Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Ogólne towaroznawstwo surowców i żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogólne towaroznawstwo surowców i żywności
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Otrzymanie zaliczenia z analizy i oceny jakości żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody badania produktów żywnościowych2
T-L-2Towaroznawcza ocena owoców i warzyw2
T-L-3Znakowanie produktów żywnosciowych4
T-L-4Zastosowanie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów pochodzenia roslinnego i zwierzecego4
T-L-5Towaroznawcza ocena napojów bezalkoholowych i alkoholowych6
T-L-6Charakterystyka oraz ocena jakości używek i przypraw. Zaliczenie2
20
wykłady
T-W-1Właściwosci towarów i czynniki wplywające na ich jakość2
T-W-2Badanie jakości towarów2
T-W-3Odbiór jakosciowy towarów1
T-W-4Czynniki determinujące jakość towarów2
T-W-5Zmiany zachodzące w przechowywaniu towarów. Ubytki towarowe1
T-W-6Oznaczenie towarów1
T-W-7Organizacje konsumenckie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Studiowanie literatury naukowej2
A-L-3konsultacje2
24
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury naukowej8
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5egzamin2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B-04-3_W01
Zna i rozumie w pogłębionym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
TZZ_2A_W06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B-04-3_U01
Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
TZZ_2A_U09C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B-04-3_K01
Jest gotów do ciągłego dokształcaniasię i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.
TZZ_2A_K04C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B-04-3_W01
Zna i rozumie w pogłębionym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
2,0Student nie zna i nie rozumie w pogłębionym stopniu metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
3,0Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie dostatecznym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
3,5Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie ponad dostatecznym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
4,0Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
4,5Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie ponad dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
5,0Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie bardzo dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B-04-3_U01
Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
2,0Nie potrafi krytycznie ocenić przydatności metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleksu badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
3,0Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego. w stopniu dostatecznym.
3,5Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego w ponad dostatecznym stopniu.
4,0Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.w dobrym stopniu.
4,5Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.w ponad dobrym stopniu.
5,0Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego. w bardzo dobrym stopniu..

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B-04-3_K01
Jest gotów do ciągłego dokształcaniasię i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.
2,0Nie jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.
3,0Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.
3,5Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.
4,0Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.
4,5Jest gotów w ponad dobrym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.
5,0Jest gotów w bardzo dobrym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.

Literatura podstawowa

  1. Przybyłowski, Piotr (Red.), owaroznawstwo artykułów spożywczych. Cz. 1, Akademia Morska, Gdynia, 2013
  2. Flaczyk, Ewa Maria. (Red.) Górecka, Danuta Red. Korczak, Józef Red. Czapski, Janusz, Towaroznawstwo żywności pochodzenia roślinnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2011
  3. Flaczyk, Ewa Maria.( Red.) Górecka, Danuta Red. Korczak, Józef Red. Bilska, Agnieszka, Towaroznawstwo żywności pochodzenia zwierzęcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2011
  4. Flaczyk, Ewa Maria. (Red.) Korczak, Józef. (Red.), Towaroznawstwo wybranych produktów spożywczych : przewodnik do ćwiczeń, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Niotecka E., Obiedzińsski M., Prawo żywnościowe Unii Europejskiej, FAPA, Warszawa, 2000
  2. Polish Journal of Commodity Science, Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny, Radom

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody badania produktów żywnościowych2
T-L-2Towaroznawcza ocena owoców i warzyw2
T-L-3Znakowanie produktów żywnosciowych4
T-L-4Zastosowanie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów pochodzenia roslinnego i zwierzecego4
T-L-5Towaroznawcza ocena napojów bezalkoholowych i alkoholowych6
T-L-6Charakterystyka oraz ocena jakości używek i przypraw. Zaliczenie2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwosci towarów i czynniki wplywające na ich jakość2
T-W-2Badanie jakości towarów2
T-W-3Odbiór jakosciowy towarów1
T-W-4Czynniki determinujące jakość towarów2
T-W-5Zmiany zachodzące w przechowywaniu towarów. Ubytki towarowe1
T-W-6Oznaczenie towarów1
T-W-7Organizacje konsumenckie1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Studiowanie literatury naukowej2
A-L-3konsultacje2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury naukowej8
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5egzamin2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_B-04-3_W01Zna i rozumie w pogłębionym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia towaroznawstwa żywności, systemy kwalifikacji towarów, zarządzania jakością i normalizacji. Zna i rozumie nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-2Badanie jakości towarów
T-W-3Odbiór jakosciowy towarów
T-W-5Zmiany zachodzące w przechowywaniu towarów. Ubytki towarowe
T-W-7Organizacje konsumenckie
T-W-6Oznaczenie towarów
T-W-1Właściwosci towarów i czynniki wplywające na ich jakość
T-W-4Czynniki determinujące jakość towarów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie w pogłębionym stopniu metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
3,0Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie dostatecznym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
3,5Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie ponad dostatecznym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
4,0Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
4,5Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie ponad dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
5,0Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu na poziomie bardzo dobrym metody klasyfikacji w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów i prawa UE.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_B-04-3_U01Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-4Zastosowanie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów pochodzenia roslinnego i zwierzecego
T-L-1Metody badania produktów żywnościowych
T-L-3Znakowanie produktów żywnosciowych
T-L-2Towaroznawcza ocena owoców i warzyw
T-L-6Charakterystyka oraz ocena jakości używek i przypraw. Zaliczenie
T-L-5Towaroznawcza ocena napojów bezalkoholowych i alkoholowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi krytycznie ocenić przydatności metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleksu badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
3,0Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego. w stopniu dostatecznym.
3,5Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego w ponad dostatecznym stopniu.
4,0Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.w dobrym stopniu.
4,5Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.w ponad dobrym stopniu.
5,0Potrafi krytycznie ocenić przydatność metod do oceny i analizy towaroznawczej środków spożywczych i samodzielnie opracować kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego. w bardzo dobrym stopniu..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_B-04-3_K01Jest gotów do ciągłego dokształcaniasię i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-4Zastosowanie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów pochodzenia roslinnego i zwierzecego
T-L-1Metody badania produktów żywnościowych
T-L-3Znakowanie produktów żywnosciowych
T-L-2Towaroznawcza ocena owoców i warzyw
T-L-6Charakterystyka oraz ocena jakości używek i przypraw. Zaliczenie
T-L-5Towaroznawcza ocena napojów bezalkoholowych i alkoholowych
T-W-2Badanie jakości towarów
T-W-3Odbiór jakosciowy towarów
T-W-5Zmiany zachodzące w przechowywaniu towarów. Ubytki towarowe
T-W-7Organizacje konsumenckie
T-W-6Oznaczenie towarów
T-W-1Właściwosci towarów i czynniki wplywające na ich jakość
T-W-4Czynniki determinujące jakość towarów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.
3,0Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.
3,5Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.
4,0Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.
4,5Jest gotów w ponad dobrym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.
5,0Jest gotów w bardzo dobrym stopniu do współdziałania i pracy w grupie.Jest gotów do ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie ogólnego towaroznawstwa żywności.