Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności (blok):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawstwo żywności (blok) | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl>, Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>, Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie z przedmiotów: Chemia, Chemia żywności, Technologia mleczarska, Analiza i Ocena Jakośi, Technologia spożywczych produktów fermentowanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej produktów żywnościowych tak aby umiał wyszukać metodykę, sporządzić kosztorys analizy, przygotować odczynniki, samodzielnie wykonać oznaczenie z użyciem metod rutynowych i instrumentalnych, opracować i przedstawić wyniki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kryteria podziału asortymentowego, specyfika i cechy charakterystyczne towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego | 3 |
T-L-2 | Ocena wybranych asortymentów towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego | 3 |
T-L-3 | Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość wybranych towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego | 6 |
T-L-4 | Zmiany jakości towarów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego podczas przechowywania | 6 |
T-L-5 | Ocena wybranych surowców i przetworów mięsnych | 3 |
T-L-6 | Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mięsa i przetworów mięsnych | 3 |
T-L-7 | Ocena wybranych asortymentów mleka i przetworów mlecznych | 3 |
T-L-8 | Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość mleka i przetworów mlecznych | 3 |
T-L-9 | Wpływ warunków przechowywania na jakość mleka i przetworów mlecznych | 3 |
T-L-10 | Ocena wybranych asortymentów przetworów zbożowych | 3 |
T-L-11 | Wpływ wybranych czynników technologicznych na jakość przetworów zbożowych | 3 |
39 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Branżowy podział produktów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka towroznawcza ryb i produktów rybnych | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka towaroznawcza napojów alkoholowych i bezalkoholowych | 4 |
T-W-4 | Charakterystyka towaroznawcza używek | 6 |
T-W-5 | Charakterystyka towaroznawcza mleka | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka towaroznawcza przetworów mlecznych | 4 |
T-W-7 | Charakterystyka towaroznawcza mięsa | 2 |
T-W-8 | Charakterystyka towaroznawcza przetworów mięsnych | 2 |
T-W-9 | Charakterystyka towaroznawcza produktów zbożowych | 2 |
26 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Studiowanie literatury naukowej | 22 |
A-L-3 | Konsultacje | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | zajęcia laboratoryjne |
M-4 | zajęcia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów i ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C21zcid_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów. | TZiZ_1A_W07, TZiZ_1A_W15 | R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-L-10, T-L-11, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C21zcid_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZiZ_1A_U01 | R1A_U01 | InzA_U04 | C-1 | T-L-10, T-L-11, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
TZiZ_1A_C21zcid_U02 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, umie także oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania. | TZiZ_1A_U02 | R1A_U02 | — | C-1 | T-L-10, T-L-11, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-8 | M-3, M-4 | S-2 |
TZiZ_1A_C21zcid_U03 Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim. | TZiZ_1A_U03 | R1A_U08 | — | C-1 | T-L-10, T-L-11, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-8 | M-3, M-4 | S-2 |
TZiZ_1A_C21zcid_U04 Student potrafi opracować samodzielnie plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. | TZiZ_1A_U09 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-10, T-L-11, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-8 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_C21zcid_K01 Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi przyjąć rolę lidera. Ma świadomość konieczności dokształcania się | TZiZ_1A_K03 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05 | InzA_K02 | C-1 | T-L-10, T-L-11, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C21zcid_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznej wiedzy w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów. | |
3,5 | Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów. | |
4,0 | Student posiada dobrze ugruntowaną pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów. | |
4,5 | Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów. | |
5,0 | Student posiada wybitnie pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa różnych grup żywności a także systemu kwalifikacji towarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C21zcid_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Nie potrafi uzyskanych informacji integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wniosków oraz formułować i uzasadniać opinii. |
3,0 | Student posiada dostateczną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Ma problem z integracja , interpretacją, wyciąganiem wnioskó i formułowaniem i uzasadnianiem opinii | |
3,5 | Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Pokierowany potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi z niewielkimi problemami uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł niezbędnych do klasyfikacji towaroznawczej środków żywnościowych. Potrafi bez problemu uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | |
TZiZ_1A_C21zcid_U02 Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, umie także oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania. | 2,0 | Student nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, nie umie także oszacować czasu potrzebnego na realizację zleconego zadania. |
3,0 | Student nie potrafi pracować indywidualnie a tylko w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, z dużymi trudnościami umie także oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania. | |
3,5 | Student z trudnościami potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, z trudnościami umie także oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania. | |
4,0 | Student z niewielkimi trudnościami potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, umie także z niewielkimi trudnościami oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania. | |
4,5 | Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, umie także z niewielkimi trudnościami oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania. | |
5,0 | Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole wykonując zadania wskazane przez Prowadzącego zajęcia, umie także oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania. | |
TZiZ_1A_C21zcid_U03 Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim. | 2,0 | Student nie potrafi opracować dokumentacji dotyczącej realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz i przygotować zaawansowanego tekstu zawierającego omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić go w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim. |
3,0 | Student potrafi z niewielkimi trudnościami opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz i przygotować podstawowy tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim. | |
3,5 | Student potrafi opracować podstawową dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim. | |
4,0 | Student potrafi dobrze opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim. | |
4,5 | Student potrafi bezbłędnie opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania zleconego przez Prowadzącego zajęcia oraz przygotować zaawansowany tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania i przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim. | |
TZiZ_1A_C21zcid_U04 Student potrafi opracować samodzielnie plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. | 2,0 | Student nie potrafi opracować samodzielnie planu kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. |
3,0 | Student potrafi opracować samodzielnie dostateczny plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. | |
3,5 | Student potrafi opracować samodzielnie podstawowy plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. | |
4,0 | Student potrafi opracować samodzielnie dobry plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. | |
4,5 | Student potrafi opracować samodzielnie plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. | |
5,0 | Student potrafi opracować samodzielnie pełny plan kompleksowych badań związanych z towaroznawczą oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_C21zcid_K01 Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi przyjąć rolę lidera. Ma świadomość konieczności dokształcania się | 2,0 | Student nie jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz nie jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera. |
3,0 | Student nie jest w pełni świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz z trudem jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera. | |
3,5 | Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student nie potrafi przyjąć roli lidera. | |
4,0 | Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student potrafi czasami przyjąć rolę lidera. | |
4,5 | Student jest w świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student często przyjmuje rolę lidera. | |
5,0 | Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosi odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Student otrafi przyjąć rolę lidera. |
Literatura podstawowa
- Świderski F., Towaroznawstwo żywności przetworzonej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
- Lempka A., Towaroznawstwo. Produkty spożywcze, PWF, Warszawa, 2001
- Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo żywnosci, WSiP, Warszawa, 1999
- Karpiel Skrzypek M., Towaroznawstwo ogólne, Wydawnictwo AR, Kraków, 2000
Literatura dodatkowa
- Falarz A., Mataczyńska G., Towaroznawstwo wybranych artykułów spożywczych i nieżywnościowych, Oficyna Wydawnicza Adam, 1996
- Świderski F., Towaroznawstwo produktów spożywczych. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1998