Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka mikrobiologiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka mikrobiologiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Anna Koronkiewicz <Anna.Koronkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: podstawy mikrobiologii, techniki mikrobiologiczne, mikrobiologia lekarska, żywności i przemysłowa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie diagnostyki zakażeń mikrobiologicznych u człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka zakażeń górnych dróg oddechowych, wartość wymazów, BL- analiza przypadków | 5 |
T-L-2 | Diagnostyka zakażeń układu pokarmowego, różnicowanie pałeczek G- - analiza przypdaków | 4 |
T-L-3 | Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych, analiza przypdaków. | 4 |
T-L-4 | Różnicowanie zakażeń dróg rodnych, analiza przypadków. | 4 |
T-L-5 | Diagnostyka zakażeń ran, analiza przypadków. | 4 |
T-L-6 | Diagnostyka zakażeń skóry, analiza przypadków. | 4 |
T-L-7 | Metody różnicowania zakażeń krwi. | 4 |
T-L-8 | Diagnostyka różnicowa zakażeń CUN, analiza przypadków. | 4 |
T-L-9 | Etapy postępowania przy podejrzeniu o zakażenie szpitalne. | 4 |
T-L-10 | Różnicowanie materiałów mikrobiologicznych metodami biologii molekularnej | 4 |
T-L-11 | Różnicowanie materiałów mikrobiologicznych metodami biologii molekularnej (+spektrometr masowy) | 4 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Diagnostyka zakażeń górnych dróg oddechowych, wartość wymazów, BL. | 3 |
T-W-2 | Diagnostyka zakażeń układu pokarmowego, różnicowanie pałeczek G- | 2 |
T-W-3 | Diagnostyka różnicowa zakażeń dróg moczowych | 2 |
T-W-4 | Różnicowanie zakażeń dróg rodnych | 2 |
T-W-5 | Diagnostyka zakażeń ran | 2 |
T-W-6 | Diagnostyka zakażeń skóry | 2 |
T-W-7 | Różnicowanie zakażeń krwi | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 25 |
A-L-3 | Analiza wskazanej literatury. | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia - analiza przypadków. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C16_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Ma ogólną wiedzę dotyczącą metod diagnostycznych. Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych. | MS_1A_W07, MS_1A_W11, MS_1A_W16 | P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W09, P1A_W11 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C16_U01 Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod analitycznych. Potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w diagnostyce mikrobiologicznej. Posiada umiejętność organizacji pracy w laboratorium mikrobiologicznym. | MS_1A_U04, MS_1A_U08, MS_1A_U10 | P1A_U01, P1A_U05, P1A_U06 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C16_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomośc znaczenia zawodowej odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracu własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia. | MS_1A_K01, MS_1A_K04 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C16_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Ma ogólną wiedzę dotyczącą metod diagnostycznych. Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień dotyczących patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metod pracy w laboratorium mikrobiologicznym. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W stopniu dostatecznym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W stopniu częściowym zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. W dużym stopniu zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę dotyczącą patogenów człowieka oraz metod ich wykrywania. Zna organizację i metody pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C16_U01 Posiada umiejętność doboru właściwych procedur i metod analitycznych. Potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w diagnostyce mikrobiologicznej. Posiada umiejętność organizacji pracy w laboratorium mikrobiologicznym. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo dobrać metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy. |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy. | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z dobraniem metody i procedur do identyfikacji drobnoustrojów. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C16_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomośc znaczenia zawodowej odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracu własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie |
Literatura podstawowa
- Szewczyk E. M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, Warszawa, 2005
- Przondo-Mordarska A., Procedury diagnostyki mikrobiologicznej w wybranych zakażeniach układowych., Continuo, Wrocław, 2004
Literatura dodatkowa
- Przondo-Mordarska A., Podstawowe procedury laboratoryjne w bakteriologii klinicznej, PZWL, Warszawa, 2005