Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: usługi turystyczne
Sylabus przedmiotu Zarys ogólnej technologii żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarys ogólnej technologii żywności | ||
Specjalność | towaroznawstwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Bednarczyk <Bozena.Bednarczyk@zut.edu.pl>, Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu chemii żywności i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej podstaw technologii żywności, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych. |
C-2 | Przekazanie podstawowej wiedzy na temat operacji i procesów jednostkowych stosowanych w przetwórstwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wpływ ogrzewania na preparaty białka, sacharydów i tłuszczów, w zależności od ich składu chemicznego. | 2 |
T-L-2 | Zmiany fizykochemiczne surowców roślinnych i zwierzęcych pod wpływem ogrzewania w różnych ośrodkach grzewczych. | 2 |
T-L-3 | Wpływ rodzaju rozpuszczalnika, siły jonowej i pH na rozpuszczalność białek mięśniowych i sojowych. | 2 |
T-L-4 | Technoka rozdrabniania, mieszania, kutrowania, homogenizacji, emulgowania, blanszowania i smażenia | 6 |
T-L-5 | Sposoby zagęszczania układów koloidalnych. | 3 |
T-L-6 | Sposoby wytwarzania żeli białkowych i sacharydowych. | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje i określenia żywności, używek, surowca podstawowego i pomocniczego oraz dodatku do żywności. | 1 |
T-W-2 | Podział i charakterystyka surowców żywnościowych. | 1 |
T-W-3 | Składniki żywności i ich funkcje technologiczne. | 1 |
T-W-4 | Zasady doboru surowców i ustalania kompozycji przetworów. Podstawowe czynniki decydujące o jakości przetworów. | 1 |
T-W-5 | Pojęcie procesu technologicznego i produkcyjnego. | 1 |
T-W-6 | Metody utrwalania żywności – klasyfikacja i charakterystyka. | 1 |
T-W-7 | Podstawowe procesy jednostkowe w technologii żywności. | 1 |
T-W-8 | Rodzaje żywności. | 1 |
T-W-9 | Współczesne kierunki rozwoju technologii żywności. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w ćwiczeniach audytoryjnych. | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń. | 7 |
A-L-3 | Analiza zalecanej literatury | 20 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwium. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu | 15 |
A-W-3 | ANALIZA WSKAZANEJ LITERATURY | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem metod audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5). |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów końcowych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena sprowozdania |
S-4 | Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach. |
S-5 | Ocena formująca: Ocena prezentacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C15tz_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywności, procesów biotechnologicznych oraz roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności. | TOW_1A_W03, TOW_1A_W04 | S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TOW_1A_C15tz_W02 Ma podstawową wiedzę na temat procesów technologicznych oraz wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców spożywczych. Ma wiedzę na temat zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych. | TOW_1A_W15, TOW_1A_W17 | S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C15tz_U01 Potrafi analizować zjawiska wpływające na produkt i produkcję z uwzględnieniem prognozowania procesów przetwórczych. | TOW_1A_U04, TOW_1A_U06 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3, S-5 |
TOW_1A_C15tz_U02 Potrafi scharakteryzować artykuły żywnościowe, opracować dokumentację problemu inżynierskiego oraz wykazuje umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych żródeł. | TOW_1A_U08, TOW_1A_U09, TOW_1A_U12 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_1A_C15tz_K01 Potrafi przyjąć postawę lidera, jest świadomy wartości zdobytej wiedzy, jest przygotowany do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz ma świadomość konieczności dalszego kształcenia. | TOW_1A_K04, TOW_1A_K05, TOW_1A_K06, TOW_1A_K08 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-5 |
TOW_1A_C15tz_K02 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ma świadomość skutków działalności inżynierskiej. | TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K03 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C15tz_W01 Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy głównych składników żywności, procesów biotechnologicznych oraz roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności. | 2,0 | Wiedza w zakresie budowy głównych składników żywności, procesów biotechnologicznych oraz roli mikroorganizmów w przetwórstwie żywności. jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TOW_1A_C15tz_W02 Ma podstawową wiedzę na temat procesów technologicznych oraz wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców spożywczych. Ma wiedzę na temat zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych. | 2,0 | Wiedza na temat procesów technologicznych, także charakterystyka towaroznawcza surowców spożywczych oraz wiedza na temat zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C15tz_U01 Potrafi analizować zjawiska wpływające na produkt i produkcję z uwzględnieniem prognozowania procesów przetwórczych. | 2,0 | Analiza zjawisk wpływających na produkt i produkcję z uwzględnieniem prognozowania procesów przetwórczych jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu | |
TOW_1A_C15tz_U02 Potrafi scharakteryzować artykuły żywnościowe, opracować dokumentację problemu inżynierskiego oraz wykazuje umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych żródeł. | 2,0 | Charakterystyka artykułów żywnościowych, opracowanie dokumentacji problemu inżynierskiego oraz umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych żródeł jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_1A_C15tz_K01 Potrafi przyjąć postawę lidera, jest świadomy wartości zdobytej wiedzy, jest przygotowany do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz ma świadomość konieczności dalszego kształcenia. | 2,0 | Przyjmowanie postawy lidera, świadomość wartości zdobytej wiedzy, przygotowanie do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz świadomość konieczności dalszego kształcenia jest niewystarczająca. |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TOW_1A_C15tz_K02 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ma świadomość skutków działalności inżynierskiej. | 2,0 | Świadomość poziomu swojej wiedzy, gotowość do pracy zespołowej i świadomość skutków działalności inżynierskiej jest niewystarczająca. |
3,0 | Przyjmowanie postawy lidera, świadomość wartości zdobytej wiedzy, przygotowanie do aktywności w życiu społecznym i zawodowym oraz świadomość konieczności dalszego kształcenia jest niewystarczająca. | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Literatura podstawowa
- Pijanowski E. i in, Ogólna technologia żywności, PWN, Warszawa, 1997, Wydanie szóste
- Czapski J i in., Surowce, technologia i dodatki a jakość żywności, AR Poznań, Poznań, 1999
- Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW Warszawa, Warszawa, 1995
- Sikorski Z. E., Chemmia żywności, NT, Warszawa, 2007, Wydanie piąte zmienione