Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)
Sylabus przedmiotu Wirusologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wirusologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, biologii komórki, chemii i genetyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z terminologią wirusologiczną, ich budową, podziałem i funkcjonowaniem oraz przebiegiem infekcji wraz z metodyką diagnostyki wirusów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt. | 2 |
T-L-2 | Procedura izolacji wirusów | 2 |
T-L-3 | Metodyka namnażania wirusów w laboratorium | 2 |
T-L-4 | Analiza i interpretacja wyników analizy molekularnej wirusów | 2 |
T-L-5 | Programy bioinformatyczne i bazy danych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wirusów DNA i RNA. Replikacja. | 4 |
T-W-2 | Charakterystyka wybranych wirusów zwierzących i roślinnych. | 8 |
T-W-3 | Zapobieganie i zwalczanie infekcjom wirusowym. Szczepionki. Patogenność i wirulencja. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe zgadnienia z epidemiologii. Wirusy a populacja. | 4 |
T-W-5 | Biotechnologiczne wykorzystanie wirusów. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
A-L-4 | Przegląd laktualnej literatury polskojęzycznej | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające i eksponujące |
M-2 | Metody aktywizujące i praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C13_W02 Student rozumie podstawowe pojęcia i terminologię wirusologiczną oraz potrafi scharakteryzować wybrane wirusy roślinne i zwierzęce. Zna i potrafi wyjaśnić mechanizmy rozprzestrzeniania się wirusów a także możliwości zapobiegania infekcjom wirusowym. | MS_1A_W07, MS_1A_W03, MS_1A_W06, MS_1A_W11, MS_1A_W12 | P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C13_U02 Student potrafi dokonać wyboru odpwiedniej metody wyizolowania wirusów z tkanek a także ma umiejętność oszacowania skutecznej metody jego powielenia i potrafi zinterpretować wyniki analizy molekularnej małego fragmentu genomu. | MS_1A_U04, MS_1A_U01, MS_1A_U10, MS_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C13_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce. | MS_1A_K04 | P1A_K06 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C13_W02 Student rozumie podstawowe pojęcia i terminologię wirusologiczną oraz potrafi scharakteryzować wybrane wirusy roślinne i zwierzęce. Zna i potrafi wyjaśnić mechanizmy rozprzestrzeniania się wirusów a także możliwości zapobiegania infekcjom wirusowym. | 2,0 | Student nie posiada wymaganej wiedzy. |
3,0 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy. | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. | |
4,0 | Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. | |
4,5 | Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. Student dobrze orientuje się w metodyce izolacji i powielania fragmentó genomów wirusowych. | |
5,0 | Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. Student dobrze orientuje się w metodyce izolacji i powielania fragmentów genomów wirusowych oraz metodach ich analizy. Student poejmuje próbę interpretacji analiz bioinformatycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C13_U02 Student potrafi dokonać wyboru odpwiedniej metody wyizolowania wirusów z tkanek a także ma umiejętność oszacowania skutecznej metody jego powielenia i potrafi zinterpretować wyniki analizy molekularnej małego fragmentu genomu. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach. |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach. | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w wirusologii. | |
4,0 | Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii. | |
4,5 | Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii a także potrafi skorzystać z publikacji naukowych w języku polskim w celu uzupełnienia i poszerzenia swojej wiedzy. | |
5,0 | Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii a także potrafi skorzystać z publikacji naukowych w języku polskim i angielskim w celu uzupełnienia i poszerzenia swojej wiedzy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C13_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia. |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samoształcenia. | |
3,5 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii. | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii. | |
4,5 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii w szczególności rozumie potrzeby prewencji i budowania bloku immunologicznego w populacjach. | |
5,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii w szczególności rozumie potrzeby prewencji i budowania bloku immunologicznego w populacjach. Potrafo poprowadzić ogólną dyskusję na wybrane zagadnienia z zakresu wirusologii. |
Literatura podstawowa
- Collier L., Oxford J., Wirusologia, PZWL, Warszawa, 2001, Drugie
- Piekarowicz A., Podstawy wirusologii molekularnej, PWN, Warszawa, 2004, Pierwsze
Literatura dodatkowa
- Larski Z., Diagnostyka wirusologiczna chorób zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1992, Trzecie