Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Histologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Histologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z anatomii, fizjologii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z mikroskopową budową organizmów, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów; Tak postrzegana wiedza histologiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin.
C-3Student nabędzie umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów oraz wiedzę praktyczną dotycząca preparatyki histologicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Techniki histologiczne. Utrwalanie materiału histologicznego. Przygotowanie skrawków; Barwienie preparatów tkankowych – różne typy barwników. Wpływ techniki na jakość preparatów;2
T-L-2Tkanka nabłonkowa – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyraz przystosowania do miejsca występowania i pełnionej funkcji;2
T-L-3Tkanka łączna właściwa, siateczkowata, galaretowata – struktury i elementy składowe, powstawanie, miejsca występowania w organizmie, unerwienie, unaczynienie; tkanka tłuszczowa żółta i brunatna; tkanka chrzęstna i kostna – struktury, elementy składowe, powstawanie; krew i limfa – elementy składowe, powstawanie.2
T-L-4Tkanka mięśniowa – rodzaje, unerwienie, budowa sarkomeru, ślizgowa teoria skurczu mięśnia, typy włókien mięśniowych – czerwone i białe, molekularny mechanizmu skurczu (skurcz izotoniczny, izometryczny i rozkurcz);2
T-L-5Tkanka nerwowa – rodzaje komórek w układzie nerwowym, pojęcie i budowa nerwu;1
T-L-6Udział i rola tkanek w strukturach o wyższym stopniu integracji morfo-funkcjonalnej - organach i układach, pokrycie ciała, układy krążenia i narządy krwiotwórcze, limfatyczny, pokarmowy, oddechowy, dokrewny, wydalniczy, nerwowy, opony mózgowo-rdzeniowe, narządy zmysłów, układ rozrodczy.2
T-L-7Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów. Morfologiczne modyfikacje komórek w narządach i układach jako wyraz pełnionych funkcji, współzależność strukturalna i funkcjonalna.2
T-L-8Analiza jakosci nasienia z wykorzystaniem komputerowego systemu CASA. Zastosowanie mikromanipulacji w badanich biologicznych.2
15
wykłady
T-W-1Metody badań budowy i funkcji tkanek; rozwój nauki o tkankach jako efekt postępu w zakresie technik i metod badawczych; rodzaje mikroskopów – świetlne i elektronowe; hodowla tkanek obserwowanych in vitro i in vivo;1
T-W-2Elementy strukturalne ciała – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna komórki, struktury wewnątrzkomórkowe, zróżnicowanie wielkości, kształtów i budowy zewnętrznej i wewnętrznej w zależności od pełnionej funkcji; rodzaje tkanek - udział i rola tkanek w strukturach o wyższym stopniu integracji morfo-funkcjonalnej – organach i układach; Narządy – topografia, udział różnych struktur tkankowych w poszczegól-nych narządach, morfologiczne modyfikacje komórek w poszczególnych narządach; współzależność strukturalna i funkcjonalna poszczególnych narządów wewnątrz układu;1
T-W-3Tkanki nabłonkowe – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyrazu przystosowania jego makro- i mikrostruktury do miejsca występowania i pełnionej funkcji;1
T-W-4Tkanki pogranicza; nabłonki - rodzaje, budowa nabłonka jako wyraz przystosowania jego makro- i mikrostruktu-ry do miejsca występowania i pełnionej funkcji; pochodzenie nabłonków. Skóra: budowa, funkcje, warstwy, ubarwienie skóry, specyficzność i zróżnicowanie skóry na tle funkcji przez nią spełnianych.2
T-W-5Tkanki środowiska wewnętrznego - łączne, rodzaje, substancja pozakomórkowa (macierz), komórki tkanki łącznej właściwej, budowa substancji pozakomórkowej, kolagenowe i niekolagenowe składniki macierzy; budowa chemiczna i struktura mineralna tkanki, typy połączeń kości; krew jako zawiesina komórek (krwinek) i płytek krwi w płynnej substancji międzykomórkowej; skład krwi2
T-W-6Tkanki mięśniowe jako zbiór komórek zdolnych do skurczu i rozkurczu – rodzaje, pochodzenie, włókno mięśniowe – miocyt, budowa sarkomeru, miofilamenty cienkie i grube; ślizgowa teoria skurczu mięśnia; molekularny mechanizm skurczu, tubule poprzeczne i siateczka sarkoplazmatyczna; typy włókien mięśniowych; tkanka mięśniowa sercowa; tkanka mięśniowa gładka;2
T-W-7Układ krążenia (krwionośny i limfatyczny) - arterie i żyły, naczynia włosowate, serce; budowa i topografia; serca limfatyczne; układy wrotne – specyficzna budowa, topografia, znaczenie; mięśnie układu krążenia; ośrodki i struktury regulujące pracę i czynności układu krążenia.1
T-W-8Układy wydalniczy i osmoregulacyjny jako zespół organów wyprowadzających z organizmu na zewnątrz nadmiar wody, końcowe produkty przemiany materii oraz substancje toksyczne; budowa nerki ; topografia, podział na odcinki, struktury wewnętrzne, moczowody; wątroba i jej udział w wydalaniu i neutralizacji toksyn i końcowych produktów przemiany materii; woreczek żółciowy, kanał wyprowadzający żółć; układy wrotne, skzela i pęcherz pławny – rola w wydalaniu CO2 oraz nadmiaru soli, komórki chlorkowe; układy wrotne; przewód pokarmowy – nabłonki „odsalające” wodę morską.1
T-W-9Układ wydzielania wewnętrznego (endokrynny) - struktura (gruczoły) i topografia układu endokrynnego ryb; budowa komórkowa ważniejszych gruczołów, regulacja hormonalna funkcji i wpływ oddziaływań hormonów na struktury organizmu ryby; morfo-funkcjonalne skutki zaburzeń funkcji poszczególnych gruczołów; struktury neurosekrecyjne, udział gruczołów wydzielania wewnętrznego w regulacji i przygotowaniu organizmu do rozrodu; możliwości zastosowań praktycznych.1
T-W-10Tkanka nerwowa, układ nerwowy – neuron, tkanka glejowa, rozwój tkanki nerwowej, zakończenia nerwowe, rozwój układu nerwowego, pojęcie i budowa nerwu; opony mózgowo-rdzeniowe – budowa, funkcje; płyn mózgowo-rdzeniowy; mózg, nerwy mózgowe, rdzeń kręgowy, układ autonomiczny.1
T-W-11Układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające; zmiany strukturalne w budowie zewnętrznej towarzyszące cyklom rozrodczym i ich biologiczne znaczenie; Zmiany strukturalne w układzie endokrynnym; gruczoły płciowe, gonady, komórki rozrodcze – plemniki i jaja; spermatogeneza, owogeneza.1
T-W-12Mechanizm przenikania i transportu przez błony cytoplazmatyczne i wewnętrzne komórki substancji (gazy, toksyny).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Udział w konsultacjach7
A-L-3Zapoznanie się z piśmiennictwem naukowym dotyczacym bieżacych ćwiczeń17
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia labolatoriów17
A-L-5Zaliczenie pisemne zajęć3
59
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wypreparowanie mięśni, oglądanie preparatów w formalinie, wykonanie i oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O6-2_W01
Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółowo budowę histologiczną różnych gatunków zwierząt kregowych oraz wybranych bezkregowców wodnych
MS_1A_W02, MS_1A_W13P1A_W04, P1A_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O6-2_U01
Po przeprowadzonych zajęciach student umie posługiwac się specjalistyczną terminologią dotyczącą histologiii kręgowców i bezkręgowcóe w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych.
MS_1A_U01, MS_1A_U05P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, P1A_U07C-1, C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2
MS_1A_O6-2_U02
Student potrafi wykonać preparat histologiczny w celu oceny stanu narządu wewnętrznego.
MS_1A_U10P1A_U05, P1A_U06C-1, C-2T-L-2, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-W-12, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O6-2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
MS_1A_K03P1A_K02, P1A_K03C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O6-2_W01
Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółowo budowę histologiczną różnych gatunków zwierząt kregowych oraz wybranych bezkregowców wodnych
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy histologicznej kręgowców.
3,0Student ma wiedzę na temat wybranych elementów budowy histologicznej kręgowców.
3,5Student ma wiedzę na temat wybranych elementów budowy histologicznej kręgowców.
4,0Student ma wiedzę na temat budowy histologicznej kręgowców.
4,5Student ma wiedzę na temat budowy histologicznej kręgowców oraz potrafi scharakteryzować powiązania niektóre morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu.
5,0Student ma wiedzę na temat budowy histologicznej kręgowców oraz potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O6-2_U01
Po przeprowadzonych zajęciach student umie posługiwac się specjalistyczną terminologią dotyczącą histologiii kręgowców i bezkręgowcóe w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych.
2,0Student nie potrafi posługiwać się terminologię histologiczną.
3,0Student zna podstawowe zwroty histologiczne.
3,5Student zna podstawowe zwroty histologiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce.
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej histologii oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań histologicznej.
4,5Student umieć posługiwac się specjalistyczna terminologia dotyczacą histologii w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych.
5,0Student umieć posługiwaę się specjalistyczna terminologia dotyczacą histologii zarówno w jezyku polskim jak i j. łacińskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych.
MS_1A_O6-2_U02
Student potrafi wykonać preparat histologiczny w celu oceny stanu narządu wewnętrznego.
2,0Student nie potrafi wykonać preparatu histologicznego, anie nie potrafi go ocenić.
3,0Potrafi zinterpretować obraz mikroskopowy wybranych preparatów histologicznych.
3,5Potrafi zinterpretować obraz mikroskopowy wybranych preparatów histologicznych.
4,0Potrafi prawidłowo zinterpretować obraz mikroskopowy większości preparatów histologicznych.
4,5Potrafi wykonać preparat histologiczny z większości narządów oraz prawidłowo zinterpretować ich obraz.
5,0Potrafi wykonać preparat yhistologiczne z różnych narzadów oraz prawidłowo zinterpretować ich obraz.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O6-2_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Cichocki Tadeusz, Litwin Jan A., Mirecka Jadwiga, Kompendium histologii Podręcznik dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2009, 4
  2. Sawicki Wojciech, Histologia, PZWL, Warszawa, 2009
  3. Kilarski Wincenty, Anatomia ryb, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2012
  4. Jura Czesław Klag Jerzy (red.)., Podstawy embriologii człowieka i zwierząt, Cz.1-2., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Techniki histologiczne. Utrwalanie materiału histologicznego. Przygotowanie skrawków; Barwienie preparatów tkankowych – różne typy barwników. Wpływ techniki na jakość preparatów;2
T-L-2Tkanka nabłonkowa – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyraz przystosowania do miejsca występowania i pełnionej funkcji;2
T-L-3Tkanka łączna właściwa, siateczkowata, galaretowata – struktury i elementy składowe, powstawanie, miejsca występowania w organizmie, unerwienie, unaczynienie; tkanka tłuszczowa żółta i brunatna; tkanka chrzęstna i kostna – struktury, elementy składowe, powstawanie; krew i limfa – elementy składowe, powstawanie.2
T-L-4Tkanka mięśniowa – rodzaje, unerwienie, budowa sarkomeru, ślizgowa teoria skurczu mięśnia, typy włókien mięśniowych – czerwone i białe, molekularny mechanizmu skurczu (skurcz izotoniczny, izometryczny i rozkurcz);2
T-L-5Tkanka nerwowa – rodzaje komórek w układzie nerwowym, pojęcie i budowa nerwu;1
T-L-6Udział i rola tkanek w strukturach o wyższym stopniu integracji morfo-funkcjonalnej - organach i układach, pokrycie ciała, układy krążenia i narządy krwiotwórcze, limfatyczny, pokarmowy, oddechowy, dokrewny, wydalniczy, nerwowy, opony mózgowo-rdzeniowe, narządy zmysłów, układ rozrodczy.2
T-L-7Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów. Morfologiczne modyfikacje komórek w narządach i układach jako wyraz pełnionych funkcji, współzależność strukturalna i funkcjonalna.2
T-L-8Analiza jakosci nasienia z wykorzystaniem komputerowego systemu CASA. Zastosowanie mikromanipulacji w badanich biologicznych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody badań budowy i funkcji tkanek; rozwój nauki o tkankach jako efekt postępu w zakresie technik i metod badawczych; rodzaje mikroskopów – świetlne i elektronowe; hodowla tkanek obserwowanych in vitro i in vivo;1
T-W-2Elementy strukturalne ciała – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna komórki, struktury wewnątrzkomórkowe, zróżnicowanie wielkości, kształtów i budowy zewnętrznej i wewnętrznej w zależności od pełnionej funkcji; rodzaje tkanek - udział i rola tkanek w strukturach o wyższym stopniu integracji morfo-funkcjonalnej – organach i układach; Narządy – topografia, udział różnych struktur tkankowych w poszczegól-nych narządach, morfologiczne modyfikacje komórek w poszczególnych narządach; współzależność strukturalna i funkcjonalna poszczególnych narządów wewnątrz układu;1
T-W-3Tkanki nabłonkowe – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyrazu przystosowania jego makro- i mikrostruktury do miejsca występowania i pełnionej funkcji;1
T-W-4Tkanki pogranicza; nabłonki - rodzaje, budowa nabłonka jako wyraz przystosowania jego makro- i mikrostruktu-ry do miejsca występowania i pełnionej funkcji; pochodzenie nabłonków. Skóra: budowa, funkcje, warstwy, ubarwienie skóry, specyficzność i zróżnicowanie skóry na tle funkcji przez nią spełnianych.2
T-W-5Tkanki środowiska wewnętrznego - łączne, rodzaje, substancja pozakomórkowa (macierz), komórki tkanki łącznej właściwej, budowa substancji pozakomórkowej, kolagenowe i niekolagenowe składniki macierzy; budowa chemiczna i struktura mineralna tkanki, typy połączeń kości; krew jako zawiesina komórek (krwinek) i płytek krwi w płynnej substancji międzykomórkowej; skład krwi2
T-W-6Tkanki mięśniowe jako zbiór komórek zdolnych do skurczu i rozkurczu – rodzaje, pochodzenie, włókno mięśniowe – miocyt, budowa sarkomeru, miofilamenty cienkie i grube; ślizgowa teoria skurczu mięśnia; molekularny mechanizm skurczu, tubule poprzeczne i siateczka sarkoplazmatyczna; typy włókien mięśniowych; tkanka mięśniowa sercowa; tkanka mięśniowa gładka;2
T-W-7Układ krążenia (krwionośny i limfatyczny) - arterie i żyły, naczynia włosowate, serce; budowa i topografia; serca limfatyczne; układy wrotne – specyficzna budowa, topografia, znaczenie; mięśnie układu krążenia; ośrodki i struktury regulujące pracę i czynności układu krążenia.1
T-W-8Układy wydalniczy i osmoregulacyjny jako zespół organów wyprowadzających z organizmu na zewnątrz nadmiar wody, końcowe produkty przemiany materii oraz substancje toksyczne; budowa nerki ; topografia, podział na odcinki, struktury wewnętrzne, moczowody; wątroba i jej udział w wydalaniu i neutralizacji toksyn i końcowych produktów przemiany materii; woreczek żółciowy, kanał wyprowadzający żółć; układy wrotne, skzela i pęcherz pławny – rola w wydalaniu CO2 oraz nadmiaru soli, komórki chlorkowe; układy wrotne; przewód pokarmowy – nabłonki „odsalające” wodę morską.1
T-W-9Układ wydzielania wewnętrznego (endokrynny) - struktura (gruczoły) i topografia układu endokrynnego ryb; budowa komórkowa ważniejszych gruczołów, regulacja hormonalna funkcji i wpływ oddziaływań hormonów na struktury organizmu ryby; morfo-funkcjonalne skutki zaburzeń funkcji poszczególnych gruczołów; struktury neurosekrecyjne, udział gruczołów wydzielania wewnętrznego w regulacji i przygotowaniu organizmu do rozrodu; możliwości zastosowań praktycznych.1
T-W-10Tkanka nerwowa, układ nerwowy – neuron, tkanka glejowa, rozwój tkanki nerwowej, zakończenia nerwowe, rozwój układu nerwowego, pojęcie i budowa nerwu; opony mózgowo-rdzeniowe – budowa, funkcje; płyn mózgowo-rdzeniowy; mózg, nerwy mózgowe, rdzeń kręgowy, układ autonomiczny.1
T-W-11Układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające; zmiany strukturalne w budowie zewnętrznej towarzyszące cyklom rozrodczym i ich biologiczne znaczenie; Zmiany strukturalne w układzie endokrynnym; gruczoły płciowe, gonady, komórki rozrodcze – plemniki i jaja; spermatogeneza, owogeneza.1
T-W-12Mechanizm przenikania i transportu przez błony cytoplazmatyczne i wewnętrzne komórki substancji (gazy, toksyny).1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Udział w konsultacjach7
A-L-3Zapoznanie się z piśmiennictwem naukowym dotyczacym bieżacych ćwiczeń17
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia labolatoriów17
A-L-5Zaliczenie pisemne zajęć3
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O6-2_W01Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółowo budowę histologiczną różnych gatunków zwierząt kregowych oraz wybranych bezkregowców wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie budowy, funkcjonowania i roli poszczególnych układów organizmu i ich badania.
MS_1A_W13Ma niezbędną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania komórek i narządów, niepożądanych zmian w nich zachodzących oraz technik ich badania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z mikroskopową budową organizmów, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów; Tak postrzegana wiedza histologiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin.
Treści programoweT-W-2Elementy strukturalne ciała – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna komórki, struktury wewnątrzkomórkowe, zróżnicowanie wielkości, kształtów i budowy zewnętrznej i wewnętrznej w zależności od pełnionej funkcji; rodzaje tkanek - udział i rola tkanek w strukturach o wyższym stopniu integracji morfo-funkcjonalnej – organach i układach; Narządy – topografia, udział różnych struktur tkankowych w poszczegól-nych narządach, morfologiczne modyfikacje komórek w poszczególnych narządach; współzależność strukturalna i funkcjonalna poszczególnych narządów wewnątrz układu;
T-W-1Metody badań budowy i funkcji tkanek; rozwój nauki o tkankach jako efekt postępu w zakresie technik i metod badawczych; rodzaje mikroskopów – świetlne i elektronowe; hodowla tkanek obserwowanych in vitro i in vivo;
T-W-4Tkanki pogranicza; nabłonki - rodzaje, budowa nabłonka jako wyraz przystosowania jego makro- i mikrostruktu-ry do miejsca występowania i pełnionej funkcji; pochodzenie nabłonków. Skóra: budowa, funkcje, warstwy, ubarwienie skóry, specyficzność i zróżnicowanie skóry na tle funkcji przez nią spełnianych.
T-W-5Tkanki środowiska wewnętrznego - łączne, rodzaje, substancja pozakomórkowa (macierz), komórki tkanki łącznej właściwej, budowa substancji pozakomórkowej, kolagenowe i niekolagenowe składniki macierzy; budowa chemiczna i struktura mineralna tkanki, typy połączeń kości; krew jako zawiesina komórek (krwinek) i płytek krwi w płynnej substancji międzykomórkowej; skład krwi
T-W-6Tkanki mięśniowe jako zbiór komórek zdolnych do skurczu i rozkurczu – rodzaje, pochodzenie, włókno mięśniowe – miocyt, budowa sarkomeru, miofilamenty cienkie i grube; ślizgowa teoria skurczu mięśnia; molekularny mechanizm skurczu, tubule poprzeczne i siateczka sarkoplazmatyczna; typy włókien mięśniowych; tkanka mięśniowa sercowa; tkanka mięśniowa gładka;
T-W-7Układ krążenia (krwionośny i limfatyczny) - arterie i żyły, naczynia włosowate, serce; budowa i topografia; serca limfatyczne; układy wrotne – specyficzna budowa, topografia, znaczenie; mięśnie układu krążenia; ośrodki i struktury regulujące pracę i czynności układu krążenia.
T-W-8Układy wydalniczy i osmoregulacyjny jako zespół organów wyprowadzających z organizmu na zewnątrz nadmiar wody, końcowe produkty przemiany materii oraz substancje toksyczne; budowa nerki ; topografia, podział na odcinki, struktury wewnętrzne, moczowody; wątroba i jej udział w wydalaniu i neutralizacji toksyn i końcowych produktów przemiany materii; woreczek żółciowy, kanał wyprowadzający żółć; układy wrotne, skzela i pęcherz pławny – rola w wydalaniu CO2 oraz nadmiaru soli, komórki chlorkowe; układy wrotne; przewód pokarmowy – nabłonki „odsalające” wodę morską.
T-W-9Układ wydzielania wewnętrznego (endokrynny) - struktura (gruczoły) i topografia układu endokrynnego ryb; budowa komórkowa ważniejszych gruczołów, regulacja hormonalna funkcji i wpływ oddziaływań hormonów na struktury organizmu ryby; morfo-funkcjonalne skutki zaburzeń funkcji poszczególnych gruczołów; struktury neurosekrecyjne, udział gruczołów wydzielania wewnętrznego w regulacji i przygotowaniu organizmu do rozrodu; możliwości zastosowań praktycznych.
T-W-10Tkanka nerwowa, układ nerwowy – neuron, tkanka glejowa, rozwój tkanki nerwowej, zakończenia nerwowe, rozwój układu nerwowego, pojęcie i budowa nerwu; opony mózgowo-rdzeniowe – budowa, funkcje; płyn mózgowo-rdzeniowy; mózg, nerwy mózgowe, rdzeń kręgowy, układ autonomiczny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wypreparowanie mięśni, oglądanie preparatów w formalinie, wykonanie i oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy histologicznej kręgowców.
3,0Student ma wiedzę na temat wybranych elementów budowy histologicznej kręgowców.
3,5Student ma wiedzę na temat wybranych elementów budowy histologicznej kręgowców.
4,0Student ma wiedzę na temat budowy histologicznej kręgowców.
4,5Student ma wiedzę na temat budowy histologicznej kręgowców oraz potrafi scharakteryzować powiązania niektóre morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu.
5,0Student ma wiedzę na temat budowy histologicznej kręgowców oraz potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O6-2_U01Po przeprowadzonych zajęciach student umie posługiwac się specjalistyczną terminologią dotyczącą histologiii kręgowców i bezkręgowcóe w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U05Potrafi rozpoznać podstawowe struktury ludzkiego ciała, ich lokalizację oraz rozumie zależności między budową a czynnościami narządów oraz wyjaśniać odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z mikroskopową budową organizmów, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów; Tak postrzegana wiedza histologiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin.
Treści programoweT-W-8Układy wydalniczy i osmoregulacyjny jako zespół organów wyprowadzających z organizmu na zewnątrz nadmiar wody, końcowe produkty przemiany materii oraz substancje toksyczne; budowa nerki ; topografia, podział na odcinki, struktury wewnętrzne, moczowody; wątroba i jej udział w wydalaniu i neutralizacji toksyn i końcowych produktów przemiany materii; woreczek żółciowy, kanał wyprowadzający żółć; układy wrotne, skzela i pęcherz pławny – rola w wydalaniu CO2 oraz nadmiaru soli, komórki chlorkowe; układy wrotne; przewód pokarmowy – nabłonki „odsalające” wodę morską.
T-W-9Układ wydzielania wewnętrznego (endokrynny) - struktura (gruczoły) i topografia układu endokrynnego ryb; budowa komórkowa ważniejszych gruczołów, regulacja hormonalna funkcji i wpływ oddziaływań hormonów na struktury organizmu ryby; morfo-funkcjonalne skutki zaburzeń funkcji poszczególnych gruczołów; struktury neurosekrecyjne, udział gruczołów wydzielania wewnętrznego w regulacji i przygotowaniu organizmu do rozrodu; możliwości zastosowań praktycznych.
T-W-10Tkanka nerwowa, układ nerwowy – neuron, tkanka glejowa, rozwój tkanki nerwowej, zakończenia nerwowe, rozwój układu nerwowego, pojęcie i budowa nerwu; opony mózgowo-rdzeniowe – budowa, funkcje; płyn mózgowo-rdzeniowy; mózg, nerwy mózgowe, rdzeń kręgowy, układ autonomiczny.
T-W-11Układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające; zmiany strukturalne w budowie zewnętrznej towarzyszące cyklom rozrodczym i ich biologiczne znaczenie; Zmiany strukturalne w układzie endokrynnym; gruczoły płciowe, gonady, komórki rozrodcze – plemniki i jaja; spermatogeneza, owogeneza.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wypreparowanie mięśni, oglądanie preparatów w formalinie, wykonanie i oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się terminologię histologiczną.
3,0Student zna podstawowe zwroty histologiczne.
3,5Student zna podstawowe zwroty histologiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce.
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej histologii oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań histologicznej.
4,5Student umieć posługiwac się specjalistyczna terminologia dotyczacą histologii w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych.
5,0Student umieć posługiwaę się specjalistyczna terminologia dotyczacą histologii zarówno w jezyku polskim jak i j. łacińskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań histologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O6-2_U02Student potrafi wykonać preparat histologiczny w celu oceny stanu narządu wewnętrznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U10Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium mikrobiologicznym i pokrewnych oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z mikroskopową budową organizmów, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów; Tak postrzegana wiedza histologiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin.
Treści programoweT-L-2Tkanka nabłonkowa – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyraz przystosowania do miejsca występowania i pełnionej funkcji;
T-W-3Tkanki nabłonkowe – rodzaje, pochodzenie, zróżnicowanie budowy jako wyrazu przystosowania jego makro- i mikrostruktury do miejsca występowania i pełnionej funkcji;
T-W-2Elementy strukturalne ciała – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna komórki, struktury wewnątrzkomórkowe, zróżnicowanie wielkości, kształtów i budowy zewnętrznej i wewnętrznej w zależności od pełnionej funkcji; rodzaje tkanek - udział i rola tkanek w strukturach o wyższym stopniu integracji morfo-funkcjonalnej – organach i układach; Narządy – topografia, udział różnych struktur tkankowych w poszczegól-nych narządach, morfologiczne modyfikacje komórek w poszczególnych narządach; współzależność strukturalna i funkcjonalna poszczególnych narządów wewnątrz układu;
T-W-1Metody badań budowy i funkcji tkanek; rozwój nauki o tkankach jako efekt postępu w zakresie technik i metod badawczych; rodzaje mikroskopów – świetlne i elektronowe; hodowla tkanek obserwowanych in vitro i in vivo;
T-W-4Tkanki pogranicza; nabłonki - rodzaje, budowa nabłonka jako wyraz przystosowania jego makro- i mikrostruktu-ry do miejsca występowania i pełnionej funkcji; pochodzenie nabłonków. Skóra: budowa, funkcje, warstwy, ubarwienie skóry, specyficzność i zróżnicowanie skóry na tle funkcji przez nią spełnianych.
T-W-5Tkanki środowiska wewnętrznego - łączne, rodzaje, substancja pozakomórkowa (macierz), komórki tkanki łącznej właściwej, budowa substancji pozakomórkowej, kolagenowe i niekolagenowe składniki macierzy; budowa chemiczna i struktura mineralna tkanki, typy połączeń kości; krew jako zawiesina komórek (krwinek) i płytek krwi w płynnej substancji międzykomórkowej; skład krwi
T-W-6Tkanki mięśniowe jako zbiór komórek zdolnych do skurczu i rozkurczu – rodzaje, pochodzenie, włókno mięśniowe – miocyt, budowa sarkomeru, miofilamenty cienkie i grube; ślizgowa teoria skurczu mięśnia; molekularny mechanizm skurczu, tubule poprzeczne i siateczka sarkoplazmatyczna; typy włókien mięśniowych; tkanka mięśniowa sercowa; tkanka mięśniowa gładka;
T-W-7Układ krążenia (krwionośny i limfatyczny) - arterie i żyły, naczynia włosowate, serce; budowa i topografia; serca limfatyczne; układy wrotne – specyficzna budowa, topografia, znaczenie; mięśnie układu krążenia; ośrodki i struktury regulujące pracę i czynności układu krążenia.
T-W-8Układy wydalniczy i osmoregulacyjny jako zespół organów wyprowadzających z organizmu na zewnątrz nadmiar wody, końcowe produkty przemiany materii oraz substancje toksyczne; budowa nerki ; topografia, podział na odcinki, struktury wewnętrzne, moczowody; wątroba i jej udział w wydalaniu i neutralizacji toksyn i końcowych produktów przemiany materii; woreczek żółciowy, kanał wyprowadzający żółć; układy wrotne, skzela i pęcherz pławny – rola w wydalaniu CO2 oraz nadmiaru soli, komórki chlorkowe; układy wrotne; przewód pokarmowy – nabłonki „odsalające” wodę morską.
T-W-9Układ wydzielania wewnętrznego (endokrynny) - struktura (gruczoły) i topografia układu endokrynnego ryb; budowa komórkowa ważniejszych gruczołów, regulacja hormonalna funkcji i wpływ oddziaływań hormonów na struktury organizmu ryby; morfo-funkcjonalne skutki zaburzeń funkcji poszczególnych gruczołów; struktury neurosekrecyjne, udział gruczołów wydzielania wewnętrznego w regulacji i przygotowaniu organizmu do rozrodu; możliwości zastosowań praktycznych.
T-W-10Tkanka nerwowa, układ nerwowy – neuron, tkanka glejowa, rozwój tkanki nerwowej, zakończenia nerwowe, rozwój układu nerwowego, pojęcie i budowa nerwu; opony mózgowo-rdzeniowe – budowa, funkcje; płyn mózgowo-rdzeniowy; mózg, nerwy mózgowe, rdzeń kręgowy, układ autonomiczny.
T-W-11Układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające; zmiany strukturalne w budowie zewnętrznej towarzyszące cyklom rozrodczym i ich biologiczne znaczenie; Zmiany strukturalne w układzie endokrynnym; gruczoły płciowe, gonady, komórki rozrodcze – plemniki i jaja; spermatogeneza, owogeneza.
T-L-1Techniki histologiczne. Utrwalanie materiału histologicznego. Przygotowanie skrawków; Barwienie preparatów tkankowych – różne typy barwników. Wpływ techniki na jakość preparatów;
T-W-12Mechanizm przenikania i transportu przez błony cytoplazmatyczne i wewnętrzne komórki substancji (gazy, toksyny).
T-L-3Tkanka łączna właściwa, siateczkowata, galaretowata – struktury i elementy składowe, powstawanie, miejsca występowania w organizmie, unerwienie, unaczynienie; tkanka tłuszczowa żółta i brunatna; tkanka chrzęstna i kostna – struktury, elementy składowe, powstawanie; krew i limfa – elementy składowe, powstawanie.
T-L-4Tkanka mięśniowa – rodzaje, unerwienie, budowa sarkomeru, ślizgowa teoria skurczu mięśnia, typy włókien mięśniowych – czerwone i białe, molekularny mechanizmu skurczu (skurcz izotoniczny, izometryczny i rozkurcz);
T-L-5Tkanka nerwowa – rodzaje komórek w układzie nerwowym, pojęcie i budowa nerwu;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wypreparowanie mięśni, oglądanie preparatów w formalinie, wykonanie i oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać preparatu histologicznego, anie nie potrafi go ocenić.
3,0Potrafi zinterpretować obraz mikroskopowy wybranych preparatów histologicznych.
3,5Potrafi zinterpretować obraz mikroskopowy wybranych preparatów histologicznych.
4,0Potrafi prawidłowo zinterpretować obraz mikroskopowy większości preparatów histologicznych.
4,5Potrafi wykonać preparat histologiczny z większości narządów oraz prawidłowo zinterpretować ich obraz.
5,0Potrafi wykonać preparat yhistologiczne z różnych narzadów oraz prawidłowo zinterpretować ich obraz.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O6-2_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie studentów z mikroskopową budową organizmów, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów; Tak postrzegana wiedza histologiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin.
Treści programoweT-W-2Elementy strukturalne ciała – komórki, tkanki, organy, układy (budowa zewnętrzna i wewnętrzna komórki, struktury wewnątrzkomórkowe, zróżnicowanie wielkości, kształtów i budowy zewnętrznej i wewnętrznej w zależności od pełnionej funkcji; rodzaje tkanek - udział i rola tkanek w strukturach o wyższym stopniu integracji morfo-funkcjonalnej – organach i układach; Narządy – topografia, udział różnych struktur tkankowych w poszczegól-nych narządach, morfologiczne modyfikacje komórek w poszczególnych narządach; współzależność strukturalna i funkcjonalna poszczególnych narządów wewnątrz układu;
T-W-1Metody badań budowy i funkcji tkanek; rozwój nauki o tkankach jako efekt postępu w zakresie technik i metod badawczych; rodzaje mikroskopów – świetlne i elektronowe; hodowla tkanek obserwowanych in vitro i in vivo;
T-W-4Tkanki pogranicza; nabłonki - rodzaje, budowa nabłonka jako wyraz przystosowania jego makro- i mikrostruktu-ry do miejsca występowania i pełnionej funkcji; pochodzenie nabłonków. Skóra: budowa, funkcje, warstwy, ubarwienie skóry, specyficzność i zróżnicowanie skóry na tle funkcji przez nią spełnianych.
T-W-5Tkanki środowiska wewnętrznego - łączne, rodzaje, substancja pozakomórkowa (macierz), komórki tkanki łącznej właściwej, budowa substancji pozakomórkowej, kolagenowe i niekolagenowe składniki macierzy; budowa chemiczna i struktura mineralna tkanki, typy połączeń kości; krew jako zawiesina komórek (krwinek) i płytek krwi w płynnej substancji międzykomórkowej; skład krwi
T-W-6Tkanki mięśniowe jako zbiór komórek zdolnych do skurczu i rozkurczu – rodzaje, pochodzenie, włókno mięśniowe – miocyt, budowa sarkomeru, miofilamenty cienkie i grube; ślizgowa teoria skurczu mięśnia; molekularny mechanizm skurczu, tubule poprzeczne i siateczka sarkoplazmatyczna; typy włókien mięśniowych; tkanka mięśniowa sercowa; tkanka mięśniowa gładka;
T-W-7Układ krążenia (krwionośny i limfatyczny) - arterie i żyły, naczynia włosowate, serce; budowa i topografia; serca limfatyczne; układy wrotne – specyficzna budowa, topografia, znaczenie; mięśnie układu krążenia; ośrodki i struktury regulujące pracę i czynności układu krążenia.
T-W-8Układy wydalniczy i osmoregulacyjny jako zespół organów wyprowadzających z organizmu na zewnątrz nadmiar wody, końcowe produkty przemiany materii oraz substancje toksyczne; budowa nerki ; topografia, podział na odcinki, struktury wewnętrzne, moczowody; wątroba i jej udział w wydalaniu i neutralizacji toksyn i końcowych produktów przemiany materii; woreczek żółciowy, kanał wyprowadzający żółć; układy wrotne, skzela i pęcherz pławny – rola w wydalaniu CO2 oraz nadmiaru soli, komórki chlorkowe; układy wrotne; przewód pokarmowy – nabłonki „odsalające” wodę morską.
T-W-9Układ wydzielania wewnętrznego (endokrynny) - struktura (gruczoły) i topografia układu endokrynnego ryb; budowa komórkowa ważniejszych gruczołów, regulacja hormonalna funkcji i wpływ oddziaływań hormonów na struktury organizmu ryby; morfo-funkcjonalne skutki zaburzeń funkcji poszczególnych gruczołów; struktury neurosekrecyjne, udział gruczołów wydzielania wewnętrznego w regulacji i przygotowaniu organizmu do rozrodu; możliwości zastosowań praktycznych.
T-W-10Tkanka nerwowa, układ nerwowy – neuron, tkanka glejowa, rozwój tkanki nerwowej, zakończenia nerwowe, rozwój układu nerwowego, pojęcie i budowa nerwu; opony mózgowo-rdzeniowe – budowa, funkcje; płyn mózgowo-rdzeniowy; mózg, nerwy mózgowe, rdzeń kręgowy, układ autonomiczny.
T-W-11Układ i narządy rozrodcze – gonady i przewody wyprowadzające; zmiany strukturalne w budowie zewnętrznej towarzyszące cyklom rozrodczym i ich biologiczne znaczenie; Zmiany strukturalne w układzie endokrynnym; gruczoły płciowe, gonady, komórki rozrodcze – plemniki i jaja; spermatogeneza, owogeneza.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (wypreparowanie mięśni, oglądanie preparatów w formalinie, wykonanie i oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole