Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza statystyczna w naukach przyrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza statystyczna w naukach przyrodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 30 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki na poziomie szkoły średniej
W-2Znajomość informatyki na poziomie szkoły średniej.
W-3Umiejętność obsługi komputera w stopniu dobrym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowywania i prezentacji wyników analiz statystycznych
C-4Ukształtowanie umiejętności statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
C-5Rozwinięcie umiejętności interpretacji i krytycznej oceny wyników analiz statystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elementy statystyki opisowej3
T-A-2Zmienna losowa i jej rozkłady2
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez6
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa4
15
laboratoria
T-L-1Wstępna analiza danych i ich prezentacja, statystyki opisowe4
T-L-2Analiza normalności rozkładu zmiennej4
T-L-3Analiza regresji liniowej3
T-L-4Analiza korelacji4
T-L-5Test t-studenta dla pojedynczej próby i dla dwóch prób niezależnych3
T-L-6Test t-studenta dla dwóch prób zależnych2
T-L-7Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób niezależnych o rozkładach inny iż normalny2
T-L-8Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób zależnych o rozkładach inny iż normalny3
T-L-9Analiza wariancji ANOVA dla efektów głównych5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do kolokwium15
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w laboratorium komputerowym
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O3-2_W01
Posiada wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
MS_1A_W17P1A_W06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O3-2_U01
Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
MS_1A_U01, MS_1A_U10P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
MS_1A_O3-2_U02
Potrafi opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych
MS_1A_U01, MS_1A_U10P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
MS_1A_O3-2_U03
Posiada umiejętność statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
MS_1A_U01, MS_1A_U10P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-9M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O3-2_K01
Potrafi interpretować i krytycznie oceniać wyniki analiz statystycznych
MS_1A_K01P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O3-2_W01
Posiada wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O3-2_U01
Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
2,0Student nie posiada umiejętności przeprowadzania wnioskowania statystycznego
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
4,5Student posiada bardzo dobrą dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
5,0Student posiada wybitną umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
MS_1A_O3-2_U02
Potrafi opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych
2,0Student nie potrafi opracowywać i prezentować wyników analiz statystycznych
3,0Student potrafi opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami
3,5Student potrafi opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych w zadowalającym stopniu, ale ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student potrafi dobrze opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych
4,5Student potrafi bardzo dobrze opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych
5,0Student znakomicie potrafi opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych
MS_1A_O3-2_U03
Posiada umiejętność statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
2,0Student nie posiada umiejętności statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica, ale z licznymi niedociągnięciami.
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica, ale z pewnymi brakami.
4,0Student posiada dobrą umiejętność statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
5,0Student posiada znakomitą umiejętność statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O3-2_K01
Potrafi interpretować i krytycznie oceniać wyniki analiz statystycznych
2,0Student nie jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań
3,0Student jest częściowo zdolny do krytycznej oceny wyników badań
3,5Student jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań w zadowalającym stopniu
4,0Student jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań
4,5Student jest w znacznym stopniu zdolny do krytycznej oceny wyników badań
5,0Student jest w pełni zdolny do krytycznej oceny wyników badań

Literatura podstawowa

  1. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2011
  3. Hyb W., Myszewski J., Tablice matematyczne. Cz. II. Statystyka matematyczna, Wyd. SGGW, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa, 1996
  2. Zieliński T., Jak pokochać statystykę czyli STATISTICA do poduszki, StatSoft Polska, Kraków, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elementy statystyki opisowej3
T-A-2Zmienna losowa i jej rozkłady2
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez6
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa4
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstępna analiza danych i ich prezentacja, statystyki opisowe4
T-L-2Analiza normalności rozkładu zmiennej4
T-L-3Analiza regresji liniowej3
T-L-4Analiza korelacji4
T-L-5Test t-studenta dla pojedynczej próby i dla dwóch prób niezależnych3
T-L-6Test t-studenta dla dwóch prób zależnych2
T-L-7Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób niezależnych o rozkładach inny iż normalny2
T-L-8Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób zależnych o rozkładach inny iż normalny3
T-L-9Analiza wariancji ANOVA dla efektów głównych5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do kolokwium15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O3-2_W01Posiada wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W17Ma podstawową wiedzę z zakresu statystyki i technik informatycznych na poziomie pozwalającym na opisanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
Treści programoweT-A-1Elementy statystyki opisowej
T-A-2Zmienna losowa i jej rozkłady
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa
T-L-2Analiza normalności rozkładu zmiennej
T-L-3Analiza regresji liniowej
T-L-4Analiza korelacji
T-L-5Test t-studenta dla pojedynczej próby i dla dwóch prób niezależnych
T-L-6Test t-studenta dla dwóch prób zależnych
T-L-7Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób niezależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-8Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób zależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-1Wstępna analiza danych i ich prezentacja, statystyki opisowe
T-L-9Analiza wariancji ANOVA dla efektów głównych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w laboratorium komputerowym
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O3-2_U01Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U10Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium mikrobiologicznym i pokrewnych oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
Treści programoweT-A-1Elementy statystyki opisowej
T-A-2Zmienna losowa i jej rozkłady
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa
T-L-2Analiza normalności rozkładu zmiennej
T-L-3Analiza regresji liniowej
T-L-4Analiza korelacji
T-L-5Test t-studenta dla pojedynczej próby i dla dwóch prób niezależnych
T-L-6Test t-studenta dla dwóch prób zależnych
T-L-7Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób niezależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-8Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób zależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-1Wstępna analiza danych i ich prezentacja, statystyki opisowe
T-L-9Analiza wariancji ANOVA dla efektów głównych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w laboratorium komputerowym
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności przeprowadzania wnioskowania statystycznego
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
4,5Student posiada bardzo dobrą dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
5,0Student posiada wybitną umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O3-2_U02Potrafi opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U10Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium mikrobiologicznym i pokrewnych oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Rozwinięcie umiejętności opracowywania i prezentacji wyników analiz statystycznych
C-4Ukształtowanie umiejętności statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
Treści programoweT-A-1Elementy statystyki opisowej
T-A-2Zmienna losowa i jej rozkłady
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa
T-L-2Analiza normalności rozkładu zmiennej
T-L-3Analiza regresji liniowej
T-L-4Analiza korelacji
T-L-5Test t-studenta dla pojedynczej próby i dla dwóch prób niezależnych
T-L-6Test t-studenta dla dwóch prób zależnych
T-L-7Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób niezależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-8Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób zależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-1Wstępna analiza danych i ich prezentacja, statystyki opisowe
T-L-9Analiza wariancji ANOVA dla efektów głównych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w laboratorium komputerowym
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracowywać i prezentować wyników analiz statystycznych
3,0Student potrafi opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami
3,5Student potrafi opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych w zadowalającym stopniu, ale ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student potrafi dobrze opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych
4,5Student potrafi bardzo dobrze opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych
5,0Student znakomicie potrafi opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O3-2_U03Posiada umiejętność statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U10Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium mikrobiologicznym i pokrewnych oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
Treści programoweT-A-1Elementy statystyki opisowej
T-A-2Zmienna losowa i jej rozkłady
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa
T-L-2Analiza normalności rozkładu zmiennej
T-L-3Analiza regresji liniowej
T-L-4Analiza korelacji
T-L-5Test t-studenta dla pojedynczej próby i dla dwóch prób niezależnych
T-L-6Test t-studenta dla dwóch prób zależnych
T-L-7Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób niezależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-8Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób zależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-1Wstępna analiza danych i ich prezentacja, statystyki opisowe
T-L-9Analiza wariancji ANOVA dla efektów głównych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w laboratorium komputerowym
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica, ale z licznymi niedociągnięciami.
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica, ale z pewnymi brakami.
4,0Student posiada dobrą umiejętność statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
5,0Student posiada znakomitą umiejętność statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O3-2_K01Potrafi interpretować i krytycznie oceniać wyniki analiz statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu statystyki matematycznej
C-2Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowywania i prezentacji wyników analiz statystycznych
C-4Ukształtowanie umiejętności statystycznej obróbki danych przy wykorzystaniu programu MS Excel oraz Statistica
C-5Rozwinięcie umiejętności interpretacji i krytycznej oceny wyników analiz statystycznych
Treści programoweT-A-1Elementy statystyki opisowej
T-A-2Zmienna losowa i jej rozkłady
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa
T-L-2Analiza normalności rozkładu zmiennej
T-L-3Analiza regresji liniowej
T-L-4Analiza korelacji
T-L-5Test t-studenta dla pojedynczej próby i dla dwóch prób niezależnych
T-L-6Test t-studenta dla dwóch prób zależnych
T-L-7Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób niezależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-8Testy nieparametryczne dla 2 i więcej prób zależnych o rozkładach inny iż normalny
T-L-1Wstępna analiza danych i ich prezentacja, statystyki opisowe
T-L-9Analiza wariancji ANOVA dla efektów głównych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w laboratorium komputerowym
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań
3,0Student jest częściowo zdolny do krytycznej oceny wyników badań
3,5Student jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań w zadowalającym stopniu
4,0Student jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań
4,5Student jest w znacznym stopniu zdolny do krytycznej oceny wyników badań
5,0Student jest w pełni zdolny do krytycznej oceny wyników badań