Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Zanieczyszczenie i ochrona wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zanieczyszczenie i ochrona wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej
W-2Podstawowa wiedza z chemii analitycznej
W-3Umiejetność oceny warunków hydrochemicznych zbiorników
W-4Umiejetność posługiwania się PC, umiejetność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym.
W-5Znajomość zasad BHP obowiązujacych w laboratorium chemicznym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód, procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-2Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urzadzeń w oczyszczaniu ścieków Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii
C-3Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urzadzeń w oczyszczaniu ścieków
C-4Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-5Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie zawartości materii organicznej w wodach naturalnych4
T-L-2Oznaczanie zawartości związków biogennych w wodach naturalnych4
T-L-3Określenie niezbędnego stopnia oczyszczenia ścieków, wpływ ścieków na odbiornik2
10
wykłady
T-W-1Stan zasobów wodnch - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji1
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych; oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych2
T-W-3Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich3
T-W-4Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie1
T-W-5Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód1
T-W-6Prawna ochrona wód1
T-W-72 Samooczyszczanie się wód powierzchniowych1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Studiowanie literatury i innych źródeł wiedzy10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotru10
A-L-5uczestnictwo w zajęciach20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Studiowanie elektronicznych źródeł5
A-W-4Przygortowanie do zaliczenia pzredmiotu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Test
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-1_W01
Poznanie zależność stanu wód i wybranych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych
MS_1A_W04, MS_1A_W20, MS_1A_W09, MS_1A_W01P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08C-1, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
MS_1A_O2-1_W02
Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie
MS_1A_W20, MS_1A_W16, MS_1A_W05, MS_1A_W17P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W07, P1A_W08, P1A_W09, P1A_W11C-1, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-1_U01
Umiejętność oceny stanu biotopów wodnych oraz wpływu ich jakości na biocenozę
MS_1A_U12, MS_1A_U11, MS_1A_U01, MS_1A_U10P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07C-1, C-2, C-4, C-5T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
MS_1A_O2-1_U02
Umiejętność określenia stanu zanieczyszczenia akwenów oraz określenie podstawowych zasad jego ochrony i rekultywacj
MS_1A_U09, MS_1A_U04, MS_1A_U03, MS_1A_U12, MS_1A_U01, MS_1A_U02, MS_1A_U10P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
MS_1A_O2-1_U03
Umiejetność oceny stopnia zanieczyszczenia ścieków oraz koniecznego stopnia ich oczyszczenia dla ograniczenia szkodliwego oddziaływania na odbiornik
MS_1A_U11, MS_1A_U01, MS_1A_U10P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O2-1_K01
Potrafi ocenić stan zanieczyszzcenia wód, ocenić jego wpływ na biocenozę. Potrafi ocenić skuteczność metod oczyszczania ścieków. Potrafi prowadzić badania akwenów pod kątem stanu jakości ich wód. Potrafi ocenić wpływ ścieków na odbiornik i stanu wód na warunkich siedliskowe biocenoz
MS_1A_K06, MS_1A_K04, MS_1A_K01P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-1, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-1_W01
Poznanie zależność stanu wód i wybranych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
MS_1A_O2-1_W02
Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-1_U01
Umiejętność oceny stanu biotopów wodnych oraz wpływu ich jakości na biocenozę
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
MS_1A_O2-1_U02
Umiejętność określenia stanu zanieczyszczenia akwenów oraz określenie podstawowych zasad jego ochrony i rekultywacj
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeńStudent potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
MS_1A_O2-1_U03
Umiejetność oceny stopnia zanieczyszczenia ścieków oraz koniecznego stopnia ich oczyszczenia dla ograniczenia szkodliwego oddziaływania na odbiornik
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O2-1_K01
Potrafi ocenić stan zanieczyszzcenia wód, ocenić jego wpływ na biocenozę. Potrafi ocenić skuteczność metod oczyszczania ścieków. Potrafi prowadzić badania akwenów pod kątem stanu jakości ich wód. Potrafi ocenić wpływ ścieków na odbiornik i stanu wód na warunkich siedliskowe biocenoz
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. ermanowicz W. i wsp., Fizyczno-chemiczne metody badania wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999
  2. Dojlido M., Chemia wód powierzchn iowych, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Kajak Zdz., Eutrofizacja jezior, PWN, Warzawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. Kubiak J. i wsp., Podsatwy analityczne hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie zawartości materii organicznej w wodach naturalnych4
T-L-2Oznaczanie zawartości związków biogennych w wodach naturalnych4
T-L-3Określenie niezbędnego stopnia oczyszczenia ścieków, wpływ ścieków na odbiornik2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan zasobów wodnch - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji1
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych; oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych2
T-W-3Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich3
T-W-4Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie1
T-W-5Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód1
T-W-6Prawna ochrona wód1
T-W-72 Samooczyszczanie się wód powierzchniowych1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Studiowanie literatury i innych źródeł wiedzy10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotru10
A-L-5uczestnictwo w zajęciach20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Studiowanie elektronicznych źródeł5
A-W-4Przygortowanie do zaliczenia pzredmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O2-1_W01Poznanie zależność stanu wód i wybranych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
MS_1A_W20Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania w ogólnie pojętych procesach rewitalizacji środowiska.
MS_1A_W09Ma wiedzę na temat podstaw biotechnologii oraz procesów z udziałem mikroorganizmów w różnych gałęziach przemysłu.
MS_1A_W01Ma wiedzę w zakresie chemii, biochemii, fizyki i matematyki niezbędną dla zrozumienia procesów przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód, procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-2Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urzadzeń w oczyszczaniu ścieków Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii
C-4Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-5Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
Treści programoweT-W-1Stan zasobów wodnch - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji
T-W-4Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
T-W-5Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-6Prawna ochrona wód
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych; oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-3Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Test
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O2-1_W02Poznanie zasad ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwa w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W20Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania w ogólnie pojętych procesach rewitalizacji środowiska.
MS_1A_W16Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
MS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzących w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
MS_1A_W17Ma podstawową wiedzę z zakresu statystyki i technik informatycznych na poziomie pozwalającym na opisanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód, procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-2Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urzadzeń w oczyszczaniu ścieków Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii
C-4Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-5Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
Treści programoweT-W-1Stan zasobów wodnch - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji
T-W-4Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
T-W-5Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-6Prawna ochrona wód
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych; oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-3Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O2-1_U01Umiejętność oceny stanu biotopów wodnych oraz wpływu ich jakości na biocenozę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U12Potrafi dobierać metody i wykonać analizy na obecność substancji szkodliwych w próbkach środowiskowych i biologicznych.
MS_1A_U11Rozumie i potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe warunkujące funkcjonowanie biotopów oraz planować proste zadania badawcze /projektowe.
MS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U10Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium mikrobiologicznym i pokrewnych oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód, procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-2Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urzadzeń w oczyszczaniu ścieków Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii
C-4Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-5Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
Treści programoweT-W-4Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
T-W-5Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-6Prawna ochrona wód
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych; oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-3Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-L-1Oznaczanie zawartości materii organicznej w wodach naturalnych
T-L-2Oznaczanie zawartości związków biogennych w wodach naturalnych
T-L-3Określenie niezbędnego stopnia oczyszczenia ścieków, wpływ ścieków na odbiornik
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O2-1_U02Umiejętność określenia stanu zanieczyszczenia akwenów oraz określenie podstawowych zasad jego ochrony i rekultywacj
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U09Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach.
MS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
MS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
MS_1A_U12Potrafi dobierać metody i wykonać analizy na obecność substancji szkodliwych w próbkach środowiskowych i biologicznych.
MS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim.
MS_1A_U10Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium mikrobiologicznym i pokrewnych oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód, procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-2Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urzadzeń w oczyszczaniu ścieków Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii
C-3Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urzadzeń w oczyszczaniu ścieków
C-4Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-5Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
Treści programoweT-W-1Stan zasobów wodnch - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji
T-W-4Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
T-W-5Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-6Prawna ochrona wód
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych; oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-3Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-L-1Oznaczanie zawartości materii organicznej w wodach naturalnych
T-L-2Oznaczanie zawartości związków biogennych w wodach naturalnych
T-L-3Określenie niezbędnego stopnia oczyszczenia ścieków, wpływ ścieków na odbiornik
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeńStudent potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O2-1_U03Umiejetność oceny stopnia zanieczyszczenia ścieków oraz koniecznego stopnia ich oczyszczenia dla ograniczenia szkodliwego oddziaływania na odbiornik
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U11Rozumie i potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe warunkujące funkcjonowanie biotopów oraz planować proste zadania badawcze /projektowe.
MS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U10Posiada umiejętność zorganizowania pracy w laboratorium mikrobiologicznym i pokrewnych oraz przeprowadzania analiz. Zna podstawowe zasady walidacji metod badawczych. Umie przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód, procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-2Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urzadzeń w oczyszczaniu ścieków Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii
C-3Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urzadzeń w oczyszczaniu ścieków
C-4Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-5Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
Treści programoweT-W-1Stan zasobów wodnch - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji
T-W-4Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
T-W-5Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-6Prawna ochrona wód
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych; oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-3Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
T-L-1Oznaczanie zawartości materii organicznej w wodach naturalnych
T-L-2Oznaczanie zawartości związków biogennych w wodach naturalnych
T-L-3Określenie niezbędnego stopnia oczyszczenia ścieków, wpływ ścieków na odbiornik
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O2-1_K01Potrafi ocenić stan zanieczyszzcenia wód, ocenić jego wpływ na biocenozę. Potrafi ocenić skuteczność metod oczyszczania ścieków. Potrafi prowadzić badania akwenów pod kątem stanu jakości ich wód. Potrafi ocenić wpływ ścieków na odbiornik i stanu wód na warunkich siedliskowe biocenoz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
MS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód, procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych
C-3Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urzadzeń w oczyszczaniu ścieków
C-4Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika
C-5Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód
Treści programoweT-W-1Stan zasobów wodnch - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji
T-W-4Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie
T-W-5Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód
T-W-6Prawna ochrona wód
T-W-2Samooczyszczanie się wód powierzchniowych; oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych
T-W-3Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń
3,5
4,0
4,5
5,0