Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MS_1A_O8-1_U01 | Potrafi posługiwać się katalogami sprzętu, aparatury i odczynników. Student potrafi dobrać odpowiednią metodę analizy zależnie od rodzaju próbki oraz dostępnej aparatury, Potrafi przeprowadzić analizę pod nadzorem opiekuna. Potrafi, samodzielnie opracować wyniki i formułować wnioski. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MS_1A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
---|
MS_1A_U02 | Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim. |
MS_1A_U03 | Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych. |
MS_1A_U04 | Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. |
MS_1A_U08 | Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych. |
MS_1A_U09 | Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach. |
MS_1A_U10 | Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium mikrobiologicznym i pokrewnych oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników. |
MS_1A_U11 | Rozumie i potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe warunkujące funkcjonowanie biotopów oraz planować proste zadania badawcze /projektowe. |
MS_1A_U12 | Potrafi dobierać metody i wykonać analizy na obecność substancji szkodliwych w próbkach środowiskowych i biologicznych. |
MS_1A_U13 | Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U01 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P1A_U02 | rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim |
P1A_U03 | wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne |
P1A_U04 | wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P1A_U05 | stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych |
P1A_U06 | przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne |
P1A_U07 | wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł |
P1A_U08 | wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej |
P1A_U09 | umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_U10 | posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_U11 | uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany |
Cel przedmiotu | C-1 | Student powinien opanować wiedzę teoretyczna dotyczącą metod analitycznych i urządzeń wykorzystywanych w badaniach związków toksycznych |
---|
C-2 | Student powinien zapoznać się z podstawową aparaturą analityczną wykorzystywaną w analizie zanieczyszczeń, jej budową, obsługą oraz metodyka przeprowadzania podstawowych analiz z jej wykorzystaniem. |
Treści programowe | T-L-12 | Ćwiczenie projektowe. Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys). |
---|
T-L-1 | a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania);
b) Zapoznanie z podstawowym sprzętem i odczynnkami wykorzystywanymi w laboratorium. |
T-L-3 | Podstawowe operacje w laboratorium. Odważanie i odmierzanie odczynników. Oznaczanie Ph roztworów, sporządzanie roztworów o określonym Ph. Sporządzanie roztworów (wzorców o sciśle określonym stężeniu. Sporządzanie rozcienczeń roztworów wzorcowych. |
T-L-4 | Mineralizacja próbek. Mineralizacja na sucho i na mokro. mineralizacja mikrofalowa. Porównanie metod mineralizacji |
T-L-5 | Ekstrakcja zanieczyszczeń organicznych. |
T-L-6 | Podstawy spektrofotometrii. Widma UV-VIS. Zbieranie widm, porównanie widm dla roztworów wybranych substancji, wybór analitycznej długosci fali. Wykreślanie krzywej kalibracji. |
T-L-14 | Podstawowe czyności serwisowe w aparaturze analitycznej. Budowa i bierząca konserwacja aparatury. Zaliczenie |
T-L-2 | Opracowanie i interpretacja wyników pomiarów. |
T-L-7 | Spektrofotometria UV-VIS. Przygotowanie próbek i oznaczenie ilościowe zanieczyszczeń z wykorzystaniem aparatury UV-VIS |
T-L-10 | Wstęp do metod chromatograficznych. Analiza jakościowa barwników (tusz, barwniki roślinne metodą chromatografii bibułowej. |
T-L-8 | Spektrometria emisyjna. Aparatura, sporządzanie krzywej kalibracji. Analiza ilościowa pierwiastków metoda ICP-AES |
T-L-9 | Spektrometria absorpcyjna. Aparatura. Oznaczanie ilościowe pierwiastków metodą GF-AAS.
Oznaczanie ilościowe rtęci metodą zimnych par |
T-L-11 | Chromatografia cieczowa. Zapoznanie z aparaturą. Oznaczanie wybranych zanieczyszczeń w żywności. |
T-L-13 | Chromatografia gazowe. Aparatura. Wykonanie analizy wybranych zanieczyszczeń. Identyfikacja nieznanych substancji metodą GCMS. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Metoda przypadków |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału lub przygotowanie do zajęć |
---|
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie potrafi wyszukiwać metod analizy . Nie zna zasad przeprowadzania analiz. Nie potrafi opracowywać wyników. |
3,0 | Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Pracuje na ogół zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Pod nadzorem potrafi przeprowadzić proste analizy. |
3,5 | Student na ogół stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiązujęcymi w laboratorium. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną. Potrafi przeprowadzić proste analizy, i opracować je w podstawowym zakresie. |
4,0 | Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną i opisać jej działanie. Umie poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie. |
4,5 | Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Potrafi przeprowadzić podstawowe analizy. Potrafi wymienić podstawową aparaturę analityczną i opisać jej działanie. Umie poddać uzyskane wyniki ocenie i wyciągnąć wnioski dotyczące dotyczące ich poprawności. |
5,0 | Student stosuje poprawną terminologię i pracuje zgodnie z zasadami obowiazującymi w laboratorium. Potrafi samodzielnie wybierać odpowiednie metody badawcze i dobrać aparaturę. Potrafi przeprowadzać podstawowe analizy. Zna aparaturę analityczną, potrafi opisać jej działanie i samodzielnie ją obsłużyć. Umie poddać uzyskane wyniki ocenie i wyciągnąć wnioski dotyczące dotyczące ich poprawności. Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach. |