Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Analityka żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analityka żywności
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Otrzymanie zaliczenia z analizy i oceny jakości żywności oraz chemii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa2
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych2
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR2
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia2
T-L-5Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii4
T-L-6Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD2
T-L-7Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury2
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec4
20
wykłady
T-W-1Nowoczesne metody analityczne3
T-W-2Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR2
T-W-3Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne1
T-W-4Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)1
T-W-5Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury1
T-W-6Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne1
T-W-7Akredytacja i certyfikacja laboratorium1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia4
26
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury naukowej8
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5egzamin2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-1zc_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZZ_2A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-1zc_U01
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_2A_Gr1-1zc_U02
Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZZ_2A_U09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-1zc_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-1zc_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
2,0
3,0Student ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-1zc_U01
Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
2,0
3,0Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole,zazwyczaj umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi przy pomocy opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_Gr1-1zc_U02
Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
2,0
3,0Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-1zc_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Silverstein R.M i in., Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
  2. Szczepanik, Walenty, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN Warszawa, 2012
  3. Wasiak, Wiesław (Red.) Voelkel, Adam (Red.), Chromatografia w praktyce, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011
  4. Cygański, Andrzej, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Journal of Chromatography B., Elsevier
  2. Najbar J., Turek A., Fotochemia i spektroskopia optyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa2
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych2
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR2
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia2
T-L-5Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii4
T-L-6Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD2
T-L-7Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury2
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nowoczesne metody analityczne3
T-W-2Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR2
T-W-3Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne1
T-W-4Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)1
T-W-5Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury1
T-W-6Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne1
T-W-7Akredytacja i certyfikacja laboratorium1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia4
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury naukowej8
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5egzamin2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-1zc_W01Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Nowoczesne metody analityczne
T-W-2Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR
T-W-3Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-4Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)
T-W-5Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-W-6Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-7Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-5Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-6Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-7Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-1zc_U01Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-5Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-6Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-7Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole,zazwyczaj umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi przy pomocy opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-1zc_U02Student potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Nowoczesne metody analityczne
T-W-2Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR
T-W-3Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-4Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)
T-W-5Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-W-6Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-7Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-5Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-6Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-7Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-1zc_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium analitycznym tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod instrumentalnych, opracować, i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-1Nowoczesne metody analityczne
T-W-2Trendy w analityce. Spektroskopia: UV, VIS, IR, NMR, EPR
T-W-3Chromatografia: TLC, GC, HPLC, detektory, headspace, sprzężone układy chromatograficzne
T-W-4Przygotowanie prób do analizy chromatograficznej, ekstrakcja do fazy stałej (SPE)
T-W-5Metody mikroskopowe. Instrumentalna analiza tekstury
T-W-6Organizacja pracy laboratorium. Badania między laboratoryjne
T-W-7Akredytacja i certyfikacja laboratorium
T-L-1Wyznaczanie widm VIS, UV, interpretacja, analiza ilościowa
T-L-2Identyfikacja i charakterystyka różnych widm spektroskopowych
T-L-3Wyznaczanie widma FT-NIR
T-L-4Wyznaczanie maksimum widm emisji fluorescencji, przy różnych długościach fali wzbudzenia
T-L-5Identyfikacja ilościowa i jakościowa w chromatografii
T-L-6Rozdział na HPLC z zastosowaniem detektora PAD
T-L-7Wyznaczenie zależności między wynikami sensorycznej i instrumentalnej analizy tekstury
T-L-8Oznaczanie azotu przy użyciu półautomatu Kjeltec
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zazwyczaj gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Nie potrafi przyjąć rolę lidera
3,5
4,0
4,5
5,0