Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MS_1A_C9_U01 | Student umie wyszukać, analizować i interpretować dostępne informacje, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, umie przedstawić je w formie ustnej i pisemnej, w języku polskim i angielskim, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MS_1A_U13 | Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów. |
---|
MS_1A_U09 | Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach. |
MS_1A_U04 | Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. |
MS_1A_U03 | Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych. |
MS_1A_U12 | Potrafi dobierać metody i wykonać analizy na obecność substancji szkodliwych w próbkach środowiskowych i biologicznych. |
MS_1A_U11 | Rozumie i potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe warunkujące funkcjonowanie biotopów oraz planować proste zadania badawcze /projektowe. |
MS_1A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
MS_1A_U08 | Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych. |
MS_1A_U02 | Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim. |
MS_1A_U10 | Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium mikrobiologicznym i pokrewnych oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U01 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P1A_U02 | rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim |
P1A_U03 | wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne |
P1A_U04 | wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P1A_U05 | stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych |
P1A_U06 | przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne |
P1A_U07 | wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł |
P1A_U08 | wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej |
P1A_U09 | umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_U10 | posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_U11 | uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany |
Cel przedmiotu | C-1 | Przekazanie sudentom wiedzy w zakresie toksykologii ogólnej, dotyczącej substancji biologicznie aktywnych, w tym trucizn, ich działania na organizmy, roli w przyrodzie, a także możliwości wykorzystania z pożytkiem dla społeczeństwa |
---|
Treści programowe | T-W-3 | Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia |
---|
T-W-5 | Główne naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku (zarys) |
T-W-4 | Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą |
T-W-1 | Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność. |
T-W-2 | Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia. |
T-L-3 | wygłoszenie referatu, zaliczenia |
T-L-1 | Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych |
T-L-2 | Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych. |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny |
---|
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | metoda przypadków |
M-3 | dyskusja związana z wykładem |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
---|
S-3 | Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny |
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać i prezentować informacji literaturowych oraz wyników swoich badań |
3,0 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań, ale bez umiejętności ich efektywnej analizy |
3,5 | Student potrafi wyszukiwać i prezentować informacje oraz wyniki swoich badań z umiejętnością ich efektywnej analizy |
4,0 | Student efektywnie wyszukuje i prezentuje informacje oraz wyniki swoich badań, umie przeprowadzić ich analizę, potrafi też prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi też oszacować zagrożenia |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować zdobyte informacje, umie analizować wyniki badań i dyskutować na ich temat, potrafi oszacować zagrożenia i zaproponować rozwiązania problemu |