Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MS_2A_PO5-2_U01 | Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MS_2A_U03 | Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych. |
---|
MS_2A_U07 | Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą zależności stanu immunologicznego zwierząt i ludzi w powiązaniu z ich dobrostanem. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R2A_U07 | ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt. |
---|
C-2 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce |
C-3 | Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób |
Treści programowe | T-L-1 | Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt. |
---|
T-L-2 | Wykonanie leukogramów. |
T-L-3 | Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów. |
T-L-4 | Ocena odporności komórkowej. |
T-L-5 | Testy fagocytarne. |
T-L-6 | Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów. |
T-L-7 | Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów. |
T-W-1 | Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej. |
T-W-2 | Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej. |
T-W-3 | Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach. |
T-W-4 | Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów. |
T-W-5 | Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów. |
T-W-6 | Budowa i powstawanie przeciwciał. |
T-W-7 | Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna. |
T-W-8 | Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin. |
T-W-9 | Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA. |
T-W-10 | Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy. |
T-W-11 | Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza. |
T-W-12 | Nadwrażliwość. |
T-W-13 | Pierwotne niedobory immunologiczne. |
T-W-14 | Wtórne niedobory immunologiczne. |
T-W-15 | Zjawiska autoimmunologiczne. |
Metody nauczania | M-1 | Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora |
---|
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie umie scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego |
4,5 | Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego |