Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Ekologia mikroorganizmów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia mikroorganizmów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach2
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów2
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania4
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci2
10
wykłady
T-W-1Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów2
T-W-2Mikrobiocenozy ich rozwój2
T-W-3Związki i współzalezności między mikroorganizmami2
T-W-4Dostosowanie i selekcja naturalna2
T-W-5Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielny przeglą literatury10
A-L-3konsultacje z prowadzącym zajęcia10
A-L-4Przygotowanie do zajęć10
A-L-5Przygotowanie sprawozdań10
A-L-6przygotowanie prezentacji tematycznych10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielny przegląd literatury15
A-W-3Konsulatcje z prowadzącym zajęcia15
A-W-4przygotowanie do zaliczenia zajęć20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_PO5-2_W01
Student posiada wiedzę w zakresie współzależności pomiędzy mikroorganizami, wpływu czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich roli w środowisku. Ma wiedze na temat praktycznego wykorzystania osiągnięć ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
MS_1A_W04, MS_1A_W20, MS_1A_W12P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_PO5-2_U01
Student potrafi wskazać współzależności pomiędzy mikroorganizami, określic wpływ czynników środowiskowych na ich obecność oraz wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku. Potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
MS_1A_U09, MS_1A_U11, MS_1A_U01, MS_1A_U08P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_PO5-2_K01
Ma świadomość związku między zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizami w nim funkcjonującymi. Zna rolę drobnoustrojów w tworzeniu zasobów naturalnych i rozumie konieczność dbałości i ochrony środowiska naturalnego
MS_1A_K06, MS_1A_K01P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_PO5-2_W01
Student posiada wiedzę w zakresie współzależności pomiędzy mikroorganizami, wpływu czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich roli w środowisku. Ma wiedze na temat praktycznego wykorzystania osiągnięć ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
2,0
3,0Ma wiedzę na temat współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wzajemnych oddziaływań drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_PO5-2_U01
Student potrafi wskazać współzależności pomiędzy mikroorganizami, określic wpływ czynników środowiskowych na ich obecność oraz wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku. Potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
2,0
3,0Student potrafi okreslić podstawowe współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_PO5-2_K01
Ma świadomość związku między zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizami w nim funkcjonującymi. Zna rolę drobnoustrojów w tworzeniu zasobów naturalnych i rozumie konieczność dbałości i ochrony środowiska naturalnego
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość konieczności szerzenia wiedzy na temat współzależności pomiędzy mikroorganzimami oraz wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Martin Alexander, Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1975
  2. Sayers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowiskao., PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach2
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów2
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania4
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów2
T-W-2Mikrobiocenozy ich rozwój2
T-W-3Związki i współzalezności między mikroorganizmami2
T-W-4Dostosowanie i selekcja naturalna2
T-W-5Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2samodzielny przeglą literatury10
A-L-3konsultacje z prowadzącym zajęcia10
A-L-4Przygotowanie do zajęć10
A-L-5Przygotowanie sprawozdań10
A-L-6przygotowanie prezentacji tematycznych10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielny przegląd literatury15
A-W-3Konsulatcje z prowadzącym zajęcia15
A-W-4przygotowanie do zaliczenia zajęć20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_PO5-2_W01Student posiada wiedzę w zakresie współzależności pomiędzy mikroorganizami, wpływu czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich roli w środowisku. Ma wiedze na temat praktycznego wykorzystania osiągnięć ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
MS_1A_W20Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania w ogólnie pojętych procesach rewitalizacji środowiska.
MS_1A_W12Zna kierunki i mechanizmy ewolucji i rozumie mechanizmy warunkujące procesy na poziomie molekularnym. Ma wiedzę na temat wzajemnych relacji i interakcji pomiędzy różnymi organizmami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów
Treści programoweT-W-2Mikrobiocenozy ich rozwój
T-W-1Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów
T-W-4Dostosowanie i selekcja naturalna
T-W-3Związki i współzalezności między mikroorganizmami
T-W-5Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda projeków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę na temat współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wzajemnych oddziaływań drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_PO5-2_U01Student potrafi wskazać współzależności pomiędzy mikroorganizami, określic wpływ czynników środowiskowych na ich obecność oraz wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku. Potrafi wykorzystać praktyczne osiągnięcia z ekologii mikroorganizmów w powiększaniu zasobów wykorzystywanych w życiu człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U09Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach.
MS_1A_U11Rozumie i potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe warunkujące funkcjonowanie biotopów oraz planować proste zadania badawcze /projektowe.
MS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów
Treści programoweT-W-2Mikrobiocenozy ich rozwój
T-W-1Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów
T-W-4Dostosowanie i selekcja naturalna
T-W-3Związki i współzalezności między mikroorganizmami
T-W-5Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda projeków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi okreslić podstawowe współzalezności pomiędzy mikroorganzimami oraz wskazać wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_PO5-2_K01Ma świadomość związku między zmianami zachodzącymi w środowisku, w tym wynikających z działalności człowieka a mikroorganizami w nim funkcjonującymi. Zna rolę drobnoustrojów w tworzeniu zasobów naturalnych i rozumie konieczność dbałości i ochrony środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
MS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z współzaleznościami i interakcjami zachodzącymi pomiędzy mikroorganizmami oraz praktycznym wykorzystaniem osiągnięć z ekologii mikroorganizmów
Treści programoweT-W-2Mikrobiocenozy ich rozwój
T-W-1Klasyfikacja ekologiczna drobnoustrojów
T-W-4Dostosowanie i selekcja naturalna
T-W-3Związki i współzalezności między mikroorganizmami
T-W-5Funkcjonalna rola mikroorganizmów w ekosystemach
T-L-1Różnorodność mikroorganizmów i ich funkcje w zróznicowanych ekosystemach
T-L-2Wpływ czynników (optymalne i ekstremalne) na funkcjonowanie mikroorganizmów
T-L-4Biofilm jako mikrosiedlisko społecznosci
T-L-3Relacje pomiedzy mikroorganizmami i metody ich oznaczania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda projeków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość konieczności szerzenia wiedzy na temat współzależności pomiędzy mikroorganzimami oraz wzajemnego oddziaływania drobnoustrojów i środowiska ich bytowania
3,5
4,0
4,5
5,0