Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Uprawa innych gatunków sadowniczych wykorzystywanych w przemyśle fermentacyjnym 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Uprawa innych gatunków sadowniczych wykorzystywanych w przemyśle fermentacyjnym 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość regulacji procesów życiowych roślin, podstawy ogrodnictwa, gleboznawstwa i żywienia roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z gatunkami i odmianami roślin sadowniczych wykorzystywanych w przemyśle fermentacyjnym. |
C-2 | Zaznajomienie z wymaganiami oraz zasadami uprawy poszczególnych gatunków roślin sadowniczych. |
C-3 | Zapoznanie z nowoczesnymi technologiami upraw sadowniczych. |
C-4 | Zapoznanie z nowoczesnymi modelami sadów i jagodników oraz funkcjonowaniem nowoczesnych gospodarstw sadowniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wymagania i uprawa poszczególnych gatunków drzew owocowych - gleba, żywienie mineralne, nawadnianie. Charakterystyka najważniejszych odmian drzew owocowych. | 13 |
13 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Rozpoznawanie gatunków roślin sadowniczych | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Produkcja sadownicza w Polsce i na świecie. Asortyment gatunków i cechy uzytkowe owoców przeznaczonych do przemysłu fermentacyjnego. Lokalizacja sadów. Wybór stanowiska, zasady zakładania i produkcji. Zabiegi pielęgnacyjne. | 14 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-A-2 | konsultacje | 4 |
A-A-3 | przygotowanie do zajeć audytoryjnych i sprawdzianów | 7 |
A-A-4 | studiowanie literatury z zakresu przedmiotu | 11 |
35 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-T-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 6 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-W-3 | konsultacje | 5 |
A-W-4 | studiowanie literatury fachowej | 16 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: rozpoznawanie roślin |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C19_W01 Ma wiedzę o gatunkach i odmianach drzew owocowych i ich wymaganiach, zna cechy uzytkowe owoców przeznaczonych do przemysłu fermentacyjnego. | UWW_1A_W08, UWW_1A_W09, UWW_1A_W14, UWW_1A_W12, UWW_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-T-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
UWW_1A_C19_W02 Posiada wiedzę na temat uprawy i organizacji produkcji sadowniczej oraz nowoczesnych technologii uprawy drzew owocowych. | UWW_1A_W08, UWW_1A_W09, UWW_1A_W14, UWW_1A_W12, UWW_1A_W13 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C19_U01 Umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian drzew owocowych. | UWW_1A_U13, UWW_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
UWW_1A_C19_U02 Umiejętność uprawy poszczególnych gatunków drzew owocowych oraz diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji. | UWW_1A_U02, UWW_1A_U04, UWW_1A_U05, UWW_1A_U06, UWW_1A_U08, UWW_1A_U10, UWW_1A_U13, UWW_1A_U03, UWW_1A_U09 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C19_K01 student ma świadomość odpowiedniego wykorzystania posiadanej wiedzy oraz konieczności samodokształcania zawodowego w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów podejmowanych działań związanych z uprawą roślin sadowniczych | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K03, UWW_1A_K04, UWW_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-T-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C19_W01 Ma wiedzę o gatunkach i odmianach drzew owocowych i ich wymaganiach, zna cechy uzytkowe owoców przeznaczonych do przemysłu fermentacyjnego. | 2,0 | |
3,0 | student ma podstawową wiedzę na temat gatunków i odmian drzew sadowniczych oraz o ich wymaganiach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C19_W02 Posiada wiedzę na temat uprawy i organizacji produkcji sadowniczej oraz nowoczesnych technologii uprawy drzew owocowych. | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawową tematykę dotyczącą uprawy drzew owocowych i organizacji produkcji sadowniczej oraz technologii stosowanych w produkcji sadowniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C19_U01 Umiejętność rozpoznawania gatunków i odmian drzew owocowych. | 2,0 | |
3,0 | student opanował wiedzę w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C19_U02 Umiejętność uprawy poszczególnych gatunków drzew owocowych oraz diagnostyki zagrożeń występujących w procesie produkcji. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi uprawiać poszczególne drzewa i krzewy sadownicze oraz rozpoznawać zagrożenia występujące w procesie produkcji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C19_K01 student ma świadomość odpowiedniego wykorzystania posiadanej wiedzy oraz konieczności samodokształcania zawodowego w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów podejmowanych działań związanych z uprawą roślin sadowniczych | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczną świadomość wykorzystania posiadanej wiedzy oraz konieczności samodokształcania zawodowego w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów podejmowanych działań związanych z uprawą roślin sadowniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2005
- Rejman A., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 1994
- Żurawicz E., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Hasło Ogrodnicze
- Sad Nowoczesny