Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Toksykologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Toksykologia ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie biologii i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie sudentom wiedzy w zakresie toksykologii ogólnej, dotyczącej substancji biologicznie aktywnych, w tym trucizn, ich działania na organizmy, roli w przyrodzie, a także możliwości wykorzystania z pożytkiem dla społeczeństwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych15
T-L-2Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych.27
T-L-3wygłoszenie referatu, zaliczenia3
45
wykłady
T-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.2
T-W-2Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.4
T-W-3Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia4
T-W-4Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą4
T-W-5Główne naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku (zarys)1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie się do zajęć20
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej10
A-L-4konsultacje10
A-L-5przygotowanie się do zaliczeń5
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury naukowej5
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C9_W01
Student ma wiedzę w zakresie toksykologii ogólnej jest w stanie: definiować podstawowe pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne obecne w środowisku, opisać ich obieg i losy w ekosystemach, zdefiniować problem, dobrać odpowiednie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie i zaproponować sposób rozwiązania problemu
MS_1A_W03, MS_1A_W16, MS_1A_W17, MS_1A_W18P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W09, P1A_W11C-1T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C9_U01
Student umie wyszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przedstawić je w formie ustnej i pisemnej, w języku polskim i angielskim, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania
MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U03, MS_1A_U04, MS_1A_U08, MS_1A_U09, MS_1A_U10, MS_1A_U11, MS_1A_U12, MS_1A_U13P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11C-1T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C9_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy sosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę
MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05, MS_1A_K06P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08C-1T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C9_W01
Student ma wiedzę w zakresie toksykologii ogólnej jest w stanie: definiować podstawowe pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne obecne w środowisku, opisać ich obieg i losy w ekosystemach, zdefiniować problem, dobrać odpowiednie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie i zaproponować sposób rozwiązania problemu
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii
3,0Student posiada ogólną wiedzę w zakresie pojęć stosowanych w toksykologii
3,5Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku
4,0Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji
4,5Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji opisać ich losy i przemiany w ekosystemach, wybrać metody i wykonać badania
5,0Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji opisać ich losy i przemiany w ekosystemach, wybrać metody i wykonać badania, oszacować zagrożenie i zaproponować sposób jego usunięcia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C9_U01
Student umie wyszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przedstawić je w formie ustnej i pisemnej, w języku polskim i angielskim, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, ale bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student efektywnie wyszukuje i prezentuje informacje oraz wyniki swoich badań, umie przeprowadzić ich analizę, potrafi też prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi też oszacować zagrożenia
5,0Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi oszacować zagrożenia i zaproponować rozwiązania problemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C9_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy sosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, jest kreatywny
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze

Literatura podstawowa

  1. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001, I
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
  3. Walker C.H., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia. Podręcznik dla studentów farmacji, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2002, III

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych15
T-L-2Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych.27
T-L-3wygłoszenie referatu, zaliczenia3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.2
T-W-2Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.4
T-W-3Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia4
T-W-4Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą4
T-W-5Główne naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku (zarys)1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie się do zajęć20
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej10
A-L-4konsultacje10
A-L-5przygotowanie się do zaliczeń5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury naukowej5
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C9_W01Student ma wiedzę w zakresie toksykologii ogólnej jest w stanie: definiować podstawowe pojęcia, scharakteryzować substancje niebezpieczne obecne w środowisku, opisać ich obieg i losy w ekosystemach, zdefiniować problem, dobrać odpowiednie metody badawcze, na podstawie wyników badań oszacować zagrożenie i zaproponować sposób rozwiązania problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz znajomości rozwoju dziedzin mikrobiologii stosowanej i pokrewnych.
MS_1A_W16Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
MS_1A_W17Ma podstawową wiedzę z zakresu statystyki i technik informatycznych na poziomie pozwalającym na opisanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych.
MS_1A_W18Ma wiedzę o związkach szkodliwych obecnych w ekosystemach, procesach skażenia i zatrucia, metodach oceny toksyczności i oznaczania tych substancji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie sudentom wiedzy w zakresie toksykologii ogólnej, dotyczącej substancji biologicznie aktywnych, w tym trucizn, ich działania na organizmy, roli w przyrodzie, a także możliwości wykorzystania z pożytkiem dla społeczeństwa
Treści programoweT-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.
T-L-1Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych
T-W-2Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.
T-W-3Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia
T-W-4Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą
T-W-5Główne naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku (zarys)
T-L-2Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych.
T-L-3wygłoszenie referatu, zaliczenia
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii
3,0Student posiada ogólną wiedzę w zakresie pojęć stosowanych w toksykologii
3,5Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku
4,0Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji
4,5Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji opisać ich losy i przemiany w ekosystemach, wybrać metody i wykonać badania
5,0Student jest w stanie sformułować problem związany z obecnością substancji niebezpiecznych w środowisku, potrafi scharakteryzować główne grupy tych substancji opisać ich losy i przemiany w ekosystemach, wybrać metody i wykonać badania, oszacować zagrożenie i zaproponować sposób jego usunięcia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C9_U01Student umie wyszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przedstawić je w formie ustnej i pisemnej, w języku polskim i angielskim, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
MS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
MS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
MS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
MS_1A_U09Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach.
MS_1A_U10Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium mikrobiologicznym i pokrewnych oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
MS_1A_U11Rozumie i potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe warunkujące funkcjonowanie biotopów oraz planować proste zadania badawcze /projektowe.
MS_1A_U12Potrafi dobierać metody i wykonać analizy na obecność substancji szkodliwych w próbkach środowiskowych i biologicznych.
MS_1A_U13Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Przekazanie sudentom wiedzy w zakresie toksykologii ogólnej, dotyczącej substancji biologicznie aktywnych, w tym trucizn, ich działania na organizmy, roli w przyrodzie, a także możliwości wykorzystania z pożytkiem dla społeczeństwa
Treści programoweT-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.
T-L-1Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych
T-W-2Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.
T-W-3Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia
T-W-4Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą
T-W-5Główne naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku (zarys)
T-L-2Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych.
T-L-3wygłoszenie referatu, zaliczenia
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, ale bez umiejętności ich efektywnej analizy
3,5Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student efektywnie wyszukuje i prezentuje informacje oraz wyniki swoich badań, umie przeprowadzić ich analizę, potrafi też prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi też oszacować zagrożenia
5,0Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi oszacować zagrożenia i zaproponować rozwiązania problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C9_K01Student rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, wyznacza cele i je realizuje, w pracy sosuje zasady etyki, ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności za realizowane zadania, jest kreatywny i potrafi popularyzować nabytą wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
MS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
MS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie sudentom wiedzy w zakresie toksykologii ogólnej, dotyczącej substancji biologicznie aktywnych, w tym trucizn, ich działania na organizmy, roli w przyrodzie, a także możliwości wykorzystania z pożytkiem dla społeczeństwa
Treści programoweT-W-1Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność.
T-L-1Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych
T-W-2Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia.
T-W-3Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia
T-W-4Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą
T-W-5Główne naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku (zarys)
T-L-2Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych.
T-L-3wygłoszenie referatu, zaliczenia
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, jest kreatywny
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze