Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienia (S3)
Sylabus przedmiotu Metody pozyskiwania i przetwarzania danych w badaniach naukowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody pozyskiwania i przetwarzania danych w badaniach naukowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki i statystyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych |
C-2 | Przekazanie wiedzy z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętnosci statystycznej obróbki danych |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności wnioskowania statystycznego |
C-5 | Rozwinięcie umiejętności krytycznej oceny sposobu przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyników analiz statystycznych danych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Planowanie doświadczeń | 2 |
T-A-2 | Szacowanie niepewności wyników pomiarów | 2 |
T-A-3 | Wstępne opracowywanie danych - prezentacja graficzna, statystyki opisowe | 2 |
T-A-4 | Obliczanie przedziałów ufności | 1 |
T-A-5 | Testowanie hipotez | 4 |
T-A-6 | Analiza regresji i korelacji | 4 |
T-A-7 | Analiza ANOVA | 5 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań rachunkowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywnosci na cwiczeniach i wykonania zadan |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TZ 3A_3-_E.10_W01 Posiad wiedzę z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych | TZ 3A_3-_W04 | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-2, S-1 |
TZ 3A_3-_E.10_W02 Posiada wiedzę z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych | TZ 3A_3-_W04 | — | C-2 | T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TZ 3A_3-_E.10_U01 Posiada umiejętność statystycznej obróbki danych | TZ 3A_3-_U02 | — | C-3 | T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-7 | M-1 | S-2, S-1 |
TZ 3A_3-_E.10_U02 Posiada umiejętność wnioskowania statystycznego | TZ 3A_3-_U02 | — | C-4 | T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TZ 3A_3-_E.10_K01 Potrafi krytycznie oceniać sposób przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyniki analiz statystycznych danych | TZ 3A_3-_K02, TZ 3A_3-_K04, TZ 3A_3-_K01 | — | C-5 | T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZ 3A_3-_E.10_W01 Posiad wiedzę z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu metodyki planowania i przeprowadzania doświadczeń naukowych ale ze znacznymi brakami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZ 3A_3-_E.10_W02 Posiada wiedzę z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu sposobów przetwarzania i analizy danych doświadczalnych ale ze znacznymi brakami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZ 3A_3-_E.10_U01 Posiada umiejętność statystycznej obróbki danych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada zadowalającą umiejętność statystycznej obróbki danych ale ze znacznymi brakami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZ 3A_3-_E.10_U02 Posiada umiejętność wnioskowania statystycznego | 2,0 | |
3,0 | Student posiada zadowalającą umiejętność wnioskowania statystycznego ale ze znacznymi brakami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZ 3A_3-_E.10_K01 Potrafi krytycznie oceniać sposób przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyniki analiz statystycznych danych | 2,0 | |
3,0 | Student w zadowalającym stopniu potrafi oceniać sposób przeprowadzania doświadczeń naukowych oraz wyniki analiz statystycznych danych, ale ze znacznymi błędami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Kala R., Statystyka dla przyrodników, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2005
- Taylor J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Brandt S., Analiza danych. Metody statystyczne i obliczeniowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999