Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Przetwórstwo mleka w gospodarstwach agroturystycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwórstwo mleka w gospodarstwach agroturystycznych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1biochemia, mikrobiologia, chłodnictwo i przechowalnictwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie charakterystyki mleka pozyskiwanego od wybranych ssaków oraz szczegółowych technologii przetwarzania mleka, możliwych do realizacji w warunkach gospodarstw agroturystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Omówienie tematyki ćwiczeń, przedstawienie regulaminu i zasad BHP.1
T-L-2Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka krowiego i koziego.4
T-L-3Produkcja i ocena serów twarogowych kwasowych i kwasowo-podpuszczkowych bez przypraw i z przyprawami4
T-L-4Produkcja i ocena masła smakowego3
T-L-5Produkcja napojów fermentowanych na bazie serwatki i maślanki2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Porównanie składu chemicznego i przydatności technologicznej mleka krowiego i owczego4
T-W-2Technologia produkcji wybranych mlecznych napojów fermentowanych6
T-W-3Technologia produkcji serów twarogowych i serów podpuszczkowych niedojrzewających, serów smażonych, serów z dodatkiem przypraw.4
T-W-4Technologia produkcji masła i masła smakowego2
T-W-5Sposoby zagospodarowania maślanki i serwatki2
T-W-6Zaliczenie wykładów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów1
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach wykłady - sprawdzenie wiadomośći po zakończeniu wykładów, pisemnie za pomocą testu wyboru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-1tiz_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna jak scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Zna w stopniu zaawansowanym procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Zna i rozumie zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich oraz zna zasady projektowania produktów mleczarskich.
TZZ_1A_W03, TZZ_1A_W17C-1T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-1tiz_U01
Potrafi kształcić się samodzielnie oraz wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi pracować w zespole, opracować stosowne wyniki uzyskane z zakresu dokonywanych analiz jakościowych mleka i jego przetworów.
TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-1tiz_K01
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy oraz określonych umiejętności oraz konieczności dokształcania w zakresie oceny i przetwórstwa mleka w gospodarstwach agroturystycznych. Jest gotów realizować sie jako lider czy też aktywny członek zespołu myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-1tiz_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna jak scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Zna w stopniu zaawansowanym procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Zna i rozumie zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich oraz zna zasady projektowania produktów mleczarskich.
2,0Nie ma podstawowej wiedzy w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka i najprostszych metod przetwórstwa mleka. Nie potrafi wytłumaczyć wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość przetworów mleczarskich. Nie zna i nie rozumie wpływu środowiska na jakość mleka i jego przetworów.
3,0Ma ograniczoną wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka oraz prostych metod przetwórstwa mleka a także wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość przetworów mleczarskich. W stopniu dostatecznym zna i rozumie wpływ środowiska na jakość mleka i jego przetworów.
3,5Ma niepełną wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka oraz prostych metod przetwórstwa mleka a także wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość przetworów mleczarskich. W dostatecznym stopniu zna i rozumie wpływ środowiska na jakość mleka i jego przetworów.
4,0Ma wystarczającą wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka oraz prostych metod przetwórstwa mleka a także wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość przetworów mleczarskich. Zna i rozumie wpływ środowiska na jakość mleka i jego przetworów.
4,5Ma rozszerzoną i dobrze ugruntowaną wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka oraz prostych metod przetwórstwa mleka a także wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość przetworów mleczarskich. Bardzo dobrze zna i rozumie wpływ środowiska na jakość mleka i jego przetworów.
5,0Ma bardzo dużą wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka oraz prostych metod przetwórstwa mleka a także wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość przetworów mleczarskich. Bardzo dobrze zna i rozumie wpływ środowiska na jakość mleka i jego przetworów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-1tiz_U01
Potrafi kształcić się samodzielnie oraz wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi pracować w zespole, opracować stosowne wyniki uzyskane z zakresu dokonywanych analiz jakościowych mleka i jego przetworów.
2,0Nie posiada umiejętności samokształcenia ani ykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nie potrafi pracować w zespole, opracować stosownych dokumentacji ani rozwiązywać problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania.
3,0W niewielkim stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzaąych z różnych źródeł. Wykazuje małe zaangażowanie w pracę zespołową. Potrafi opracować stosowne dokumentacje. W ograniczonym stopniu potrafi rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
3,5NIe w pełni posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania informacji pochodzacych z różnych źródeł. Jest średnio zaangażowany w pracę zespołową. Nie w pełni samodzielnie potrafi opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
4,0Posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzacych z różnych źródeł. Potrafi pracować w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
4,5Posiada dużą umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania informacji pochodzących z różnych źródeł. Wykazuje się dużą aktywnością w pracy zespołowej. Potrafi opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
5,0Posiada bardzo dużą umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową. Potrafi opracować stosowne dokumentacje w sposób profesjonalny oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-1tiz_K01
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy oraz określonych umiejętności oraz konieczności dokształcania w zakresie oceny i przetwórstwa mleka w gospodarstwach agroturystycznych. Jest gotów realizować sie jako lider czy też aktywny członek zespołu myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.
2,0Nie ma świadomości jak ważne jest posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności oraz ciągłe dokształcanie się a także nie wykazuje odpowiedzialności za pracę. Nie potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Nie myśli i nie działa przedsiębiorczo, nie postępuje w sposób profesjonalny. Nie ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
3,0Ma niewielką świadomość znaczenie wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. W ograniczonym stopniu potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Nie w pełni myśli i działa przedsiębiorczo, nie zawsze postępuje w sposób profesjonalny. Ma niewielką świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
3,5Nie w pełni jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania., a takżę odpowiedzialności za pracę. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób nie w pełni profesjonalny. Ma ograniczoną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
4,0Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz koniecznośći dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedfsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
4,5Ma dużą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być zaangażowanym członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma duzą świadomość rroli społecznej absolwenta uczelni.
5,0Ma bardzo dużą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być bardzo aktywnym członkiem lub lidertem zespołu. Myśli dziala przedsiębiorczo, postępuje w sposób bardzo profesjonalny. Ma bardzo dużą świadomość roli społecznej absolwenta uczellni.

Literatura podstawowa

  1. Dzwolak W., Ziajka S., Chmura S., Baranowska M., Produkcja mlecznych napojów fermentowanych, Oficyna Wydawnicza "Hoża", Warszawa, 2000
  2. Carroll R., Domowy wyrób serów, RM, Warszawa, 2010
  3. Turlejska H., Fetliński A., Zasady procesu produkcyjnego i higieny w zatwierdzonej urzędowo serwoni farmerskiej i rzemieślniczej, Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej "Gaudium", Lublin, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo branżowe:, Przegląd Mleczarski

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie tematyki ćwiczeń, przedstawienie regulaminu i zasad BHP.1
T-L-2Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka krowiego i koziego.4
T-L-3Produkcja i ocena serów twarogowych kwasowych i kwasowo-podpuszczkowych bez przypraw i z przyprawami4
T-L-4Produkcja i ocena masła smakowego3
T-L-5Produkcja napojów fermentowanych na bazie serwatki i maślanki2
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Porównanie składu chemicznego i przydatności technologicznej mleka krowiego i owczego4
T-W-2Technologia produkcji wybranych mlecznych napojów fermentowanych6
T-W-3Technologia produkcji serów twarogowych i serów podpuszczkowych niedojrzewających, serów smażonych, serów z dodatkiem przypraw.4
T-W-4Technologia produkcji masła i masła smakowego2
T-W-5Sposoby zagospodarowania maślanki i serwatki2
T-W-6Zaliczenie wykładów2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów1
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-1tiz_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna jak scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Zna w stopniu zaawansowanym procesy technologiczne stosowane do wytwarzania produktów mleczarskich oraz przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. Zna i rozumie zasady kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych wyrobów mleczarskich oraz zna zasady projektowania produktów mleczarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące składników żywności, przemian i oddziaływań między nimi. Zna i rozumie główne przemiany biochemiczne.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie charakterystyki mleka pozyskiwanego od wybranych ssaków oraz szczegółowych technologii przetwarzania mleka, możliwych do realizacji w warunkach gospodarstw agroturystycznych.
Treści programoweT-W-6Zaliczenie wykładów
T-W-3Technologia produkcji serów twarogowych i serów podpuszczkowych niedojrzewających, serów smażonych, serów z dodatkiem przypraw.
T-W-4Technologia produkcji masła i masła smakowego
T-W-1Porównanie składu chemicznego i przydatności technologicznej mleka krowiego i owczego
T-W-5Sposoby zagospodarowania maślanki i serwatki
T-W-2Technologia produkcji wybranych mlecznych napojów fermentowanych
T-L-1Omówienie tematyki ćwiczeń, przedstawienie regulaminu i zasad BHP.
T-L-2Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka krowiego i koziego.
T-L-3Produkcja i ocena serów twarogowych kwasowych i kwasowo-podpuszczkowych bez przypraw i z przyprawami
T-L-4Produkcja i ocena masła smakowego
T-L-5Produkcja napojów fermentowanych na bazie serwatki i maślanki
T-L-6Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach wykłady - sprawdzenie wiadomośći po zakończeniu wykładów, pisemnie za pomocą testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka i najprostszych metod przetwórstwa mleka. Nie potrafi wytłumaczyć wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość przetworów mleczarskich. Nie zna i nie rozumie wpływu środowiska na jakość mleka i jego przetworów.
3,0Ma ograniczoną wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka oraz prostych metod przetwórstwa mleka a także wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość przetworów mleczarskich. W stopniu dostatecznym zna i rozumie wpływ środowiska na jakość mleka i jego przetworów.
3,5Ma niepełną wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka oraz prostych metod przetwórstwa mleka a także wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość przetworów mleczarskich. W dostatecznym stopniu zna i rozumie wpływ środowiska na jakość mleka i jego przetworów.
4,0Ma wystarczającą wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka oraz prostych metod przetwórstwa mleka a także wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość przetworów mleczarskich. Zna i rozumie wpływ środowiska na jakość mleka i jego przetworów.
4,5Ma rozszerzoną i dobrze ugruntowaną wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka oraz prostych metod przetwórstwa mleka a także wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość przetworów mleczarskich. Bardzo dobrze zna i rozumie wpływ środowiska na jakość mleka i jego przetworów.
5,0Ma bardzo dużą wiedzę w zakresie metod pozyskiwania i utrwalania mleka oraz prostych metod przetwórstwa mleka a także wpływu procesów technologicznych na jakość i trwałość przetworów mleczarskich. Bardzo dobrze zna i rozumie wpływ środowiska na jakość mleka i jego przetworów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-1tiz_U01Potrafi kształcić się samodzielnie oraz wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi pracować w zespole, opracować stosowne wyniki uzyskane z zakresu dokonywanych analiz jakościowych mleka i jego przetworów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie charakterystyki mleka pozyskiwanego od wybranych ssaków oraz szczegółowych technologii przetwarzania mleka, możliwych do realizacji w warunkach gospodarstw agroturystycznych.
Treści programoweT-W-3Technologia produkcji serów twarogowych i serów podpuszczkowych niedojrzewających, serów smażonych, serów z dodatkiem przypraw.
T-W-4Technologia produkcji masła i masła smakowego
T-W-1Porównanie składu chemicznego i przydatności technologicznej mleka krowiego i owczego
T-W-5Sposoby zagospodarowania maślanki i serwatki
T-W-2Technologia produkcji wybranych mlecznych napojów fermentowanych
T-L-1Omówienie tematyki ćwiczeń, przedstawienie regulaminu i zasad BHP.
T-L-2Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka krowiego i koziego.
T-L-3Produkcja i ocena serów twarogowych kwasowych i kwasowo-podpuszczkowych bez przypraw i z przyprawami
T-L-4Produkcja i ocena masła smakowego
T-L-5Produkcja napojów fermentowanych na bazie serwatki i maślanki
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach wykłady - sprawdzenie wiadomośći po zakończeniu wykładów, pisemnie za pomocą testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności samokształcenia ani ykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nie potrafi pracować w zespole, opracować stosownych dokumentacji ani rozwiązywać problemów technologicznych dotyczących mleka i jego przetwarzania.
3,0W niewielkim stopniu posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzaąych z różnych źródeł. Wykazuje małe zaangażowanie w pracę zespołową. Potrafi opracować stosowne dokumentacje. W ograniczonym stopniu potrafi rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
3,5NIe w pełni posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania informacji pochodzacych z różnych źródeł. Jest średnio zaangażowany w pracę zespołową. Nie w pełni samodzielnie potrafi opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
4,0Posiada umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzacych z różnych źródeł. Potrafi pracować w zespole, opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
4,5Posiada dużą umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania informacji pochodzących z różnych źródeł. Wykazuje się dużą aktywnością w pracy zespołowej. Potrafi opracować stosowne dokumentacje oraz rozwiązywać problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
5,0Posiada bardzo dużą umiejętność samokształcenia oraz wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Jest bardzo zaangażowany w pracę zespołową. Potrafi opracować stosowne dokumentacje w sposób profesjonalny oraz rozwiązywać skomplikowane problemy technologiczne dotyczące mleka i jego przetwarzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO3-1tiz_K01Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy oraz określonych umiejętności oraz konieczności dokształcania w zakresie oceny i przetwórstwa mleka w gospodarstwach agroturystycznych. Jest gotów realizować sie jako lider czy też aktywny członek zespołu myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie charakterystyki mleka pozyskiwanego od wybranych ssaków oraz szczegółowych technologii przetwarzania mleka, możliwych do realizacji w warunkach gospodarstw agroturystycznych.
Treści programoweT-W-3Technologia produkcji serów twarogowych i serów podpuszczkowych niedojrzewających, serów smażonych, serów z dodatkiem przypraw.
T-W-4Technologia produkcji masła i masła smakowego
T-W-1Porównanie składu chemicznego i przydatności technologicznej mleka krowiego i owczego
T-W-5Sposoby zagospodarowania maślanki i serwatki
T-W-2Technologia produkcji wybranych mlecznych napojów fermentowanych
T-L-1Omówienie tematyki ćwiczeń, przedstawienie regulaminu i zasad BHP.
T-L-2Produkcja i ocena mlecznych napojów fermentowanych z mleka krowiego i koziego.
T-L-3Produkcja i ocena serów twarogowych kwasowych i kwasowo-podpuszczkowych bez przypraw i z przyprawami
T-L-4Produkcja i ocena masła smakowego
T-L-5Produkcja napojów fermentowanych na bazie serwatki i maślanki
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne - sprawdzanie wiadomości na każdych zajęciach wykłady - sprawdzenie wiadomośći po zakończeniu wykładów, pisemnie za pomocą testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości jak ważne jest posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności oraz ciągłe dokształcanie się a także nie wykazuje odpowiedzialności za pracę. Nie potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Nie myśli i nie działa przedsiębiorczo, nie postępuje w sposób profesjonalny. Nie ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
3,0Ma niewielką świadomość znaczenie wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. W ograniczonym stopniu potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Nie w pełni myśli i działa przedsiębiorczo, nie zawsze postępuje w sposób profesjonalny. Ma niewielką świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
3,5Nie w pełni jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania., a takżę odpowiedzialności za pracę. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób nie w pełni profesjonalny. Ma ograniczoną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
4,0Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz koniecznośći dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedfsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni.
4,5Ma dużą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być zaangażowanym członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, postępuje w sposób profesjonalny. Ma duzą świadomość rroli społecznej absolwenta uczelni.
5,0Ma bardzo dużą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dokształcania, a także odpowiedzialności za pracę. Potrafi być bardzo aktywnym członkiem lub lidertem zespołu. Myśli dziala przedsiębiorczo, postępuje w sposób bardzo profesjonalny. Ma bardzo dużą świadomość roli społecznej absolwenta uczellni.