Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Prawo żywnościowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo żywnościowe | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z przedmiotu Bezpieczeństwo produkcji żywności |
W-2 | podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zasadami i procedurą tworzenia aktów prawa żywnościowego na poziomie międzynarodowym, unijnym i krajowym i obowiązkami producenta żywności w zakresie znajomości ww prawa |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi wymaganiami prawa związanymi z jakością i bezpieczeństwem żywności |
C-3 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu wybranych wymagań prawa żywnościowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cwiczenia organizacyjne. Podstawy legislacji. | 1 |
T-A-2 | Normalizacja. | 2 |
T-A-3 | Wymagania unijne i krajowe w zakresie bezpieczeństwa żywności. | 2 |
T-A-4 | Wymagania w zakresie jakości żywnosci. | 2 |
T-A-5 | Znakowanie żywności | 2 |
T-A-6 | Żywność szczególnego rodzaju-wymagania prawne | 2 |
T-A-7 | Prezentacja projektów. Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
13 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawo żywnościowe - wprowadzenie, rys historyczny | 1 |
T-W-2 | Międzynarodowe normy dla produktów żywnościowych - Codex Alimentarius | 2 |
T-W-3 | Podstawy legislacji Unii Europejskiej i krajowej | 2 |
T-W-4 | Wymagania prawa w zakresie jakości żywności | 2 |
T-W-5 | Urzędowa kontrola żywności | 2 |
T-W-6 | Znakowanie żywności - wymagania obligatoryjne i dobrowolne | 2 |
T-W-7 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-A-2 | opracowanie projektu | 10 |
A-A-3 | bieżące przygotowanie do zajęć | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-W-2 | przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 17 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna lub pisemna na początku zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z opracowanego projektu i prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D5zcid_W01 Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności. | TZiZ_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-3 |
TZiZ_1A_D5zcid_W02 Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym | TZiZ_1A_W19 | R1A_W01 | InzA_W03 | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D5zcid_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie | TZiZ_1A_U01 | R1A_U01 | InzA_U04 | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2 |
TZiZ_1A_D5zcid_U02 Student dostrzega aspekty prawne przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych | TZiZ_1A_U25 | R1A_U01 | InzA_U03 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D5zcid_K01 Student ma świadomość zagrożeń w produkcji żywnoscii potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka | TZiZ_1A_K04 | R1A_K06 | — | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D5zcid_W01 Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi wskazać wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić kluczowych dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemów i zna ich podstawy prawne. Nie potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednich metod analizy i oceny żywności. Nie potrafi znaleźć i wskazać wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności. |
3,0 | Student nieprecyzyjnie wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności. | |
3,5 | Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna częściowo ich podstawy prawne. Ukierunkowany potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Ma trudności ze wskazaniem wymagań jakościowych dla poszczególnych grup żywności. | |
4,0 | Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Z niewielkimi problemami potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności. | |
4,5 | Student wymienia kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny jakosci żywności. Z niewielkimi trudnościami wskazuje wymagania jakościowe dla poszczególnych grup żywności. | |
5,0 | Student potrafi wymienić kluczowe dla jakości i bezpieczeństwa żywności systemy i zna ich podstawy prawne. Potrafi dobrać, na podstawie obowiązujących wymagań prawa, odpowiednie metody analizy i oceny żywności. Potrafi znaleźć i wskazać wymagania jakościowych dla poszczególnych grup żywności. | |
TZiZ_1A_D5zcid_W02 Student zna podstawowe wymagania prawa w zakresie systemów zarządzania jakoscią, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym | 2,0 | Student nie zna podstawowych wymagań prawa, w tym wymagań bhp obowiazujących w przemyśle spożywczym |
3,0 | Student zna w minimalnym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym | |
3,5 | Student zna w ograniczonym stopniu podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym | |
4,0 | Student dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym | |
4,5 | Student lepiej niż dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna podstawowe wymagania prawa, w tym wymagania bhp obowiazujące w przemyśle spożywczym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D5zcid_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie | 2,0 | Nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Nie potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie. |
3,0 | Ma ograniczoną umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini | |
3,5 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini | |
4,0 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Miewa trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini | |
4,5 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Ma niewielkie trudności z interpretowaniem tych wymagań i na ich podstawie formułowaniem i uzasadnianiem opini | |
5,0 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z wymagań prawa międzynarodowego, Unii Europejskiej i krajowego. Potrafi zinterpretować te wymagania i na ich podstawie formułować i uzasadniać opinie | |
TZiZ_1A_D5zcid_U02 Student dostrzega aspekty prawne przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych | 2,0 | Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych nie dostrzega aspektów prawnych |
3,0 | Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w minimalnym stopniu dostrzega aspekty prawne | |
3,5 | Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w ograniczonym stopniu dostrzega aspekty prawne | |
4,0 | Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w wystarczającym stopniu dostrzega aspekty prawne | |
4,5 | Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w wysokim stopniu dostrzega aspekty prawne | |
5,0 | Przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych w bardzo dobrym stopniu dostrzega aspekty prawne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D5zcid_K01 Student ma świadomość zagrożeń w produkcji żywnoscii potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka | 2,0 | Nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka |
3,0 | Ma minimalną świadomość ryzyka i nie potrafi ocenić skutków wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka | |
3,5 | Ma ograniczoną świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka | |
4,0 | Ma świadomość ryzyka i z trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka | |
4,5 | Ma świadomość ryzyka i z niewielkimi trudnościami potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka | |
5,0 | Ma wysoką świadomość ryzyka i potrafi trafnie ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka |
Literatura podstawowa
- Małgorzata Korzycka-Iwanow, Prawo Żywnościowe. Zarys Prawa Polskiego i Wspólnotowego, LexisNexis, 2011
- Marek Taczanowski, Prawo żywnościowe w warunkach członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Kluwer Polska, 2009
- Anna Kołakowska, Dominika Plust, Prawo żywnościowe, poradnik dla przedsiębiorców, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, 2008
Literatura dodatkowa
- Marcin Piglowski, Podstawy ochrony prawnej konsumenta. Przepisy i przykłady, CeDeWu, 2011