W-11Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w wodzie.
T-W-10Rola fizjologiczna, metabolizm, objawy niedoboru i nadmiaru witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
T-W-14Składniki mineralne - sód, potas, chlor i ich wpływ na gospodarkę wodno-mineralaną. Składniki mineralne w równowadze kwasowo- zasadowej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy o możliwościach popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie.
3,0Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w bardzo ograniczonym zakresie.
3,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w ograniczonym zakresie.
4,0Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, ale posługuje się odtwórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.
4,5Student posiada kompetencje, umożliwiajace mu wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w ogranizonym zakresie.
5,0Student wykazuje się kreatynością umożliwiajacą wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w popularyzacji wiedzy z zakresu prawidłowego żywienia w społeczeństwie, posługuje się twórczymi technikami/metodami popularyzacji w szerokim zakresie.