Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Opakowalnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Opakowalnictwo
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>, Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Romanowska-Osuch <Agnieszka.Romanowska-Osuch@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 18 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość chemii, chemii żywności, biochemii, matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie roli i funkcji opakowań, podziału i przeglądu materiałów do ich produkcji, przybliżenie zagadnień związanych z certyfikacją opakowań, przekazanie podstawowych informacji na temat nowych trendów w opakowalnictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań i podstawowe terminy związane z opakowaniami.1
T-L-2Opakowania metalowe: cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych.1
T-L-3Opakowania szklane: określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.1
T-L-4Opakowania celulozowe: papier, tektura (określanie rodzaju materiału celulozwego na podstawie obliczonych wartości gramatury), podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych.2
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, identyfikacja metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, badanie mechaniczne opakowań z tworzyw sztucznych. Metody badań właściwości materiałów opakowaniowych: barierowość dla gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych.3
T-L-6Wytyczne do projektowania i doboru opakowań, podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania czynniki wywołujące psucie się produktów żywności.2
T-L-7Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności, klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej.2
T-L-8Systemy pakowania żywności, podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety2
T-L-9Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności, podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach, wymagania dotyczące oznaczenia opakowań. Certyfikacja opakowań.3
T-L-10Kolokwium (test) i zaliczenie przedmiotu1
18
wykłady
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych1
T-W-2Opakowania metalowe. Opakowania szklane. Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe).2
T-W-3Opakowania z tworzyw sztucznych i polimerowe materiały opakowaniowe. Najważniejsze właściwości tworzyw sztucznych stosowanych na opakowania i sposoby ich oznaczania. Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych.2
T-W-4Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania).2
T-W-5Podstawy doboru opakowania. Systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (opakowania aseptyczne). Aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne).2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu15
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium28
61
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu7
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z wykładów7
A-W-5Egzamin testowy1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium (test)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-3Ocena formująca: Obserwacja aktywności podczas zajęć laboratoryjnych (sprawozdania z doświadczeń laboratoryjnych)
S-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C8tz_W01
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
TOW_1A_W17S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-4, T-L-5, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-9, T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-8, T-W-2, T-L-6, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C8tz_U01
Student posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu opakowalnictwa.
TOW_1A_U01S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-4, T-L-5, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-9, T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-8, T-W-2, T-L-6, T-L-1, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C8tz_K01
Student ma świadomość konieczności dalszego samokształcenia i pogłębiania wiedzy z zakresu dynamicznie rozwijającego się opakowalnictwa.
TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06C-1T-W-5M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C8tz_W01
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
2,0W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,0W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,5W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,0W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,5W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
5,0W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C8tz_U01
Student posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu opakowalnictwa.
2,0
3,0Pozytywna ocena z kolokwium w formie testu, niższa niż 3,25.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C8tz_K01
Student ma świadomość konieczności dalszego samokształcenia i pogłębiania wiedzy z zakresu dynamicznie rozwijającego się opakowalnictwa.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czerniawski B., Michniewicz J., Opakowania do Żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1998
  2. Nierzwicki W., Opakowania, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań i podstawowe terminy związane z opakowaniami.1
T-L-2Opakowania metalowe: cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych.1
T-L-3Opakowania szklane: określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.1
T-L-4Opakowania celulozowe: papier, tektura (określanie rodzaju materiału celulozwego na podstawie obliczonych wartości gramatury), podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych.2
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, identyfikacja metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, badanie mechaniczne opakowań z tworzyw sztucznych. Metody badań właściwości materiałów opakowaniowych: barierowość dla gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych.3
T-L-6Wytyczne do projektowania i doboru opakowań, podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania czynniki wywołujące psucie się produktów żywności.2
T-L-7Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności, klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej.2
T-L-8Systemy pakowania żywności, podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety2
T-L-9Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności, podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach, wymagania dotyczące oznaczenia opakowań. Certyfikacja opakowań.3
T-L-10Kolokwium (test) i zaliczenie przedmiotu1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych1
T-W-2Opakowania metalowe. Opakowania szklane. Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe).2
T-W-3Opakowania z tworzyw sztucznych i polimerowe materiały opakowaniowe. Najważniejsze właściwości tworzyw sztucznych stosowanych na opakowania i sposoby ich oznaczania. Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych.2
T-W-4Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania).2
T-W-5Podstawy doboru opakowania. Systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (opakowania aseptyczne). Aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne).2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu15
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium28
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu7
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z wykładów7
A-W-5Egzamin testowy1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C8tz_W01Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W17Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych i przemysłowych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie roli i funkcji opakowań, podziału i przeglądu materiałów do ich produkcji, przybliżenie zagadnień związanych z certyfikacją opakowań, przekazanie podstawowych informacji na temat nowych trendów w opakowalnictwie
Treści programoweT-W-4Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania).
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, identyfikacja metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, badanie mechaniczne opakowań z tworzyw sztucznych. Metody badań właściwości materiałów opakowaniowych: barierowość dla gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych.
T-W-3Opakowania z tworzyw sztucznych i polimerowe materiały opakowaniowe. Najważniejsze właściwości tworzyw sztucznych stosowanych na opakowania i sposoby ich oznaczania. Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych.
T-W-5Podstawy doboru opakowania. Systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (opakowania aseptyczne). Aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne).
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych
T-L-9Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności, podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach, wymagania dotyczące oznaczenia opakowań. Certyfikacja opakowań.
T-L-7Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności, klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej.
T-L-4Opakowania celulozowe: papier, tektura (określanie rodzaju materiału celulozwego na podstawie obliczonych wartości gramatury), podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych.
T-L-3Opakowania szklane: określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.
T-L-8Systemy pakowania żywności, podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety
T-W-2Opakowania metalowe. Opakowania szklane. Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe).
T-L-6Wytyczne do projektowania i doboru opakowań, podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania czynniki wywołujące psucie się produktów żywności.
T-L-1Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań i podstawowe terminy związane z opakowaniami.
T-L-2Opakowania metalowe: cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-1Ocena formująca: kolokwium (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,0W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,5W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,0W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,5W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
5,0W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C8tz_U01Student posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu opakowalnictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie roli i funkcji opakowań, podziału i przeglądu materiałów do ich produkcji, przybliżenie zagadnień związanych z certyfikacją opakowań, przekazanie podstawowych informacji na temat nowych trendów w opakowalnictwie
Treści programoweT-W-4Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania).
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, identyfikacja metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, badanie mechaniczne opakowań z tworzyw sztucznych. Metody badań właściwości materiałów opakowaniowych: barierowość dla gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych.
T-W-3Opakowania z tworzyw sztucznych i polimerowe materiały opakowaniowe. Najważniejsze właściwości tworzyw sztucznych stosowanych na opakowania i sposoby ich oznaczania. Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych.
T-W-5Podstawy doboru opakowania. Systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (opakowania aseptyczne). Aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne).
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych
T-L-9Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności, podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach, wymagania dotyczące oznaczenia opakowań. Certyfikacja opakowań.
T-L-7Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności, klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej.
T-L-4Opakowania celulozowe: papier, tektura (określanie rodzaju materiału celulozwego na podstawie obliczonych wartości gramatury), podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych.
T-L-3Opakowania szklane: określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.
T-L-8Systemy pakowania żywności, podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety
T-W-2Opakowania metalowe. Opakowania szklane. Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe).
T-L-6Wytyczne do projektowania i doboru opakowań, podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania czynniki wywołujące psucie się produktów żywności.
T-L-1Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań i podstawowe terminy związane z opakowaniami.
T-L-2Opakowania metalowe: cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pozytywna ocena z kolokwium w formie testu, niższa niż 3,25.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C8tz_K01Student ma świadomość konieczności dalszego samokształcenia i pogłębiania wiedzy z zakresu dynamicznie rozwijającego się opakowalnictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie roli i funkcji opakowań, podziału i przeglądu materiałów do ich produkcji, przybliżenie zagadnień związanych z certyfikacją opakowań, przekazanie podstawowych informacji na temat nowych trendów w opakowalnictwie
Treści programoweT-W-5Podstawy doboru opakowania. Systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (opakowania aseptyczne). Aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0