Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienia (S3)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK7 20 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Toksyny organizmów wodnych i lądowych, Mikrobiologia stosowana,Technologia żywności,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Historia rozwoju wiedzy o bezpieczeństwie żywności1
T-K-2Regulacje prawne oraz organizacja nadzoru nad żywnością w Polsce, UE i Świecie1
T-K-3Zagrożenia i metody zapewnienia bezpieczeństwa żywności na etapach uprawy, hodowli, przetwarzania, transportu i przechowywania2
T-K-4Czynniki fizyczne zagrażające bezpieczeństwu żywności2
T-K-5Biologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności4
T-K-6Chemiczne czynniki zagrożenia bezpieczeństwa żywności8
T-K-7Etyka zawodowa, a bezpieczeństwo żywności2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2studia literaturty związanej z przedmiotem25
A-K-3przygotowanie pracy i prezentacji na wybrany temat20
A-K-4przygotowanie się do egzaminu i egzamin25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, referat, prezentacja multimedialna, dyskusja związana z tematem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena referatu i prezentacji oraz aktywności w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZ 3A_3-_C.7.3_W01
Student zna przepisy krajowe, unijne i światowe związane z bezpieczeństwem żywności. Potrafi definiować, scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać przyczyny ich obecności oraz wskazać metody zapobiegania zgrożeniom bezpieczeństwa żywności. Student posiada wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, jest w stanie wybrać odpowiednie działania w celu oceny bezpieczeństwa żywności.
TZ 3A_3-_W03, TZ 3A_3-_W04, TZ 3A_3-_W02, TZ 3A_3-_W01C-1T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-2, T-K-7, T-K-1, T-K-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZ 3A_3-_C.7.3_U01
Umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę, sformułować i uzasadnić wnioski, opracować zdobyte informacje i przedstawić je w formie pisemnej lub ustnej, w języku polskim lub angielskim stosując właściwą terminologię
TZ 3A_3-_U04, TZ 3A_3-_U05, TZ 3A_3-_U03, TZ 3A_3-_U01, TZ 3A_3-_U02C-1T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-2, T-K-7, T-K-1, T-K-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZ 3A_3-_C.7.3_K01
Wykazuje dbałość o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z bezpieczeństwem żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad w produkcji żywności, jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań problemów, jest zdolny do popularyzacji wiedzy w zakresie bezpieczeństwa żywności
TZ 3A_3-_K02, TZ 3A_3-_K03, TZ 3A_3-_K04, TZ 3A_3-_K01C-1T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-2, T-K-7, T-K-1, T-K-3M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZ 3A_3-_C.7.3_W01
Student zna przepisy krajowe, unijne i światowe związane z bezpieczeństwem żywności. Potrafi definiować, scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać przyczyny ich obecności oraz wskazać metody zapobiegania zgrożeniom bezpieczeństwa żywności. Student posiada wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, jest w stanie wybrać odpowiednie działania w celu oceny bezpieczeństwa żywności.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, nie potrafi scharakteryzować organizmów i substancji niebezpiecznych oraz metod zapobiegania bezpieczeństwu żywności
3,0Student zna pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych zagrażających bezpieczeństwu żywności oraz potrafi dobrać i zaproponować metody przeciwdziałania zagrożeniu, zna przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZ 3A_3-_C.7.3_U01
Umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę, sformułować i uzasadnić wnioski, opracować zdobyte informacje i przedstawić je w formie pisemnej lub ustnej, w języku polskim lub angielskim stosując właściwą terminologię
2,0Student nie posiada wymaganych umiejętności
3,0Student umie wyszukiwać informacje źródłowe, potrafi weryfikować ich przydatność, przeprowadzać ich analizę i krytyczną dyskusję, sformułować i uzasadnić wnioski oraz przedstawić informacje w języku angielskim i polskim
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZ 3A_3-_C.7.3_K01
Wykazuje dbałość o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z bezpieczeństwem żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad w produkcji żywności, jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań problemów, jest zdolny do popularyzacji wiedzy w zakresie bezpieczeństwa żywności
2,0Student nie dba o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności
3,0Student stale rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji,analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności, przekazuje je innym i podejmuje chętnie dyskusję
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
  2. Dąbrowski W.M., Sikorski Z.E. (ed.), Toxins in Food, CRC Press, Boca Raton London New York, 2005
  3. N.A. Botsoglou, D.J. Fletouris, Drug residues in foods : pharmacology, food safety, and analysis, Dekker, New York, 2001
  4. Ozimek I., Bezpieczeństwo żywności w aspekcie ochrony konsumenta w Polsce, Wyd. SGGW, Warszawa, 2006
  5. de Vries J. [ed.], Food Safety and Toxicity, CRC Press, Boca Raton New York London Tokyo, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Gertig H., Żywność, a zdrowie. Podręcznik dla studentów, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1996, I
  2. Ayres J.C., Kirschman J.C. (ed.), Impact of Toxicology on Food Processing, AVI Publishing Company, Inc., Westport Connecticut, 1981
  3. Czasopisma: Bezpieczna żywność, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Przemysł Spożywczy; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Historia rozwoju wiedzy o bezpieczeństwie żywności1
T-K-2Regulacje prawne oraz organizacja nadzoru nad żywnością w Polsce, UE i Świecie1
T-K-3Zagrożenia i metody zapewnienia bezpieczeństwa żywności na etapach uprawy, hodowli, przetwarzania, transportu i przechowywania2
T-K-4Czynniki fizyczne zagrażające bezpieczeństwu żywności2
T-K-5Biologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności4
T-K-6Chemiczne czynniki zagrożenia bezpieczeństwa żywności8
T-K-7Etyka zawodowa, a bezpieczeństwo żywności2
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2studia literaturty związanej z przedmiotem25
A-K-3przygotowanie pracy i prezentacji na wybrany temat20
A-K-4przygotowanie się do egzaminu i egzamin25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZ 3A_3-_C.7.3_W01Student zna przepisy krajowe, unijne i światowe związane z bezpieczeństwem żywności. Potrafi definiować, scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać przyczyny ich obecności oraz wskazać metody zapobiegania zgrożeniom bezpieczeństwa żywności. Student posiada wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, jest w stanie wybrać odpowiednie działania w celu oceny bezpieczeństwa żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTZ 3A_3-_W03Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę dotyczącą tradycyjnych i nowych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz nowoczesnych metod ich przetwarzania i utrwalania.
TZ 3A_3-_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
TZ 3A_3-_W02Ma rozszerzoną znajomość języka obcego umożliwiającą korzystanie ze specjalistycznego piśmiennictwa o zasięgu światowym oraz kontakty z zagranicznymi ośrodkami naukowymi.
TZ 3A_3-_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z obszaru nauk humanistycznych lub społecznych pozwalającą doskonalić warsztat dydaktyczny oraz kształtować światopogląd.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa żywności
Treści programoweT-K-5Biologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-K-4Czynniki fizyczne zagrażające bezpieczeństwu żywności
T-K-6Chemiczne czynniki zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-K-2Regulacje prawne oraz organizacja nadzoru nad żywnością w Polsce, UE i Świecie
T-K-7Etyka zawodowa, a bezpieczeństwo żywności
T-K-1Historia rozwoju wiedzy o bezpieczeństwie żywności
T-K-3Zagrożenia i metody zapewnienia bezpieczeństwa żywności na etapach uprawy, hodowli, przetwarzania, transportu i przechowywania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, referat, prezentacja multimedialna, dyskusja związana z tematem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny
S-1Ocena formująca: ocena referatu i prezentacji oraz aktywności w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, nie potrafi scharakteryzować organizmów i substancji niebezpiecznych oraz metod zapobiegania bezpieczeństwu żywności
3,0Student zna pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych zagrażających bezpieczeństwu żywności oraz potrafi dobrać i zaproponować metody przeciwdziałania zagrożeniu, zna przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZ 3A_3-_C.7.3_U01Umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę, sformułować i uzasadnić wnioski, opracować zdobyte informacje i przedstawić je w formie pisemnej lub ustnej, w języku polskim lub angielskim stosując właściwą terminologię
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTZ 3A_3-_U04Posiada umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy w zakresie technologii żywności i żywienia zarówno do celów naukowych jak i praktycznych.
TZ 3A_3-_U05Posiada umiejętność przekazywania wiedzy naukowej (wykładania, referowania) na poziomie popularnym i podstawowym akademickim.
TZ 3A_3-_U03Posiada umiejętność pracy w zespole badawczym.
TZ 3A_3-_U01Posiada umiejętność krytycznej oceny tekstów i wyników badań naukowych, pozwalającej na formułowanie nowych koncepcji.
TZ 3A_3-_U02Posiada umiejętność samodzielnego posługiwania się nowoczesnymi technikami i narzędziami badawczymi.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa żywności
Treści programoweT-K-5Biologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-K-4Czynniki fizyczne zagrażające bezpieczeństwu żywności
T-K-6Chemiczne czynniki zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-K-2Regulacje prawne oraz organizacja nadzoru nad żywnością w Polsce, UE i Świecie
T-K-7Etyka zawodowa, a bezpieczeństwo żywności
T-K-1Historia rozwoju wiedzy o bezpieczeństwie żywności
T-K-3Zagrożenia i metody zapewnienia bezpieczeństwa żywności na etapach uprawy, hodowli, przetwarzania, transportu i przechowywania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, referat, prezentacja multimedialna, dyskusja związana z tematem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny
S-1Ocena formująca: ocena referatu i prezentacji oraz aktywności w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganych umiejętności
3,0Student umie wyszukiwać informacje źródłowe, potrafi weryfikować ich przydatność, przeprowadzać ich analizę i krytyczną dyskusję, sformułować i uzasadnić wnioski oraz przedstawić informacje w języku angielskim i polskim
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZ 3A_3-_C.7.3_K01Wykazuje dbałość o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z bezpieczeństwem żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad w produkcji żywności, jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań problemów, jest zdolny do popularyzacji wiedzy w zakresie bezpieczeństwa żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTZ 3A_3-_K02Ma samokrytycyzm w pracy twórczej
TZ 3A_3-_K03Ma nawyk poszukiwania i wdrażania nowych rozwiązań badawczych/ praktycznych w zakresie technologii żywności i żywienia
TZ 3A_3-_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
TZ 3A_3-_K01Ma pełną odpowiedzialność za pracę własną i innych osób
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa żywności
Treści programoweT-K-5Biologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-K-4Czynniki fizyczne zagrażające bezpieczeństwu żywności
T-K-6Chemiczne czynniki zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-K-2Regulacje prawne oraz organizacja nadzoru nad żywnością w Polsce, UE i Świecie
T-K-7Etyka zawodowa, a bezpieczeństwo żywności
T-K-1Historia rozwoju wiedzy o bezpieczeństwie żywności
T-K-3Zagrożenia i metody zapewnienia bezpieczeństwa żywności na etapach uprawy, hodowli, przetwarzania, transportu i przechowywania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, referat, prezentacja multimedialna, dyskusja związana z tematem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny
S-1Ocena formująca: ocena referatu i prezentacji oraz aktywności w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności
3,0Student stale rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji,analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności, przekazuje je innym i podejmuje chętnie dyskusję
3,5
4,0
4,5
5,0