Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Parazytologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa znajomość zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem pasożytów a organizmem żywiciela
C-2Przedstawienie strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania
C-3Uświadomienie studentom zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady pracy w laboratorium parazytologicznym. Morfologia, fizjologia i cykle życiowe poszczególnych grup systematycznych pasożytów.12
T-L-2Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze ludzi – dane epidemiologiczne. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi, zwierząt i roślin.4
T-L-3Praktyczne zastosowanie poznanych metod badawczych, stosowanych w badaniach parazytologicznych. Techniki różnicowania pasożytów, zasady korzystania ze specjalistycznej literatury, internetowe bazy danych.4
20
wykłady
T-W-1Istota pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków. Filogeneza i ewolucja pasożytów. Miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym, cechy biologiczne i fizjologiczne układu pasożyt – żywiciel.10
T-W-2Ekolgia pasożytnictwa; pojęcie transmisji, sekwencji, skracanie i wydłużanie cyklu. Nisza, siedlisko, żywiciel, tożsamość partnerów. Rola czasu w układzie pasożyt - żywiciel. Nomenklatura parazytologiczna.7
T-W-3Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności. Geograficzny aspekt układu pasożyt - żywiciel.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów w formie testowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C7_W01
Student ma podstawową/ogólną wiedzę w zakresie: •istoty pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, •objaśnienia miejsca pasożytnictwa w środowisku naturalnym, •cech biologicznych i fizjologicznych układu pasożyt – żywiciel, •ekologii populacyjnej pasożytów, klasyfikacji pasożytów, •opisu budowy różnych znaczeniowo grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski, źródła zarażenia, i sposoby transmisji, •mechanizmów obronnych żywicieli skierowanych przeciwko pasożytom, •znajomości obowiązujących kryteriów oceny parazytologicznej i metod badawczych stosowanych w parazytologii.
MS_1A_W07, MS_1A_W06P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C7_U01
Student posiada umiejętność: •posługiwania się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, •wykonywania prostych zadań badawczych zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratoriach parazytologicznych, •wyszukiwania, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących przedmiotu, pochodzących z różnych źródeł.
MS_1A_U07P1A_U01, P1A_U06C-2, C-3T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C7_K01
Student ma świadomość: •wpływu specyfiki organizmu żywicielskiego na skład jakościowy i ilościowy parazytofauny, •związku przyczynowo- skutkowego między obecnością określonych organizmów pasożytniczych a jakością surowca/produktu spożywczego i jego zdrowotnością w określonych warunkach środowiskowych, •korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem, •potrafi współpracować w grupie, •rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
MS_1A_K04, MS_1A_K01P1A_K01, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-2, C-3, C-1T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C7_W01
Student ma podstawową/ogólną wiedzę w zakresie: •istoty pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, •objaśnienia miejsca pasożytnictwa w środowisku naturalnym, •cech biologicznych i fizjologicznych układu pasożyt – żywiciel, •ekologii populacyjnej pasożytów, klasyfikacji pasożytów, •opisu budowy różnych znaczeniowo grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski, źródła zarażenia, i sposoby transmisji, •mechanizmów obronnych żywicieli skierowanych przeciwko pasożytom, •znajomości obowiązujących kryteriów oceny parazytologicznej i metod badawczych stosowanych w parazytologii.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - opanował podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - popełnia błędy merytoryczne.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, zna podstawową literaturę przedmiotu - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - w dużej mierze przyswoił zasadnicze treści programowe, zna literaturę przedmiotu - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy,
4,5Student: - opanował materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów merytorycznych, zna literaturę przedmiotu
5,0Student: - opanował obowiązujący materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, zna literaturę przedmiotu - nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C7_U01
Student posiada umiejętność: •posługiwania się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, •wykonywania prostych zadań badawczych zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratoriach parazytologicznych, •wyszukiwania, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących przedmiotu, pochodzących z różnych źródeł.
2,0Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu parazytologii.
3,0Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię parazytologiczną.
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze przykłady.
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów.
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów.
5,0Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania parazytologii, potrafi je wykorzystać . Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C7_K01
Student ma świadomość: •wpływu specyfiki organizmu żywicielskiego na skład jakościowy i ilościowy parazytofauny, •związku przyczynowo- skutkowego między obecnością określonych organizmów pasożytniczych a jakością surowca/produktu spożywczego i jego zdrowotnością w określonych warunkach środowiskowych, •korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem, •potrafi współpracować w grupie, •rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń nauczyciela.
3,5Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0Student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5Student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je prawidłowo, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0Student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001, 2

Literatura dodatkowa

  1. Bush A., Fernandez J.C., Esch G.W., Seed J.R., Parasitism. The diversity and ecology of animal parasites, Cambridge University Press, Cambridge, 2002, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady pracy w laboratorium parazytologicznym. Morfologia, fizjologia i cykle życiowe poszczególnych grup systematycznych pasożytów.12
T-L-2Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze ludzi – dane epidemiologiczne. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi, zwierząt i roślin.4
T-L-3Praktyczne zastosowanie poznanych metod badawczych, stosowanych w badaniach parazytologicznych. Techniki różnicowania pasożytów, zasady korzystania ze specjalistycznej literatury, internetowe bazy danych.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków. Filogeneza i ewolucja pasożytów. Miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym, cechy biologiczne i fizjologiczne układu pasożyt – żywiciel.10
T-W-2Ekolgia pasożytnictwa; pojęcie transmisji, sekwencji, skracanie i wydłużanie cyklu. Nisza, siedlisko, żywiciel, tożsamość partnerów. Rola czasu w układzie pasożyt - żywiciel. Nomenklatura parazytologiczna.7
T-W-3Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności. Geograficzny aspekt układu pasożyt - żywiciel.3
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C7_W01Student ma podstawową/ogólną wiedzę w zakresie: •istoty pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, •objaśnienia miejsca pasożytnictwa w środowisku naturalnym, •cech biologicznych i fizjologicznych układu pasożyt – żywiciel, •ekologii populacyjnej pasożytów, klasyfikacji pasożytów, •opisu budowy różnych znaczeniowo grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski, źródła zarażenia, i sposoby transmisji, •mechanizmów obronnych żywicieli skierowanych przeciwko pasożytom, •znajomości obowiązujących kryteriów oceny parazytologicznej i metod badawczych stosowanych w parazytologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W07Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich systematyki, własności, patogenności oraz metod ich wykrywania.
MS_1A_W06Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów zwierząt oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania
C-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem pasożytów a organizmem żywiciela
Treści programoweT-W-3Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności. Geograficzny aspekt układu pasożyt - żywiciel.
T-W-2Ekolgia pasożytnictwa; pojęcie transmisji, sekwencji, skracanie i wydłużanie cyklu. Nisza, siedlisko, żywiciel, tożsamość partnerów. Rola czasu w układzie pasożyt - żywiciel. Nomenklatura parazytologiczna.
T-W-1Istota pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków. Filogeneza i ewolucja pasożytów. Miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym, cechy biologiczne i fizjologiczne układu pasożyt – żywiciel.
T-L-1Zasady pracy w laboratorium parazytologicznym. Morfologia, fizjologia i cykle życiowe poszczególnych grup systematycznych pasożytów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów w formie testowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - opanował podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - popełnia błędy merytoryczne.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, zna podstawową literaturę przedmiotu - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - w dużej mierze przyswoił zasadnicze treści programowe, zna literaturę przedmiotu - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy,
4,5Student: - opanował materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów merytorycznych, zna literaturę przedmiotu
5,0Student: - opanował obowiązujący materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, zna literaturę przedmiotu - nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C7_U01Student posiada umiejętność: •posługiwania się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, •wykonywania prostych zadań badawczych zgodnie z zasadami obowiązującymi w laboratoriach parazytologicznych, •wyszukiwania, analizy i wykorzystywania przydatnych informacji dotyczących przedmiotu, pochodzących z różnych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U07Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka, zwierząt i środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania
C-3Uświadomienie studentom zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem
Treści programoweT-L-2Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze ludzi – dane epidemiologiczne. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi, zwierząt i roślin.
T-L-3Praktyczne zastosowanie poznanych metod badawczych, stosowanych w badaniach parazytologicznych. Techniki różnicowania pasożytów, zasady korzystania ze specjalistycznej literatury, internetowe bazy danych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów w formie testowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu parazytologii.
3,0Student właściwie dobiera i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię parazytologiczną.
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze przykłady.
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów.
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów.
5,0Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania parazytologii, potrafi je wykorzystać . Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C7_K01Student ma świadomość: •wpływu specyfiki organizmu żywicielskiego na skład jakościowy i ilościowy parazytofauny, •związku przyczynowo- skutkowego między obecnością określonych organizmów pasożytniczych a jakością surowca/produktu spożywczego i jego zdrowotnością w określonych warunkach środowiskowych, •korzystania ze zdobytej wiedzy w celu unikania lub zmniejszenia zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem, •potrafi współpracować w grupie, •rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania
C-3Uświadomienie studentom zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem
C-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem pasożytów a organizmem żywiciela
Treści programoweT-L-2Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze ludzi – dane epidemiologiczne. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi, zwierząt i roślin.
T-L-3Praktyczne zastosowanie poznanych metod badawczych, stosowanych w badaniach parazytologicznych. Techniki różnicowania pasożytów, zasady korzystania ze specjalistycznej literatury, internetowe bazy danych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów w formie testowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń nauczyciela.
3,5Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0Student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5Student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je prawidłowo, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0Student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.