Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego
Sylabus przedmiotu Gospodarka rybacka na wodach otwartych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka rybacka na wodach otwartych | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc podstawowych pojęć z zakresu hydrologii, biologii wód, systematyki ryb, hydrochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza morfometrii jeziora. Opracowanie planu batymetrycznego jeziora. Analiza cech morfometrycznych jezior i rzek | 1 |
T-L-2 | Produkcja pierwotna w jeziorach. Produkcja rybacka. Analiza czynników wpływajacych na żyzność wód i produktywnosć pierwotną. | 1 |
T-L-3 | Ocena hydrologiczna rzek. Określanie potencjalnych miejsc żerowiskowych, rozrodcznych i migracji ryb | 3 |
T-L-4 | Cechy ekologiczne populacji ryb. Śmiertelność naturalna i połowowa. Rozrodczość. Struktura długości, wieku i masy. Kondycja ryb. | 5 |
T-L-5 | Analizy tempa wzrostu długości i masy różnych gatunków ryb jeziorowych i rzecznych. Ocena wzrostu i porówananie z innymi zbiornikami śródlądowymi | 1 |
T-L-6 | Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci. | 3 |
T-L-7 | Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego | 1 |
T-L-8 | Ochrona ryb. Ochrona szlaków migracji. Podstawowe elementy prawne w rybactwie | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznych. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach | 1 |
T-W-2 | Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania | 1 |
T-W-3 | Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb drapieżnych | 3 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-L-3 | Opracowanie konspektów | 20 |
A-L-4 | przygotowywanie się do wejściówek | 10 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajeciach | 8 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 22 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | wykłądy problemowe |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Metoda projektów |
M-5 | Rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy pisemny i umiejętnosci - praktyczny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D7tzpw_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Będzie znał podział i charakterystykę narzędzi połowu stosowanych na wodach śródlądowych. | TZiZ_1A_W11, TZiZ_1A_W22 | R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D7tzpw_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, metody rozmnażania i zarybiania ryb. Ponadto będzie znał charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych. | TZiZ_1A_U13, TZiZ_1A_U25 | R1A_U01, R1A_U05 | InzA_U01, InzA_U03 | C-1 | T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-W-2 | M-3, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D7tzpw_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym. | TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K07 | — | C-1 | T-L-2, T-L-8 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D7tzpw_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Będzie znał podział i charakterystykę narzędzi połowu stosowanych na wodach śródlądowych. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować jezior i rzek w Polsce. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb | |
5,0 | Student posiada informacje o metodach ochrony ryb, zna charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych oraz drapieżnych. Potrafi oszacować możliwości zarybień gatunkami ryb. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D7tzpw_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, metody rozmnażania i zarybiania ryb. Ponadto będzie znał charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe stosowane w wodach śródlądowych. | |
3,5 | Student potrafi pracować na mapach batymetrycznych | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie | |
4,5 | Student posiada wiedzę o metodach połowu ryb. Zna typy kroju sieci, oraz metody szycia sieci. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D7tzpw_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe stosowane w wodach śródlądowych. | |
3,5 | Student potrafi pracować na mapach batymetrycznych | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb | |
5,0 | Student posiada wiedzę o metodach połowu ryb. Zna typy kroju sieci, oraz metody szycia sieci. |
Literatura podstawowa
- Szczerbowski J.A., Rybactwo śródlądowe, IRS, Olsztyn, 2001
- Filipiak J., Sadowski J., Tzrebiatowski R., Gospodarka rybacka na wodach otwartych, AR, Szczecin, 1999
- Filipiak J., Raczynski M., Jeziora zachodniopomorskie, AR, Szczecin, 2000
Literatura dodatkowa
- Rudnicki A, Poradnik rybaka jeziorowego, PWRiL, Warszawa, 1957
- Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1997
- Brylińska M., Ryby słodkowodne, PWN, Warszawa, 1986