Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Ryby i owoce morza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ryby i owoce morza
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 16 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców wodnych, z których powstają ważne gospodarczo towary na rynku polskim i światowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zaznajomienie studentów z budową ryb i ważnymi cechami taksonomicznymi. Zaznajomienie studentów z gatunkami ważnymi gospodarczo przedstawicielami gromady Chondrichthyes oraz z pozyskiwanymi z nich towarami na rynku polskim i światowym.4
T-L-2Zapoznanie z najważniejszymi gatunkiami ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne) oraz właściwościami surowców rybnych oraz pozyskanych z nich towarów. Zapoznanie się z nazewnictwem angielskim gatunków ryb i towarów na rynku. Zaznajomienie studentów z najważniejszymi gatunkami ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych, płastugokształtnych oraz z ich znaczeniem tych gatunków w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym, wraz z nazewnictwem angielskim.6
T-L-3Praktyczne zapoznanie studentów z najważniejszymi gatunkami z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi) wraz z ich właściwościami technologicznymi i prezentacją towarów oraz terminolgią angielską6
16
wykłady
T-W-1Najważniejsze cechy taksonomiczne ryb. Zasady nazewnictwa naukowego i popularnego. Znaczenie ryb i owoców morza na rynku rybnym oraz jako obiektów połowów sportowych w Polsce i na świecie. Omówienie najważniejszych gospodarczo gatunków z gromady chrzęstników Chondrichtyes, jako ryb sportowych oraz surowców technologicznych. Prezentacja towarów uzyskanych z chrzęstników na rynku polskim i światowym (przemysł spożywczy, farmaceutyczny, galanteryjny)5
T-W-2Najważniejsze gatunki ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne). Omówienie właściwości surowców rybnych oraz pozyskanych z nich towarów. Nazewnictwo angielskie gatunków ryb i towarów na rynku. Najważniejsze gatunki ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych, płastugokształtnych. Znaczenie tych gatunków w turystyce, przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym. Nazewnictwo angielskie.6
T-W-3Przegląd najważniejszych gatunków z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi), obecnych na polskim i europejskim rynku rybnym. Omówienie właściwości technologicznych i prezentacja w postaci towarów. Śledzenie produktów pochodzenia wodnego - identyfikacja, etykietyzacja, certyfikacja: Master Stewardship Council, Global G.A.P.5
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w zajęciach16
A-L-2uczestniczenie w konsultacjach12
A-L-3studiowanie literatury16
A-L-4przygotowanie się do zajęć16
60
wykłady
A-W-1uczestniczenie w zajęciach16
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie się do zajęć20
A-W-4uczestniczenie w konsultacjach12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń
S-2Ocena formująca: egzamin testowy
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO11-1ut_W01
Student ma wiedzę na temat towarów pochodzenia wodnego oraz gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane
TOW_1A_W14S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-L-1, T-L-3, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO11-1ut_U01
Student potrafi rozpoznać i nazwać gatunki zwierząt wodnych oraz towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
TOW_1A_U08, TOW_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO11-1ut_K01
Student ma zdolność do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów
TOW_1A_K01, TOW_1A_K03S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-3M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO11-1ut_W01
Student ma wiedzę na temat towarów pochodzenia wodnego oraz gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat towarów pochodzenia wodnego oraz gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane
3,0Student ma wiedzę na temat nielicznych towarów pochodzenia wodnego oraz nielicznych gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane
3,5Student ma wiedzę na temat nielicznych towarów pochodzenia wodnego oraz większości gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane
4,0Student ma wiedzę na temat większości towarów pochodzenia wodnego oraz większości gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane
4,5Student ma wiedzę na temat wszystkich omawianych towarów pochodzenia wodnego oraz większości gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane
5,0Student ma wiedzę na temat wszystkich omawianych towarów pochodzenia wodnego oraz wszystkich gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO11-1ut_U01
Student potrafi rozpoznać i nazwać gatunki zwierząt wodnych oraz towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nazwać gatunki zwierząt wodnych ani towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać nieliczne gatunki zwierząt wodnych oraz nieliczne towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
3,5Student potrafi rozpoznać i nazwać większość gatunków zwierząt wodnych oraz nieliczne towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
4,0Student potrafi rozpoznać i nazwać większość gatunków zwierząt wodnych oraz większość towarów, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
4,5Student potrafi rozpoznać i nazwać wszystkie omawiane gatunki zwierząt wodnych oraz większość towarów, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
5,0Student potrafi rozpoznać i nazwać wszystkie omawiane gatunki zwierząt wodnych oraz towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO11-1ut_K01
Student ma zdolność do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów
2,0Student nie ma zdolności do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów
3,0Student ma bardzo ograniczoną zdolność do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów
3,5Student ma ograniczoną zdolność do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów
4,0Student ma zdolność do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów
4,5Student ma bardzo dobrą zdolność do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz dobrą zdolność do oszacowania wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów
5,0Student ma bardzo dobrą zdolność do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów

Literatura podstawowa

  1. Sikorski Z., Ryby i bezkręgowce morskie, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
  2. Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006
  3. Wolska-Neja B., Piascki W., Mazurkiewicz-Zapałowicz K., Hydrozoologia cz. I: Bezkręgowce, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski Z., Morskie surowce żywnościowe, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1992
  2. Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, Morskie, Gdańsk, 1982

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zaznajomienie studentów z budową ryb i ważnymi cechami taksonomicznymi. Zaznajomienie studentów z gatunkami ważnymi gospodarczo przedstawicielami gromady Chondrichthyes oraz z pozyskiwanymi z nich towarami na rynku polskim i światowym.4
T-L-2Zapoznanie z najważniejszymi gatunkiami ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne) oraz właściwościami surowców rybnych oraz pozyskanych z nich towarów. Zapoznanie się z nazewnictwem angielskim gatunków ryb i towarów na rynku. Zaznajomienie studentów z najważniejszymi gatunkami ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych, płastugokształtnych oraz z ich znaczeniem tych gatunków w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym, wraz z nazewnictwem angielskim.6
T-L-3Praktyczne zapoznanie studentów z najważniejszymi gatunkami z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi) wraz z ich właściwościami technologicznymi i prezentacją towarów oraz terminolgią angielską6
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Najważniejsze cechy taksonomiczne ryb. Zasady nazewnictwa naukowego i popularnego. Znaczenie ryb i owoców morza na rynku rybnym oraz jako obiektów połowów sportowych w Polsce i na świecie. Omówienie najważniejszych gospodarczo gatunków z gromady chrzęstników Chondrichtyes, jako ryb sportowych oraz surowców technologicznych. Prezentacja towarów uzyskanych z chrzęstników na rynku polskim i światowym (przemysł spożywczy, farmaceutyczny, galanteryjny)5
T-W-2Najważniejsze gatunki ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne). Omówienie właściwości surowców rybnych oraz pozyskanych z nich towarów. Nazewnictwo angielskie gatunków ryb i towarów na rynku. Najważniejsze gatunki ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych, płastugokształtnych. Znaczenie tych gatunków w turystyce, przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym. Nazewnictwo angielskie.6
T-W-3Przegląd najważniejszych gatunków z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi), obecnych na polskim i europejskim rynku rybnym. Omówienie właściwości technologicznych i prezentacja w postaci towarów. Śledzenie produktów pochodzenia wodnego - identyfikacja, etykietyzacja, certyfikacja: Master Stewardship Council, Global G.A.P.5
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w zajęciach16
A-L-2uczestniczenie w konsultacjach12
A-L-3studiowanie literatury16
A-L-4przygotowanie się do zajęć16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w zajęciach16
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3przygotowanie się do zajęć20
A-W-4uczestniczenie w konsultacjach12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO11-1ut_W01Student ma wiedzę na temat towarów pochodzenia wodnego oraz gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców wodnych, z których powstają ważne gospodarczo towary na rynku polskim i światowym
Treści programoweT-W-1Najważniejsze cechy taksonomiczne ryb. Zasady nazewnictwa naukowego i popularnego. Znaczenie ryb i owoców morza na rynku rybnym oraz jako obiektów połowów sportowych w Polsce i na świecie. Omówienie najważniejszych gospodarczo gatunków z gromady chrzęstników Chondrichtyes, jako ryb sportowych oraz surowców technologicznych. Prezentacja towarów uzyskanych z chrzęstników na rynku polskim i światowym (przemysł spożywczy, farmaceutyczny, galanteryjny)
T-L-1Praktyczne zaznajomienie studentów z budową ryb i ważnymi cechami taksonomicznymi. Zaznajomienie studentów z gatunkami ważnymi gospodarczo przedstawicielami gromady Chondrichthyes oraz z pozyskiwanymi z nich towarami na rynku polskim i światowym.
T-L-3Praktyczne zapoznanie studentów z najważniejszymi gatunkami z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi) wraz z ich właściwościami technologicznymi i prezentacją towarów oraz terminolgią angielską
T-W-3Przegląd najważniejszych gatunków z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi), obecnych na polskim i europejskim rynku rybnym. Omówienie właściwości technologicznych i prezentacja w postaci towarów. Śledzenie produktów pochodzenia wodnego - identyfikacja, etykietyzacja, certyfikacja: Master Stewardship Council, Global G.A.P.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: egzamin testowy
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat towarów pochodzenia wodnego oraz gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane
3,0Student ma wiedzę na temat nielicznych towarów pochodzenia wodnego oraz nielicznych gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane
3,5Student ma wiedzę na temat nielicznych towarów pochodzenia wodnego oraz większości gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane
4,0Student ma wiedzę na temat większości towarów pochodzenia wodnego oraz większości gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane
4,5Student ma wiedzę na temat wszystkich omawianych towarów pochodzenia wodnego oraz większości gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane
5,0Student ma wiedzę na temat wszystkich omawianych towarów pochodzenia wodnego oraz wszystkich gatunków zwierząt wodnych (ryb i bezkręgowców) z których zostały one pozyskane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO11-1ut_U01Student potrafi rozpoznać i nazwać gatunki zwierząt wodnych oraz towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
TOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców wodnych, z których powstają ważne gospodarczo towary na rynku polskim i światowym
Treści programoweT-W-3Przegląd najważniejszych gatunków z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi), obecnych na polskim i europejskim rynku rybnym. Omówienie właściwości technologicznych i prezentacja w postaci towarów. Śledzenie produktów pochodzenia wodnego - identyfikacja, etykietyzacja, certyfikacja: Master Stewardship Council, Global G.A.P.
T-W-1Najważniejsze cechy taksonomiczne ryb. Zasady nazewnictwa naukowego i popularnego. Znaczenie ryb i owoców morza na rynku rybnym oraz jako obiektów połowów sportowych w Polsce i na świecie. Omówienie najważniejszych gospodarczo gatunków z gromady chrzęstników Chondrichtyes, jako ryb sportowych oraz surowców technologicznych. Prezentacja towarów uzyskanych z chrzęstników na rynku polskim i światowym (przemysł spożywczy, farmaceutyczny, galanteryjny)
T-L-1Praktyczne zaznajomienie studentów z budową ryb i ważnymi cechami taksonomicznymi. Zaznajomienie studentów z gatunkami ważnymi gospodarczo przedstawicielami gromady Chondrichthyes oraz z pozyskiwanymi z nich towarami na rynku polskim i światowym.
T-L-3Praktyczne zapoznanie studentów z najważniejszymi gatunkami z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi) wraz z ich właściwościami technologicznymi i prezentacją towarów oraz terminolgią angielską
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: egzamin testowy
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i nazwać gatunki zwierząt wodnych ani towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
3,0Student potrafi rozpoznać i nazwać nieliczne gatunki zwierząt wodnych oraz nieliczne towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
3,5Student potrafi rozpoznać i nazwać większość gatunków zwierząt wodnych oraz nieliczne towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
4,0Student potrafi rozpoznać i nazwać większość gatunków zwierząt wodnych oraz większość towarów, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
4,5Student potrafi rozpoznać i nazwać wszystkie omawiane gatunki zwierząt wodnych oraz większość towarów, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
5,0Student potrafi rozpoznać i nazwać wszystkie omawiane gatunki zwierząt wodnych oraz towary, które z nich powstają na rynku polskim i światowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO11-1ut_K01Student ma zdolność do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców wodnych, z których powstają ważne gospodarczo towary na rynku polskim i światowym
Treści programoweT-W-2Najważniejsze gatunki ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne). Omówienie właściwości surowców rybnych oraz pozyskanych z nich towarów. Nazewnictwo angielskie gatunków ryb i towarów na rynku. Najważniejsze gatunki ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych, płastugokształtnych. Znaczenie tych gatunków w turystyce, przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym. Nazewnictwo angielskie.
T-W-3Przegląd najważniejszych gatunków z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi), obecnych na polskim i europejskim rynku rybnym. Omówienie właściwości technologicznych i prezentacja w postaci towarów. Śledzenie produktów pochodzenia wodnego - identyfikacja, etykietyzacja, certyfikacja: Master Stewardship Council, Global G.A.P.
T-L-2Zapoznanie z najważniejszymi gatunkiami ryb z gromady promieniopłetwych Actinopterygii (jesiotrokształtne, węgorzokształtne, śledziokształtne) oraz właściwościami surowców rybnych oraz pozyskanych z nich towarów. Zapoznanie się z nazewnictwem angielskim gatunków ryb i towarów na rynku. Zaznajomienie studentów z najważniejszymi gatunkami ryb z rzędów: karpiokształtnych, łososiokształtnych, dorszokształtnych, okoniokształtnych, płastugokształtnych oraz z ich znaczeniem tych gatunków w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetologicznym, wraz z nazewnictwem angielskim.
T-L-3Praktyczne zapoznanie studentów z najważniejszymi gatunkami z typu bezkręgowców Invertebrata (mięczaki - małże, głowonogi, ślimaki; skorupiaki, ramienionogi) wraz z ich właściwościami technologicznymi i prezentacją towarów oraz terminolgią angielską
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: egzamin testowy
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne wszystkich ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma zdolności do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów
3,0Student ma bardzo ograniczoną zdolność do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów
3,5Student ma ograniczoną zdolność do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów
4,0Student ma zdolność do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów
4,5Student ma bardzo dobrą zdolność do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz dobrą zdolność do oszacowania wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów
5,0Student ma bardzo dobrą zdolność do stosowania wiedzy na temat towarów pozyskanych ze zwierząt wodnych, oraz wpływu ich biologicznych właściwości na jakość towarów