Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności

Sylabus przedmiotu Handlowe urządzenia chłodnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Handlowe urządzenia chłodnicze
Specjalność Transport żywności
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Eksploatacja systemów chłodniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie budowy i zasad eksploatacji handlowych urządzeń chłodniczych
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów technicznych handlowych urządzeń chłodniczych oraz dokonywania krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania tych urządzeń.
C-3Ukształtowanie umiejętności współdziałania i pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Badanie charakterystyk technicznych i trybów pracy chłodziarki termoelektrycznej zabudowanej w sekcję meblową. Analiza badawcza zmienności wydajności masowej sprężarkowej wytwornicy lodu. Badania trybów pracy następujących urządzeń: sprężarkowego mebla chłodniczego, termoelektrycznej witryny chłodniczej.12
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.2
15
wykłady
T-W-1Sklep jako ogniwo łańcucha chłodniczego. Warunki przechowywania żywności w sklepach.1
T-W-2Szafy chłodnicze i zamrażalnicze. Lady, witryny, mini-barki, wytwornice lodu, ochładzacze napojów. Meble chłodnicze.4
T-W-3Meble chłodnicze. Scentralizowane systemy chłodzenia w hipermarketach. Auto-sklepy, wagony restauracyjne i ich wyposażenie chłodnicze.2
T-W-4Energooszczędne tryby pracy handlowych urządzeń chłodniczych.2
T-W-5Organizacja serwisu. Chłodziarki i zamrażarki domowe.2
T-W-6Chłodziarki absorpcyjne i termoelektryczne.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Opracowanie sprawozdań i przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.5
25
wykłady
A-W-1uczesnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody podające: objaśnienie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy sie z 11 pytan, z propozycja wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawna odpowiedz przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przez studenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie sprawozdań oraz zaliczenie ustne w postaci pytań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
S-3Ocena formująca: Ocena zachowań studenta pod kątem sprawdzenia jego umiejętności pracy w grupie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-10_W01
Ma wiedzę w zakresie budowy i zasad eksploatacji handlowych urządzeń chłodniczych
TR_2A_W05C-1T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-10_U01
Student potrafi przeprowadzać pomiary techniczne handlowych urządzeń chłodniczych oraz dokonać krytycznej analizy i oceny sposobu ich funkcjonowania.
TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U09C-2T-L-2, T-L-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-10_K01
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
TR_2A_K04C-3T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-10_W01
Ma wiedzę w zakresie budowy i zasad eksploatacji handlowych urządzeń chłodniczych
2,0Mniej niz 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,0Powyzej 9,4 uzyskanych punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-10_U01
Student potrafi przeprowadzać pomiary techniczne handlowych urządzeń chłodniczych oraz dokonać krytycznej analizy i oceny sposobu ich funkcjonowania.
2,0Student nie potrafi przeprowadzać pomiarów wielkości fizycznych zrealizowanych na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników lub dokonać krytycznej analizy i oceny działania badanego urządzenia chłodniczego.
3,0Student prezentuje dostateczne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, jednak korzysta przy tym z dodatkowych wskazówek nauczyciela i popełnia szereg błędów merytorycznych.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, popełniając szereg błędów merytorycznych.
4,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć odpowiednie wnioski, jak również dokonać poprawnej analizy i oceny działania badanego urządzenia chłodniczego. Jednak popełnia przy tym drobne błędy merytoryczne.
4,5Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć istotne wnioski, jak również dokonać właściwej analizy i oceny działania badanego urządzenia chłodniczego.
5,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wyczerpujące wnioski, w tym dokonać odpowiedniej oceny obiektu badań, jak również dokonać właściwej analizy i oceny działania badanego urządzenia chłodniczego, a także zaproponować odpowiednią modyfikację w jego realizacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-10_K01
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
2,0Student nie potrafi współdziałać lub pracować w grupie.
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak nie jest w niej aktywny i ogranicza się do realizacji poleceń wydawanych przez pozostałych członków zespołu.
3,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej wystarczającą aktywność, jednak nie potrafi kierować zespołem.
4,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej odpowiednią aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Potrafi również sprostać roli kierownika zespołu.
4,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Wykazuje również zdolności do kierowania zespołem.
5,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i realizując w stopniu wyróżniającym stojące przed nim zadania. Potrafi również doskonale kierować zespołem.

Literatura podstawowa

  1. Red. T. Fodemski, Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze. Poradnik. Wydanie piąte, WNT, Warszawa, 1999
  2. Filin S., Termoelektryczne urządzenia chłodnicze, Masta, Gdańsk, 2002
  3. Filin S., Owsicki A., Zakrzewski B., Badania eksperymentalne stacjonarnych chłodziarek termoelektrycznych, Astroprint, Odessa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Цуранов О.А., Крысин А.Г., Холодильная техника и технология, Питер, Москва-Санкт-Петербург, 2004
  2. Filin S., Badania eksperymentalne wytwornicy lodu ZB-15. Chłodnictwo, 2007, nr 6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Badanie charakterystyk technicznych i trybów pracy chłodziarki termoelektrycznej zabudowanej w sekcję meblową. Analiza badawcza zmienności wydajności masowej sprężarkowej wytwornicy lodu. Badania trybów pracy następujących urządzeń: sprężarkowego mebla chłodniczego, termoelektrycznej witryny chłodniczej.12
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sklep jako ogniwo łańcucha chłodniczego. Warunki przechowywania żywności w sklepach.1
T-W-2Szafy chłodnicze i zamrażalnicze. Lady, witryny, mini-barki, wytwornice lodu, ochładzacze napojów. Meble chłodnicze.4
T-W-3Meble chłodnicze. Scentralizowane systemy chłodzenia w hipermarketach. Auto-sklepy, wagony restauracyjne i ich wyposażenie chłodnicze.2
T-W-4Energooszczędne tryby pracy handlowych urządzeń chłodniczych.2
T-W-5Organizacja serwisu. Chłodziarki i zamrażarki domowe.2
T-W-6Chłodziarki absorpcyjne i termoelektryczne.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Opracowanie sprawozdań i przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczesnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-10_W01Ma wiedzę w zakresie budowy i zasad eksploatacji handlowych urządzeń chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie budowy i zasad eksploatacji handlowych urządzeń chłodniczych
Treści programoweT-W-4Energooszczędne tryby pracy handlowych urządzeń chłodniczych.
T-W-6Chłodziarki absorpcyjne i termoelektryczne.
T-W-5Organizacja serwisu. Chłodziarki i zamrażarki domowe.
T-W-1Sklep jako ogniwo łańcucha chłodniczego. Warunki przechowywania żywności w sklepach.
T-W-3Meble chłodnicze. Scentralizowane systemy chłodzenia w hipermarketach. Auto-sklepy, wagony restauracyjne i ich wyposażenie chłodnicze.
T-W-2Szafy chłodnicze i zamrażalnicze. Lady, witryny, mini-barki, wytwornice lodu, ochładzacze napojów. Meble chłodnicze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy sie z 11 pytan, z propozycja wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawna odpowiedz przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przez studenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Mniej niz 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,0Powyzej 9,4 uzyskanych punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-10_U01Student potrafi przeprowadzać pomiary techniczne handlowych urządzeń chłodniczych oraz dokonać krytycznej analizy i oceny sposobu ich funkcjonowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów technicznych handlowych urządzeń chłodniczych oraz dokonywania krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania tych urządzeń.
Treści programoweT-L-2Badanie charakterystyk technicznych i trybów pracy chłodziarki termoelektrycznej zabudowanej w sekcję meblową. Analiza badawcza zmienności wydajności masowej sprężarkowej wytwornicy lodu. Badania trybów pracy następujących urządzeń: sprężarkowego mebla chłodniczego, termoelektrycznej witryny chłodniczej.
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie sprawozdań oraz zaliczenie ustne w postaci pytań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzać pomiarów wielkości fizycznych zrealizowanych na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników lub dokonać krytycznej analizy i oceny działania badanego urządzenia chłodniczego.
3,0Student prezentuje dostateczne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, jednak korzysta przy tym z dodatkowych wskazówek nauczyciela i popełnia szereg błędów merytorycznych.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, popełniając szereg błędów merytorycznych.
4,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć odpowiednie wnioski, jak również dokonać poprawnej analizy i oceny działania badanego urządzenia chłodniczego. Jednak popełnia przy tym drobne błędy merytoryczne.
4,5Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć istotne wnioski, jak również dokonać właściwej analizy i oceny działania badanego urządzenia chłodniczego.
5,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wyczerpujące wnioski, w tym dokonać odpowiedniej oceny obiektu badań, jak również dokonać właściwej analizy i oceny działania badanego urządzenia chłodniczego, a także zaproponować odpowiednią modyfikację w jego realizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-10_K01Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności współdziałania i pracy w grupie.
Treści programoweT-L-2Badanie charakterystyk technicznych i trybów pracy chłodziarki termoelektrycznej zabudowanej w sekcję meblową. Analiza badawcza zmienności wydajności masowej sprężarkowej wytwornicy lodu. Badania trybów pracy następujących urządzeń: sprężarkowego mebla chłodniczego, termoelektrycznej witryny chłodniczej.
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Metody podające: objaśnienie.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena zachowań studenta pod kątem sprawdzenia jego umiejętności pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współdziałać lub pracować w grupie.
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak nie jest w niej aktywny i ogranicza się do realizacji poleceń wydawanych przez pozostałych członków zespołu.
3,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej wystarczającą aktywność, jednak nie potrafi kierować zespołem.
4,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej odpowiednią aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Potrafi również sprostać roli kierownika zespołu.
4,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Wykazuje również zdolności do kierowania zespołem.
5,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i realizując w stopniu wyróżniającym stojące przed nim zadania. Potrafi również doskonale kierować zespołem.