Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)
Sylabus przedmiotu Technika mowy i emisja głosu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika mowy i emisja głosu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Wiśniewska-Salamon <Iwona.Wisniewska-Salamon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>, Iwona Wiśniewska-Salamon <Iwona.Wisniewska-Salamon@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Sprawnie działający słuch, wzrok i mowa. |
W-2 | Wykształcenie średnie w jezyku polskim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z anatomii, fizjologii i patologii narządu głosu, mowy i słuchu. |
C-2 | Praca nad prawidłową artykulacją i dykcją. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Doskonalenie umiejętności prawidłowego mówienia (ćwiczenia nad prawidłową artykulacją i dykcją). | 5 |
T-A-2 | Utrwalenie prawidłowego oddechu w mowie i śpiewie. | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe wiadomości o budowie i funkcjonowaniu narządu mowy i słuchu. | 3 |
T-W-2 | Emisja głosu czyli wiedza o powstawaniu głosu (w oparciu o pracę płuc, krtani, wiązadeł głosowych, nasady i przepony) | 4 |
T-W-3 | Patologie głosu i zaburzenia narządu artykulacyjnego (wstępna diagnoza oraz zastosowanie indywidualnych ćwiczeń profilaktyczno-rehabilitacyjnych). Zalecenia i zasady dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu -wskazania chroniące przed przeciążeniem głosu. | 5 |
T-W-4 | Opracowanie literatury pięknej dostosowanej do indywidualnych możliwości wykonawczych studenta (prezentacje indywidualne) | 5 |
17 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 10 |
A-A-2 | Praca indywidualna. | 18 |
A-A-3 | Zaliczenie ustne. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 17 |
A-W-2 | Praca indywidualna i grupowa - ćwiczenia w domu | 28 |
A-W-3 | Uczestnictwo w szukach teatralnych | 13 |
A-W-4 | Zaliczenie ustne. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające : wykłady informacyjne, odczyt, objasnienie |
M-2 | Metody praktyczne : pokaz, ćwiczenia laboratoryjne m. in : cwiczenia dykcyjne - artykulacyjne, gimnastyka rozluźniająca mięśnie w celu osiągnięcia właściwej i swobodnej postawy, gimnastyka twarzy i szyi słóząca osiagnieciu własciwej sprawności narzadów artykulacyjnych. |
M-3 | Metody eksponujące : udział w sztuce teatralnej, pokaz połaczony z przezyciem, prezentacja grupowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena posumowujaca osiągnięte efekty nauczania : sprawność mowy, dykcja |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_A2-2_W01 Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. Oddycha prawidłowym torem oddechowym. Posługuje się prawidłową emisją (prawidłowo stosuje akcentację słowa w języku polskim). Potrafi zaprezentowac sie i wypowiadac publicznie. Panuje nad stresem. | MS_1A_W20 | P1A_W01 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_A2-2_U01 Student posiada umiejętnośc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych. | MS_1A_U03 | P1A_U03, P1A_U11 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_A2-2_K01 Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie. | MS_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_A2-2_W01 Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu prawidłowego posługiwania sie głosem. Oddycha prawidłowym torem oddechowym. Posługuje się prawidłową emisją (prawidłowo stosuje akcentację słowa w języku polskim). Potrafi zaprezentowac sie i wypowiadac publicznie. Panuje nad stresem. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowej wiedzy w praktyce Nie uczestniczył w zajeciach. |
3,0 | Student w stopniu znikomym wykorzystuje podstawową wiedzę w praktyce. | |
3,5 | Student w stopniu podstawowym wykorzystuje wiedzę w praktyce | |
4,0 | Student w interesującym stopniu wykorzystuje wiedzę w praktyce | |
4,5 | Student w stopniu zaawansowanym wykorzystuje wiedzę w praktyce | |
5,0 | Student w stopniu wybitnym wykorzystuje wiedze w praktyce |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_A2-2_U01 Student posiada umiejętnośc pracy w zespole, potrafi odpowiedzialnie przygotowac sie sam do prezentacji indywidualnych i grupowych. | 2,0 | Student nie potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracowac w grupie |
3,0 | Student potrafi zaprezentowac sie indywidualnie w stopniu podstawowym | |
3,5 | Student potrafi zaprezentować sie indywidualnie i współpracowac w grupie w stopniu podstawowym | |
4,0 | Student potrafi potrafi zaprezentować się indywidualnie i współpracowac w grupie w stopniu dobrym | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracowac w grupie | |
5,0 | Student wyrózniająco i z fantazją potrafi zaprezentowac sie indywidualnie i współpracować w grupie. Jest kreatywny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_A2-2_K01 Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań ani odpowiedzialności za pracę własną i współprace w grupie. |
3,0 | Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu podstawowym | |
3,5 | Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu wystarczajacym | |
4,0 | Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu dobrym | |
4,5 | Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie wyrózniającym | |
5,0 | Student ma swiadomość swojej wiedzy, ważności profesjonalnych zachowań, odpowiedzialności za prace własną i współpracę w grupie w stopniu wybitnym. Jest kreatywny i potrafi przyjąc rolę lidera |
Literatura podstawowa
- Dolacka M, Zabawy z językiem polskim, Od słowa do rozmowy, Warszawa, 1999
- Gawęda K.J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa, 1996
- B. Toczyńska, Dykcja., 2000
- B. Toczyńska, Ćwiczenia dykcyjne, 2000
Literatura dodatkowa
- pod red. W Doroszewskiego, Słownik poprawnej polszczyzny, PWN, Warszawa, 1976
- W. Lubaś, S .Urbańczyk, Słownik poprawnej wymowy polskiej, Kraków - Katowice, 1994