Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)
Sylabus przedmiotu Zmiany klimatu i ich konsekwencje:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zmiany klimatu i ich konsekwencje | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie przyczyn zmian klimatu |
C-2 | Możliwości dostosowania sie do zmian klimatu - łagodzenie skutków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zmiany klimatu w przeszłości | 1 |
T-W-2 | Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu | 2 |
T-W-3 | Współczesne zmiany klimatu i biosfery | 2 |
T-W-4 | Scenariusze emisji oraz spodziewane zmiany klimatu w XXI wieku | 2 |
T-W-5 | Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce | 1 |
T-W-6 | Przeciwdziałania zmianom klimatu i adaptacja do zmian klimatu i ich skutków | 4 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 12 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Opanowanie wiedzy niezbędnej do zaliczenia przedmiotu | 25 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu pisemnym | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O01-1_W01 Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę zagrożenia spowodowana globalnym ociepleniem oraz jest świadomy skutków z tego wynikających | UWW_1A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O01-1_U01 Potrafi dokonać analizy problemów wynikających ze zmian klimatu w danym regionie i podejmować systemowe działania na rzecz łagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk pogodowych | UWW_1A_U01, UWW_1A_U04, UWW_1A_U05, UWW_1A_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O01-1_K01 Ma świadomość odpowiedzialności i dbania o zdrowe środowisko naturalne | UWW_1A_K02 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O01-1_W01 Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę zagrożenia spowodowana globalnym ociepleniem oraz jest świadomy skutków z tego wynikających | 2,0 | |
3,0 | Posiada ogólną wiedzę o przyczynach zmian klimatu i strategiach adaptacji gospodarki do zachodzących zmian klimatu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O01-1_U01 Potrafi dokonać analizy problemów wynikających ze zmian klimatu w danym regionie i podejmować systemowe działania na rzecz łagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk pogodowych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z niekorzystnych zjawisk atmosferycznych będących w dużej mierze skutkiem globalnych zmian klimatu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O01-1_K01 Ma świadomość odpowiedzialności i dbania o zdrowe środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość doskonalenia wiedzy z zakresu ochrony środowiska naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kundzewicz Z. , Kowalczak P., Zmiany klimatu i ich skutki, Kurpisz S.A., Poznań, 2008, 1
- Kundzewicz Z., Cieplejszy świat Rzecz o zmianach klimatu, PWN SA, Wrocławska Drukarnia Naukowa PAN, 2013, 1
Literatura dodatkowa
- Koźmiński C., Michalska B., Leśny J. redaktorzy opracowania, Klimatyczne zagrożenia rolnictwa w Polsce, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2010, 1
- Koźmiński C., Michalska B., Czarnecka M., Klimat województwa zachodniopomorskiego - Zmiany klimatu, PPH ZAPOL, Szczecin, 2012, 2
- Raport IPCC WMO, Zmiana klimatu 2012 Piąty Raport Oceniający IPCC, Warszawa, 2012