Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii żywności
W-2Podstawy biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia2
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory2
T-L-3Mikroorganizmy pożyteczne w żywności -biologiczne metody utrwalania zywności2
T-L-4Mikroflora zepsucia4
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe - dopuszczalne kryteria oznaczanie w zywności2
T-L-6Wpływ wybranych czynników zewnątrz i wenątrzśrodowiskowych stosowanych w przetwórstwie zywności na możliwości wzrostowe mikoorganizmów4
T-L-7wpływ konserwantów na mozliwości wzrostowe bakterii i grzxybów mikroskopowych w zywnosci2
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.2
20
wykłady
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.2
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.2
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.2
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.2
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa2
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola2
T-W-7Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne2
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości2
T-W-9Toksynotwórczośc mikroorganizmów2
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury5
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna - studiowanie literatury30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Konwersatoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C8_W01
Student zna fachowa terminologie mikrobiologiczna i ma wiedzę na temat rozwoju mikrobiologii zywności.
MS_1A_W03P1A_W05C-1T-W-2M-1S-1, S-2
MS_1A_C8_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą: zalezności miedzy rodzajem srodowiska zywności a składem jakościowym i ilościowym jej mikroflory, mozliwych źródeł zanieczyszczeń mikrobiologicznych zywności, dróg przenoszenia mikroorganizmów
MS_1A_W04P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-W-8M-1S-1, S-2
MS_1A_C8_W03
Student ma podstawowa wiedzę dotyczącą patogenów człowieka przenoszonych droga pokamrową, zna ich rodzaje, przynalezność systematyczną, wymogi wzrostowe, patogenność oraz metody wykrywania obecności i ilosciowego oznaczania
MS_1A_W07P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-1, S-2
MS_1A_C8_W04
Ma podstawową wiedze dotycząca związku między obecnością przedstawicieli okreslonych grup mikroorganizmów a jakością/trwałością oraz bezpieczeństwem zdrowotnym zywności
MS_1A_W10P1A_W04C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C8_U01
Student potrafi identyfikować podstawowe grupy drobnoustrojów patogennych i saprofitycznych w surowcach i żywności;
MS_1A_U07P1A_U01, P1A_U06C-1T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-L-8M-2, M-1S-1
MS_1A_C8_U02
Student potrafi ocenić jakość mikrobiologiczną surowców i żywności; umie diagnozować i ocenić ryzyko zanieczyszczeń mikrobiologicznych w produkcji żywności;
MS_1A_U09, MS_1A_U08P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-L-8, T-L-1M-2, M-1S-1
MS_1A_C8_U03
Student rozumie wzajemne relacje między drobnoustrojami w środowisku żywności i potrafi je kształtować w procesie produkcji żywności.
MS_1A_U09P1A_U04, P1A_U06C-1T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-L-2M-2, M-1S-1, S-2
MS_1A_C8_U04
Student potrafi wyszukiwać i wykorzystywać dostępne informacje na temat nowych mikroorganizmów w środowisku zywności
MS_1A_U01P1A_U02, P1A_U03, P1A_U07C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-1, S-2
MS_1A_C8_U05
Student umie poszerzać wiedzę z zakresu mikrobiologii zywności poprzez korzystanie z bibliotecznych internetowych baz danych
MS_1A_U03P1A_U03, P1A_U11C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-1, S-2
MS_1A_C8_U06
Student posługuje się poprawnym nazewnictwem binominalnym mikroorganizmow istotnych w ocenie jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i umie je oznaczać w zywności.
MS_1A_U04P1A_U06C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-1, S-2
MS_1A_C8_U07
Student potrafi izolować z zywności różne bakterie i grzyby mikroskopowe i dokonac ich identyfikacji
MS_1A_U07P1A_U01, P1A_U06C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-1, S-2
MS_1A_C8_U08
Potrafi użyc podstawowych narzędzi badawczych i zastosować własciwe techniki w analizie mikrobiologiocznej zywnosci
MS_1A_U08P1A_U01C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-1, S-2
MS_1A_C8_U09
Potrafi określić własciwy zakres badań mikrobiologicznych oraz dobrac metody analityczne oceny jakości mikrobiologicznej konkretnego typu produktu
MS_1A_U13P1A_U04, P1A_U06C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C8_K01
Student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów.
MS_1A_K01P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-1T-L-8M-2, M-1S-1, S-2
MS_1A_C8_K02
Student jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń jakie mogą być udziałem mikroflory w środowisku zywności
MS_1A_K04P1A_K06C-1T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-L-2M-2, M-1S-1, S-2
MS_1A_C8_K03
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów w zywności
MS_1A_K01P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-2
MS_1A_C8_K04
Student ma świadomość wazności przestrzegania zasad etyki zawodowej
MS_1A_K02P1A_K04C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-2
MS_1A_C8_K05
Pracując na "żywym materiale mikrobiologicznym" student ma świadomość odpowiedzialności za własna pracę
MS_1A_K03P1A_K02, P1A_K03C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1S-2
MS_1A_C8_K06
Pracujac na "żywym materiale" student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postepowac w stanach zagrożenia
MS_1A_K04P1A_K06C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C8_W01
Student zna fachowa terminologie mikrobiologiczna i ma wiedzę na temat rozwoju mikrobiologii zywności.
2,0nieznajomośc podstawowej terminologii mikrobiologicznej, binominalnego nazewnictwa waznych gatunków mikroorganizmów, brak wiedzy na temat istotnych faktów w rozwoju mikrobiologii;
3,0istotne luki w znajomość terminologii mikrobiologicznej i faktów dotyczących kroków milowych w jej rozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0biegła znajomośc fachowej terminologii mikrobiologicznej oraz istotnych dla rozwoju mikrobiologii faktów
MS_1A_C8_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą: zalezności miedzy rodzajem srodowiska zywności a składem jakościowym i ilościowym jej mikroflory, mozliwych źródeł zanieczyszczeń mikrobiologicznych zywności, dróg przenoszenia mikroorganizmów
2,0nie potrafi wskazać zalezności pomiędzy rodzajem surowca/produktu a składem jakościowym i ilościowym mikroflory. nie wie skąd pochodzi mikrobiologiczne zanieczyszczenie żywności
3,0potrafi wskazać źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych zywności nie potrafi okreslić zwiazku między rodzajem surowca/produktu a składem jakościowym i ilościowym mikroflory
3,5
4,0
4,5
5,0ma uporządkowana wiedze na temat mozliwych żródeł obecnosci mikroorganizmów w zywności, mozliwych dróg przenoszenia, rożnic w obrazie mikrobiologicznym związanych ze specyfiką surowca/produktu
MS_1A_C8_W03
Student ma podstawowa wiedzę dotyczącą patogenów człowieka przenoszonych droga pokamrową, zna ich rodzaje, przynalezność systematyczną, wymogi wzrostowe, patogenność oraz metody wykrywania obecności i ilosciowego oznaczania
2,0nie rozumie związku między źródłem pochodzenia a obecnością patogena w żywności; nie zna możliwych dróg przenoszenia okreslonych patogenow do zywnosci
3,0ma ograniczoną wiedzę na temat źródeł i dróg przenoszenia bakterii chorobotwórczych
3,5ma wiedzę dotyczącą źródeł i dróg przenoszenia bakterii chorobotworczych najczęściej łaczonych z przypadkami zakażeń/zatruć pokarmowych
4,0ma wiedzę dotyczącą źródeł i dróg przenoszenia patogenów ujmowanych w statystykach epidemiologicznych
4,5potrafi wskazac mozliwe źródła i drogi przenoszenia wiekszości poznanych mikroorganizmów chorobotwórczych
5,0potrafi wskazać możliwe źródła i drogi przenoszenia wszystkich omawianych patogenów
MS_1A_C8_W04
Ma podstawową wiedze dotycząca związku między obecnością przedstawicieli okreslonych grup mikroorganizmów a jakością/trwałością oraz bezpieczeństwem zdrowotnym zywności
2,0
3,0ma cząstkową wiedzę na temat patogenów i mikroorganizmów zepsucia, ich charakterystyki i wpływu na trwałość i bezpieczeństwo zdrowotne zywności
3,5
4,0
4,5
5,0potrafi wymienic i scharakteryzować mikroorganizmy zepsucia i wyjasnic wpływ takiej obecnosci na jakość i trwałość produktu; wie które patogeny obecne w zywności i w jakim przypadku stanowic moga zagrożenie dla zdrowia konsumenta

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C8_U01
Student potrafi identyfikować podstawowe grupy drobnoustrojów patogennych i saprofitycznych w surowcach i żywności;
2,0
3,0potrafi identyfikowac niektóre z poznanych mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_U02
Student potrafi ocenić jakość mikrobiologiczną surowców i żywności; umie diagnozować i ocenić ryzyko zanieczyszczeń mikrobiologicznych w produkcji żywności;
2,0
3,0nie potrafi ocenić jakości mikrobiologicznej gotowych produktów
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_U03
Student rozumie wzajemne relacje między drobnoustrojami w środowisku żywności i potrafi je kształtować w procesie produkcji żywności.
2,0
3,0rozumie tylko niektóre z wzajemnych relacji mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_U04
Student potrafi wyszukiwać i wykorzystywać dostępne informacje na temat nowych mikroorganizmów w środowisku zywności
2,0
3,0potrafi znaleźć podstawowe informacje na tremat nowych mikoorganizmow w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_U05
Student umie poszerzać wiedzę z zakresu mikrobiologii zywności poprzez korzystanie z bibliotecznych internetowych baz danych
2,0
3,0potrafi korzystać z podstawowych baz danych
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_U06
Student posługuje się poprawnym nazewnictwem binominalnym mikroorganizmow istotnych w ocenie jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i umie je oznaczać w zywności.
2,0nie zna poprawego nazewnictwa mikroorganizmów i nie wie które i jak oznaczać w zywności
3,0zna nazewnictwo i metody oznaczania w zywności tylko niektórych mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0posługuje się poprawnym nazewnictwem mikrorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i potrafi oznaczać je w zywności
MS_1A_C8_U07
Student potrafi izolować z zywności różne bakterie i grzyby mikroskopowe i dokonac ich identyfikacji
2,0Nie potrafi izolować mikroorganizmów z żywnosci ani ich zidentyfikować
3,0wie jak izolować mikroorganizmy z zywności ale nie potrafi ich zidentyfikowac
3,5
4,0
4,5
5,0wie jak izolować i identyfikować rózne mikroorganizmy w zywności
MS_1A_C8_U08
Potrafi użyc podstawowych narzędzi badawczych i zastosować własciwe techniki w analizie mikrobiologiocznej zywnosci
2,0nie potrafi stosować właściwych technik analitycznych w ocenie jakości mikrobiologicznej żywności
3,0potrafi zastosować proste narzędzia i techniki badawcze w badaniu mikrobiologicznym zywności
3,5
4,0
4,5
5,0swobodnie posługuje sie sprzętem badawczym i stosuje właściwe metody w analizie mikrobiologicznej zywności
MS_1A_C8_U09
Potrafi określić własciwy zakres badań mikrobiologicznych oraz dobrac metody analityczne oceny jakości mikrobiologicznej konkretnego typu produktu
2,0
3,0ma problemy z określeniem zakresu wymaganych analiz mikrobiologicznych w odniesieniu do konkretnych grup towarowych
3,5
4,0
4,5
5,0potrafi określić właściwy zakres badań mikrobiologicznych i rozumie związek między typem produktu a wymogami dotyczącymi poziomu dopuszczalnego zanieczyszczenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C8_K01
Student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów.
2,0
3,0student zna niektire z metod stosowanych w analizie mikrobiologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_K02
Student jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń jakie mogą być udziałem mikroflory w środowisku zywności
2,0
3,0ma dostateczna wiedzę na temat zagrożeń mikrobiologicznych w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_K03
Student ma świadomość zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów w zywności
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_K04
Student ma świadomość wazności przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_K05
Pracując na "żywym materiale mikrobiologicznym" student ma świadomość odpowiedzialności za własna pracę
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C8_K06
Pracujac na "żywym materiale" student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postepowac w stanach zagrożenia
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna tom 1 Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, pierwsze, Czyt. WNoŻiR
  2. Salyers A.A., Whitt D.D. (red.), Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, pierwsze, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140
  3. Szewczyk E.M. (red.), Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, pierwsze, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  4. Błażejak St., Gientka I. (red.), Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010, pierwsze, czyt. WNoŻiR
  5. Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności cz 1, Wydaw. AR, Szczecin, 2003, czwarte, Czyt. WNoŻiR
  6. Żakowska Z., Stobińska H., Mikrobiologia i higiena żywności, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia. Krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, drugie, poprawione i unowocześnione, dodruk, Czyt. WNoŻiR
  2. Jałosińska M., Mikrobiologia żywności, Wydawnictwo Format AB, Warszawa, 2006, pierwsze
  3. Gawęcki J.,Libudzisz Z. (red.), Mikroorganizmy w żywności i żywieniu, Wydawnictwo Uniwersytety Przyrodniczego, Poznań, 2010, trzecie, Czyt. WNoŻiR
  4. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, siódme, zmienione, dodruk, Wyp. Ku Słońcu 140

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia2
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory2
T-L-3Mikroorganizmy pożyteczne w żywności -biologiczne metody utrwalania zywności2
T-L-4Mikroflora zepsucia4
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe - dopuszczalne kryteria oznaczanie w zywności2
T-L-6Wpływ wybranych czynników zewnątrz i wenątrzśrodowiskowych stosowanych w przetwórstwie zywności na możliwości wzrostowe mikoorganizmów4
T-L-7wpływ konserwantów na mozliwości wzrostowe bakterii i grzxybów mikroskopowych w zywnosci2
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.2
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.2
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.2
T-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.2
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa2
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola2
T-W-7Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne2
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości2
T-W-9Toksynotwórczośc mikroorganizmów2
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury5
A-L-3Przygotowanie opracowań wyników doświadczeń10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna - studiowanie literatury30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_W01Student zna fachowa terminologie mikrobiologiczna i ma wiedzę na temat rozwoju mikrobiologii zywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz znajomości rozwoju dziedzin mikrobiologii stosowanej i pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nieznajomośc podstawowej terminologii mikrobiologicznej, binominalnego nazewnictwa waznych gatunków mikroorganizmów, brak wiedzy na temat istotnych faktów w rozwoju mikrobiologii;
3,0istotne luki w znajomość terminologii mikrobiologicznej i faktów dotyczących kroków milowych w jej rozwoju
3,5
4,0
4,5
5,0biegła znajomośc fachowej terminologii mikrobiologicznej oraz istotnych dla rozwoju mikrobiologii faktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_W02Student ma podstawową wiedzę dotyczącą: zalezności miedzy rodzajem srodowiska zywności a składem jakościowym i ilościowym jej mikroflory, mozliwych źródeł zanieczyszczeń mikrobiologicznych zywności, dróg przenoszenia mikroorganizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać zalezności pomiędzy rodzajem surowca/produktu a składem jakościowym i ilościowym mikroflory. nie wie skąd pochodzi mikrobiologiczne zanieczyszczenie żywności
3,0potrafi wskazać źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych zywności nie potrafi okreslić zwiazku między rodzajem surowca/produktu a składem jakościowym i ilościowym mikroflory
3,5
4,0
4,5
5,0ma uporządkowana wiedze na temat mozliwych żródeł obecnosci mikroorganizmów w zywności, mozliwych dróg przenoszenia, rożnic w obrazie mikrobiologicznym związanych ze specyfiką surowca/produktu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_W03Student ma podstawowa wiedzę dotyczącą patogenów człowieka przenoszonych droga pokamrową, zna ich rodzaje, przynalezność systematyczną, wymogi wzrostowe, patogenność oraz metody wykrywania obecności i ilosciowego oznaczania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W07Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich systematyki, własności, patogenności oraz metod ich wykrywania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-7Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-9Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-6Wpływ wybranych czynników zewnątrz i wenątrzśrodowiskowych stosowanych w przetwórstwie zywności na możliwości wzrostowe mikoorganizmów
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
T-L-7wpływ konserwantów na mozliwości wzrostowe bakterii i grzxybów mikroskopowych w zywnosci
T-L-3Mikroorganizmy pożyteczne w żywności -biologiczne metody utrwalania zywności
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory
T-L-4Mikroflora zepsucia
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe - dopuszczalne kryteria oznaczanie w zywności
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie związku między źródłem pochodzenia a obecnością patogena w żywności; nie zna możliwych dróg przenoszenia okreslonych patogenow do zywnosci
3,0ma ograniczoną wiedzę na temat źródeł i dróg przenoszenia bakterii chorobotwórczych
3,5ma wiedzę dotyczącą źródeł i dróg przenoszenia bakterii chorobotworczych najczęściej łaczonych z przypadkami zakażeń/zatruć pokarmowych
4,0ma wiedzę dotyczącą źródeł i dróg przenoszenia patogenów ujmowanych w statystykach epidemiologicznych
4,5potrafi wskazac mozliwe źródła i drogi przenoszenia wiekszości poznanych mikroorganizmów chorobotwórczych
5,0potrafi wskazać możliwe źródła i drogi przenoszenia wszystkich omawianych patogenów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_W04Ma podstawową wiedze dotycząca związku między obecnością przedstawicieli okreslonych grup mikroorganizmów a jakością/trwałością oraz bezpieczeństwem zdrowotnym zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-7Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-9Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-6Wpływ wybranych czynników zewnątrz i wenątrzśrodowiskowych stosowanych w przetwórstwie zywności na możliwości wzrostowe mikoorganizmów
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
T-L-7wpływ konserwantów na mozliwości wzrostowe bakterii i grzxybów mikroskopowych w zywnosci
T-L-3Mikroorganizmy pożyteczne w żywności -biologiczne metody utrwalania zywności
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory
T-L-4Mikroflora zepsucia
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe - dopuszczalne kryteria oznaczanie w zywności
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma cząstkową wiedzę na temat patogenów i mikroorganizmów zepsucia, ich charakterystyki i wpływu na trwałość i bezpieczeństwo zdrowotne zywności
3,5
4,0
4,5
5,0potrafi wymienic i scharakteryzować mikroorganizmy zepsucia i wyjasnic wpływ takiej obecnosci na jakość i trwałość produktu; wie które patogeny obecne w zywności i w jakim przypadku stanowic moga zagrożenie dla zdrowia konsumenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U01Student potrafi identyfikować podstawowe grupy drobnoustrojów patogennych i saprofitycznych w surowcach i żywności;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U07Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka, zwierząt i środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi identyfikowac niektóre z poznanych mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U02Student potrafi ocenić jakość mikrobiologiczną surowców i żywności; umie diagnozować i ocenić ryzyko zanieczyszczeń mikrobiologicznych w produkcji żywności;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U09Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach.
MS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie potrafi ocenić jakości mikrobiologicznej gotowych produktów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U03Student rozumie wzajemne relacje między drobnoustrojami w środowisku żywności i potrafi je kształtować w procesie produkcji żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U09Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie tylko niektóre z wzajemnych relacji mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U04Student potrafi wyszukiwać i wykorzystywać dostępne informacje na temat nowych mikroorganizmów w środowisku zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-7Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-9Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-6Wpływ wybranych czynników zewnątrz i wenątrzśrodowiskowych stosowanych w przetwórstwie zywności na możliwości wzrostowe mikoorganizmów
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
T-L-7wpływ konserwantów na mozliwości wzrostowe bakterii i grzxybów mikroskopowych w zywnosci
T-L-3Mikroorganizmy pożyteczne w żywności -biologiczne metody utrwalania zywności
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory
T-L-4Mikroflora zepsucia
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe - dopuszczalne kryteria oznaczanie w zywności
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi znaleźć podstawowe informacje na tremat nowych mikoorganizmow w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U05Student umie poszerzać wiedzę z zakresu mikrobiologii zywności poprzez korzystanie z bibliotecznych internetowych baz danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-7Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-9Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-6Wpływ wybranych czynników zewnątrz i wenątrzśrodowiskowych stosowanych w przetwórstwie zywności na możliwości wzrostowe mikoorganizmów
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
T-L-7wpływ konserwantów na mozliwości wzrostowe bakterii i grzxybów mikroskopowych w zywnosci
T-L-3Mikroorganizmy pożyteczne w żywności -biologiczne metody utrwalania zywności
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory
T-L-4Mikroflora zepsucia
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe - dopuszczalne kryteria oznaczanie w zywności
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi korzystać z podstawowych baz danych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U06Student posługuje się poprawnym nazewnictwem binominalnym mikroorganizmow istotnych w ocenie jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i umie je oznaczać w zywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-7Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-9Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-6Wpływ wybranych czynników zewnątrz i wenątrzśrodowiskowych stosowanych w przetwórstwie zywności na możliwości wzrostowe mikoorganizmów
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
T-L-7wpływ konserwantów na mozliwości wzrostowe bakterii i grzxybów mikroskopowych w zywnosci
T-L-3Mikroorganizmy pożyteczne w żywności -biologiczne metody utrwalania zywności
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory
T-L-4Mikroflora zepsucia
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe - dopuszczalne kryteria oznaczanie w zywności
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna poprawego nazewnictwa mikroorganizmów i nie wie które i jak oznaczać w zywności
3,0zna nazewnictwo i metody oznaczania w zywności tylko niektórych mikroorganizmów
3,5
4,0
4,5
5,0posługuje się poprawnym nazewnictwem mikrorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i potrafi oznaczać je w zywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U07Student potrafi izolować z zywności różne bakterie i grzyby mikroskopowe i dokonac ich identyfikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U07Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka, zwierząt i środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-7Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-9Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-6Wpływ wybranych czynników zewnątrz i wenątrzśrodowiskowych stosowanych w przetwórstwie zywności na możliwości wzrostowe mikoorganizmów
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
T-L-7wpływ konserwantów na mozliwości wzrostowe bakterii i grzxybów mikroskopowych w zywnosci
T-L-3Mikroorganizmy pożyteczne w żywności -biologiczne metody utrwalania zywności
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory
T-L-4Mikroflora zepsucia
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe - dopuszczalne kryteria oznaczanie w zywności
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi izolować mikroorganizmów z żywnosci ani ich zidentyfikować
3,0wie jak izolować mikroorganizmy z zywności ale nie potrafi ich zidentyfikowac
3,5
4,0
4,5
5,0wie jak izolować i identyfikować rózne mikroorganizmy w zywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U08Potrafi użyc podstawowych narzędzi badawczych i zastosować własciwe techniki w analizie mikrobiologiocznej zywnosci
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-7Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-9Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-6Wpływ wybranych czynników zewnątrz i wenątrzśrodowiskowych stosowanych w przetwórstwie zywności na możliwości wzrostowe mikoorganizmów
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
T-L-7wpływ konserwantów na mozliwości wzrostowe bakterii i grzxybów mikroskopowych w zywnosci
T-L-3Mikroorganizmy pożyteczne w żywności -biologiczne metody utrwalania zywności
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory
T-L-4Mikroflora zepsucia
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe - dopuszczalne kryteria oznaczanie w zywności
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi stosować właściwych technik analitycznych w ocenie jakości mikrobiologicznej żywności
3,0potrafi zastosować proste narzędzia i techniki badawcze w badaniu mikrobiologicznym zywności
3,5
4,0
4,5
5,0swobodnie posługuje sie sprzętem badawczym i stosuje właściwe metody w analizie mikrobiologicznej zywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_U09Potrafi określić własciwy zakres badań mikrobiologicznych oraz dobrac metody analityczne oceny jakości mikrobiologicznej konkretnego typu produktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U13Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-7Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-9Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-6Wpływ wybranych czynników zewnątrz i wenątrzśrodowiskowych stosowanych w przetwórstwie zywności na możliwości wzrostowe mikoorganizmów
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
T-L-7wpływ konserwantów na mozliwości wzrostowe bakterii i grzxybów mikroskopowych w zywnosci
T-L-3Mikroorganizmy pożyteczne w żywności -biologiczne metody utrwalania zywności
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory
T-L-4Mikroflora zepsucia
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe - dopuszczalne kryteria oznaczanie w zywności
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma problemy z określeniem zakresu wymaganych analiz mikrobiologicznych w odniesieniu do konkretnych grup towarowych
3,5
4,0
4,5
5,0potrafi określić właściwy zakres badań mikrobiologicznych i rozumie związek między typem produktu a wymogami dotyczącymi poziomu dopuszczalnego zanieczyszczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_K01Student jest zdolny do wyboru odpowiednich metod wykorzystywanych w badaniach mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna niektire z metod stosowanych w analizie mikrobiologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_K02Student jest świadomy zarówno szans, jak i zagrożeń jakie mogą być udziałem mikroflory w środowisku zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięc studenta - testy czastkowe
S-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma dostateczna wiedzę na temat zagrożeń mikrobiologicznych w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_K03Student ma świadomość zagrożeń wynikających z obecności mikroorganizmów w zywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-7Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-9Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-6Wpływ wybranych czynników zewnątrz i wenątrzśrodowiskowych stosowanych w przetwórstwie zywności na możliwości wzrostowe mikoorganizmów
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
T-L-7wpływ konserwantów na mozliwości wzrostowe bakterii i grzxybów mikroskopowych w zywnosci
T-L-3Mikroorganizmy pożyteczne w żywności -biologiczne metody utrwalania zywności
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory
T-L-4Mikroflora zepsucia
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe - dopuszczalne kryteria oznaczanie w zywności
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_K04Student ma świadomość wazności przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-7Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-9Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-6Wpływ wybranych czynników zewnątrz i wenątrzśrodowiskowych stosowanych w przetwórstwie zywności na możliwości wzrostowe mikoorganizmów
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
T-L-7wpływ konserwantów na mozliwości wzrostowe bakterii i grzxybów mikroskopowych w zywnosci
T-L-3Mikroorganizmy pożyteczne w żywności -biologiczne metody utrwalania zywności
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory
T-L-4Mikroflora zepsucia
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe - dopuszczalne kryteria oznaczanie w zywności
Metody nauczaniaM-2Konwersatoria
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_K05Pracując na "żywym materiale mikrobiologicznym" student ma świadomość odpowiedzialności za własna pracę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-7Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-9Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-6Wpływ wybranych czynników zewnątrz i wenątrzśrodowiskowych stosowanych w przetwórstwie zywności na możliwości wzrostowe mikoorganizmów
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
T-L-7wpływ konserwantów na mozliwości wzrostowe bakterii i grzxybów mikroskopowych w zywnosci
T-L-3Mikroorganizmy pożyteczne w żywności -biologiczne metody utrwalania zywności
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory
T-L-4Mikroflora zepsucia
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe - dopuszczalne kryteria oznaczanie w zywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C8_K06Pracujac na "żywym materiale" student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postepowac w stanach zagrożenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Uswiadomienie studentom specyfiki i mozliwej roli mikroorganizmów w środowisku żywności, związku między obecnością i rodzajem mikroorganizmu a jakością, trwałością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci.
Treści programoweT-W-4Wzrost bakterii, czas 1 generacji - aspekt praktyczne.
T-W-2Mikroorganizmy pożyteczne i szkodliwe w srodowisku produkcji żywności.
T-W-3Wpływ czynników srodowiskowych na przezywalnośc mikroorganizmów w srodowisku żywności.
T-W-5Mikroflora zepsucia - związek z rodzajem surowca; mikroflora resztkowa
T-W-1Żywność jako nośnik róznych znaczeniowo grup mikroorganizmów.
T-W-6Drobnoustroje wskaźnikowe- rodzaje, rola
T-W-7Zatrucia i zakażenia pokarmowe - statystyki epidemiologiczne
T-W-10Choroby wirusowe przenoszone droga pokarmową
T-W-9Toksynotwórczośc mikroorganizmów
T-W-8Bakterie chorobotwórcze w żywności, źródła i drogi przenoszenia; charakterystyka wybranych patogenów, mechanizm chorobotwórczości
T-L-6Wpływ wybranych czynników zewnątrz i wenątrzśrodowiskowych stosowanych w przetwórstwie zywności na możliwości wzrostowe mikoorganizmów
T-L-8Izolacja i identyfikacja wybranego patogena w zywności zgodnie z obowiązującymi normami.
T-L-7wpływ konserwantów na mozliwości wzrostowe bakterii i grzxybów mikroskopowych w zywnosci
T-L-3Mikroorganizmy pożyteczne w żywności -biologiczne metody utrwalania zywności
T-L-1Żywnośc róznego pochodzenia jako środowisko bytowania mikroorganizmów - Bakterie, drożdze, plesnie - morfologia, fizjologia
T-L-2Źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych żywności - mozliwy skład jakościowy i ilościowy mikroflory
T-L-4Mikroflora zepsucia
T-L-5Mikroorganizmy wskaźnikowe - dopuszczalne kryteria oznaczanie w zywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Koncowa ocena nabytej wiedzy z zakresu mikrobiologii zywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności okreslonych mikroorganizmów w zywności
3,5
4,0
4,5
5,0