Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Ekonomika i zarządzanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika i zarządzanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Leonid Worobjow <Leonid.Worobjow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 13 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii
W-2Student powinien posiadać wiadomości w zakresie matematyki i etyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
C-3Pozanie przez studenta podstawowych zagadnień związanych z ekoonomią i organizacją i jej miejscem we współczesnej gospodrace rynkowej, procesami zarządzania zorganizowanym działaniem ludzi. Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki i zarzadzania umożliwiajacych właściwe rozpoznanie i rozwiązywanie problemów gospodraczych. Program obejmuje również podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem marketingowym w produkcji. Uczestnicy zajeć mają otrzymać wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalności gospodarczej przedsiębiorstw zwiazanej z rolnictwem i przetwórstwem żywności. Przedstawia się rówież obniżkę kosztów i skuteczność w osiąganiu wyższych wyników pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej1
T-W-2Kompleks Gospodarki Żywnościowej jako element gospodarki narodowej1
T-W-3Tło mikroekomoniczne produkcji rolniczej i jej organizacja1
T-W-4Podstawowe kategorie produkcyjne i ekonomiczne stosowane w rolnictwie1
T-W-5Środki trwałe i obrotowe w produkcji rolniczej1
T-W-6Amortyzacja środków trwałych1
T-W-7Konsekwencje procesu integracji europejskiej dla rozwoju polskiego rolnictwa1
T-W-8Ważniejsze definicje i określenia jakości1
T-W-9Wpływ postępu technologicznego na ekonomikę1
T-W-10Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.2
T-W-11Podstawowe kategorie produkcyjne i ekonomiczne stosowane w rolnictwie.1
T-W-12Środki trwałe i obrotowe w produkcji rolniczej.1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Samodzielna praca studenta10
A-W-3Praca w grupach8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków
M-4Przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych
M-5Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-6Metoda przewodniego tekstu
M-7Seminarium, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekt - analiza przypadków i propozycje rozwiazań
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
S-5Ocena formująca: Prowadzenie notatek
S-6Ocena formująca: Aktywność w prowadzonych dyskusjach
S-7Ocena formująca: Kolokwia
S-8Ocena formująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B6_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu projektowania strategii marketingowych
TZiZ_1A_W20R1A_W02, R1A_W08InzA_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-8M-1S-3
TZiZ_1A_B6_W02
Posiada podstawową wiedzę o roli ekonomiki i zarzadzania.
TZiZ_1A_W20R1A_W02, R1A_W08InzA_W04C-3T-W-10, T-W-11M-1S-8

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B6_U01
Student potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
TZiZ_1A_U29R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1, C-2T-W-8M-1, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B6_K01
Student potrafi opracować strategię marketingowa i plan zarządzania w oparciu o rózne źródła przewagi konkurencyjnej
TZiZ_1A_K05R1A_K08C-1, C-2T-W-1, T-W-8M-3S-3
TZiZ_1A_B6_K02
Rozumie znaczenie zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej
TZiZ_1A_K05R1A_K08C-3T-W-10M-1, M-5S-8, S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B6_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu projektowania strategii marketingowych
2,0
3,0Umie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu projektowania strategii marketingowych
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_1A_B6_W02
Posiada podstawową wiedzę o roli ekonomiki i zarzadzania.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomiki i zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B6_U01
Student potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
2,0
3,0Potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B6_K01
Student potrafi opracować strategię marketingowa i plan zarządzania w oparciu o rózne źródła przewagi konkurencyjnej
2,0
3,0Umiejętnosć opracowania strategii marketingowej i planu zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_1A_B6_K02
Rozumie znaczenie zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej
2,0
3,0Rozumie znaczenie zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Worojow L., Teoria i praktyka zarządzania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2011
  2. red. A Woś, F. Tomczak, Ekonomika rolnictwa. Zakrys teorii., PWRi L, Warszawa, 1983
  3. Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, SNIGiR, Szczecin, 2006
  4. L. Worobjow, G. Spychalski, Podstawy ekonomiki, organizacji i zarządzania produkcją, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2002
  5. Worobjow L., Spychalski G., Podstawy ekonomiki, organizacji i zarządzania produkcją ogrodniczą, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
  6. G. Spychalski, Przeksztalcenia rolnictwa państwowego w Polsce w okresie transformacji systemowej (1990-1998), Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 1999
  7. Krusze N., Organizacja i ekonomika przedsiębiorstw ogrodniczych, PWRiL, Warszawa
  8. L. Worobjow, Teoria i praktyka zarządzania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2010
  9. pod red. A. Wosia i F. Tomczaka, Ekonomika rolnictwa, PWRiL, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Z. Doliwa-Klepacki, Integracja Europejska, Femida, Białystok, 1999
  2. Red. A. Koźmiński, Zarzadzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 1999
  3. M. Świtłyk, Zarys nauki o zarządzaniu przedsiębiorstwem rolniczym, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej1
T-W-2Kompleks Gospodarki Żywnościowej jako element gospodarki narodowej1
T-W-3Tło mikroekomoniczne produkcji rolniczej i jej organizacja1
T-W-4Podstawowe kategorie produkcyjne i ekonomiczne stosowane w rolnictwie1
T-W-5Środki trwałe i obrotowe w produkcji rolniczej1
T-W-6Amortyzacja środków trwałych1
T-W-7Konsekwencje procesu integracji europejskiej dla rozwoju polskiego rolnictwa1
T-W-8Ważniejsze definicje i określenia jakości1
T-W-9Wpływ postępu technologicznego na ekonomikę1
T-W-10Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.2
T-W-11Podstawowe kategorie produkcyjne i ekonomiczne stosowane w rolnictwie.1
T-W-12Środki trwałe i obrotowe w produkcji rolniczej.1
13

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Samodzielna praca studenta10
A-W-3Praca w grupach8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B6_W01Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu projektowania strategii marketingowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W20Ma elementarna wiedzę w zakresie ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
Treści programoweT-W-1Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej
T-W-8Ważniejsze definicje i określenia jakości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu projektowania strategii marketingowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B6_W02Posiada podstawową wiedzę o roli ekonomiki i zarzadzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W20Ma elementarna wiedzę w zakresie ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Pozanie przez studenta podstawowych zagadnień związanych z ekoonomią i organizacją i jej miejscem we współczesnej gospodrace rynkowej, procesami zarządzania zorganizowanym działaniem ludzi. Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki i zarzadzania umożliwiajacych właściwe rozpoznanie i rozwiązywanie problemów gospodraczych. Program obejmuje również podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem marketingowym w produkcji. Uczestnicy zajeć mają otrzymać wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalności gospodarczej przedsiębiorstw zwiazanej z rolnictwem i przetwórstwem żywności. Przedstawia się rówież obniżkę kosztów i skuteczność w osiąganiu wyższych wyników pracy.
Treści programoweT-W-10Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.
T-W-11Podstawowe kategorie produkcyjne i ekonomiczne stosowane w rolnictwie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-8Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomiki i zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B6_U01Student potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
Treści programoweT-W-8Ważniejsze definicje i określenia jakości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B6_K01Student potrafi opracować strategię marketingowa i plan zarządzania w oparciu o rózne źródła przewagi konkurencyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
Treści programoweT-W-1Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej
T-W-8Ważniejsze definicje i określenia jakości
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętnosć opracowania strategii marketingowej i planu zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B6_K02Rozumie znaczenie zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Pozanie przez studenta podstawowych zagadnień związanych z ekoonomią i organizacją i jej miejscem we współczesnej gospodrace rynkowej, procesami zarządzania zorganizowanym działaniem ludzi. Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki i zarzadzania umożliwiajacych właściwe rozpoznanie i rozwiązywanie problemów gospodraczych. Program obejmuje również podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem marketingowym w produkcji. Uczestnicy zajeć mają otrzymać wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalności gospodarczej przedsiębiorstw zwiazanej z rolnictwem i przetwórstwem żywności. Przedstawia się rówież obniżkę kosztów i skuteczność w osiąganiu wyższych wyników pracy.
Treści programoweT-W-10Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-5Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-8Ocena formująca: Zaliczenie
S-7Ocena formująca: Kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie znaczenie zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej.
3,5
4,0
4,5
5,0