Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Sylabus przedmiotu Czynniki wpływające na zachowania żywieniowe człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Żywienie człowieka - promocja zdrowia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Czynniki wpływające na zachowania żywieniowe człowieka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>, Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę z biochemii, fizjologii żywienia człowieka, fizjologii człowieka z elementami anatomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie słuchaczy z biologicznymi czynnikami i ich mechanizmem działania, determinującymi zachowania żywieniowe człowieka |
C-2 | Wiedza na temat psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych; obrazu klinicznego, przebiegu i wskaźników diagnostycznych najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się, etiologii oraz sposobów leczenia wymienionych zaburzeń; funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń jedzenia; psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz metod jej terapii; |
C-3 | Zapoznanie się z istotą kulturowości człowieka jako czynnikiem warunkującym jego zachowania żywieniowe. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Biologiczne czynniki regulujące pobieranie pokarmu. Głód i sytość. | 2 |
T-W-2 | Wpływ składu diety i zachowań żywieniowych na regulację głodu i sytości | 2 |
T-W-3 | Teoretyczne modele zachowań żywieniowych | 2 |
T-W-4 | Psychospołeczne uwarunkowania zachowań żywieniowych | 2 |
T-W-5 | Patologia zachowań żywieniowych – etiologia | 2 |
T-W-6 | Obraz kliniczny i leczenie zaburzeń jedzenia | 2 |
T-W-7 | Psychospołeczne aspekty otyłości | 2 |
T-W-8 | Zjawisko zaburzeń obrazu ciała | 2 |
T-W-9 | Psychologiczne mechanizmy sukcesów i niepowodzeń w diecie | 2 |
T-W-10 | Umiejętności komunikacyjne w profilaktyce i promocji zachowań zdrowotnych | 2 |
T-W-11 | Definicja natury i kultury | 1 |
T-W-12 | Człowiek jako istota biologiczno-kulturowa | 1 |
T-W-13 | Odżywianie się człowieka jako czynność kulturowa | 1 |
T-W-14 | Historia rolnictwa w kontekście pojawiania się nowych gatunków uprawnych i hodowlanych | 1 |
T-W-15 | Historia kuchni | 1 |
T-W-16 | Historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z jedzeniem | 1 |
T-W-17 | Obyczajowość zachowań żywieniowych | 1 |
T-W-18 | Jedzenie w kontekście ideologii dawnych i współczesnych | 1 |
T-W-19 | Żywność w świecie współczesnym | 1 |
T-W-20 | Definicja i historia reklamy | 1 |
T-W-21 | Metodologia reklamy | 1 |
T-W-22 | Specyfika reklamy żywności | 1 |
T-W-23 | Historia higieny i profilaktyki zdrowotnej | 1 |
T-W-24 | Historyczne kształtowanie się pojęcia zdrowia i choroby | 1 |
T-W-25 | Historyczne kształtowanie się pojęcia otyłości | 1 |
T-W-26 | Historia medycyny i postępu technologicznego w kontekście kształtowania się nowoczesnego spojrzenia na otyłość, sposoby jej zapobiegania i walki z nią | 1 |
T-W-27 | Postrzeganie ciała, kanony urody i modyfikacje ciała charakteryzujące kulturę zachodnią | 2 |
38 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 38 |
A-W-2 | analiza wskazanej literatury | 30 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 32 |
A-W-4 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 20 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Obowiązkowa obecność na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_17_W01 Celem jest zapoznanie słuchaczy z biologicznymi czynnikami i ich mechanizmem działania, determinującymi zachowania żywieniowe człowieka. Zdobyta wiedza może być wykorzystana w praktyce jako podstawa regulacji zachowań żywieniowych, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki chorób określanych jako cywilizacyjne oraz w edukacji żywieniowej. | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZC_10A_17_W03 Słuchacz ma wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej. | — | — | C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22, T-W-23, T-W-24, T-W-25, T-W-26, T-W-27 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZC_10A_17_W04 Słuchacz ma wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka (historia rolnictwa; historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z produkcją, przygotowywaniem, konsumpcją żywności; związki żywienia ze sferą obyczajową, religijną, ideologiczną) oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych. | — | — | C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22, T-W-23, T-W-24, T-W-25, T-W-26, T-W-27 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZC_10A_17_W05 Słuchacz ma wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym (historia higieny, profilaktyki zdrowotnej i medycyny; historyczne kształtowanie się pojęć zdrowia i choroby oraz otyłości; kanony urody i modyfikacje ciała). | — | — | C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22, T-W-23, T-W-24, T-W-25, T-W-26, T-W-27 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZC_10A_17_W06 Słuchacz ma wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności. | — | — | C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22, T-W-23, T-W-24, T-W-25, T-W-26, T-W-27 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZC_10A_17_W07 Wiedza na temat: psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych; | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZC_10A_17_W08 Ma wiedzę na temat obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się), etiologii oraz sposobów leczenia wymienionych zaburzeń | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZC_10A_17_W09 Ma wiedzę na temat funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania; | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZC_10A_17_W10 Ma wiedzę na temat psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii; | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_17_U01 Słuchacz rozumie rangę wpływu czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe oraz zna możliwości ich modyfikowania. | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZC_10A_17_U02 Słuchacz potrafi wyjaśnić zjawiska psychologicznye i społeczne związane z żywieniem tj.: postaw względem żywienia, mechanizmów warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie; | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZC_10A_17_U03 Słuchacz rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną. | — | — | C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22, T-W-23, T-W-24, T-W-25, T-W-26, T-W-27 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZC_10A_17_U04 Słuchacz potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność. | — | — | C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22, T-W-23, T-W-24, T-W-25, T-W-26, T-W-27 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZC_10A_17_U05 Słuchacz potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym. | — | — | C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22, T-W-23, T-W-24, T-W-25, T-W-26, T-W-27 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZC_10A_17_K01 Słuchacz posiada umiejętność modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety w celu uzyskiwania korzystnych zmian zachowań żywieniowych | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZC_10A_17_K02 Kompetencje z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia. | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZC_10A_17_K03 Słuchacz potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo (czyli są zmienne i zależne od wielu czynników). | — | — | C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22, T-W-23, T-W-24, T-W-25, T-W-26, T-W-27 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_17_W01 Celem jest zapoznanie słuchaczy z biologicznymi czynnikami i ich mechanizmem działania, determinującymi zachowania żywieniowe człowieka. Zdobyta wiedza może być wykorzystana w praktyce jako podstawa regulacji zachowań żywieniowych, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki chorób określanych jako cywilizacyjne oraz w edukacji żywieniowej. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz dostatecznie zna biologiczne czynniki determinujące zachowania żywieniowe człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZC_10A_17_W03 Słuchacz ma wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej. | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej. |
3,0 | Słuchacz posiada dostateczną wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej. | |
3,5 | Słuchacz posiada ponad dostateczną wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej. | |
4,0 | Słuchacz posiada dobrą wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej. | |
4,5 | Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej. | |
5,0 | Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę na temat definicji opozycjonujących naturę i kulturę, oraz człowieka jako jedynej istoty biologiczno-kulturowej. | |
ZC_10A_17_W04 Słuchacz ma wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka (historia rolnictwa; historyczne kształtowanie się posiłków i miejsc związanych z produkcją, przygotowywaniem, konsumpcją żywności; związki żywienia ze sferą obyczajową, religijną, ideologiczną) oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych. | 2,0 | Słuchacz nie ma wiedzy na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych. |
3,0 | Słuchacz ma dostateczną wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych. | |
3,5 | Słuchacz ma ponad dostateczną wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych | |
4,0 | Słuchacz ma dobrą wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych. | |
4,5 | Słuchacz ma ponad dobrą wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych. | |
5,0 | Słuchacz ma bardzo dobrą wiedzę na temat kulturowego aspektu odżywiania się człowieka oraz wynikających z tego konsekwencji dla zachowań żywieniowych. | |
ZC_10A_17_W05 Słuchacz ma wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym (historia higieny, profilaktyki zdrowotnej i medycyny; historyczne kształtowanie się pojęć zdrowia i choroby oraz otyłości; kanony urody i modyfikacje ciała). | 2,0 | Słuchacz nie ma wiedzy na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym |
3,0 | Słuchacz ma dostateczną wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym. | |
3,5 | Słuchacz ma ponad dostateczną wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym. | |
4,0 | Słuchacz ma dobrą wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym. | |
4,5 | Słuchacz ma ponad dobrą wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym. | |
5,0 | Słuchacz ma bardzo dobrą wiedzę na temat postrzegania ciała ludzkiego w kontekście kulturowym. | |
ZC_10A_17_W06 Słuchacz ma wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności. | 2,0 | Słuchacz nie ma wiedzy na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności. |
3,0 | Słuchacz ma dostateczną wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności. | |
3,5 | Słuchacz ma ponad dostateczną wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności. | |
4,0 | Słuchacz ma dobrą wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności. | |
4,5 | Słuchacz ma ponad dobrą wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności. | |
5,0 | Słuchacz ma bardzo dobrą wiedzę na temat definicji, historii i metodologii reklamy oraz specyfiki reklamy żywności. | |
ZC_10A_17_W07 Wiedza na temat: psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych; | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych. |
3,0 | Słuchacz posiada dostateczną wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych. | |
3,5 | Słuchacz posiada ponad podstawową wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych. | |
4,0 | Słuchacz posiada dobrą wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych. | |
4,5 | Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych. | |
5,0 | Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu psychologicznych wyjaśnień mechanizmów i uwarunkowań zachowań żywieniowych. | |
ZC_10A_17_W08 Ma wiedzę na temat obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się), etiologii oraz sposobów leczenia wymienionych zaburzeń | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się). |
3,0 | Słuchacz posiada dostateczną wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się). | |
3,5 | Słuchacz posiada ponad podstawową wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się). | |
4,0 | Słuchacz posiada dobrą wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się). | |
4,5 | Słuchacz posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się). | |
5,0 | Słuchacz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu obrazu klinicznego, etiologii i możliwości leczenia najbardziej powszechnych zaburzeń odżywiania się (tj. anoreksja i bulimia psychiczna, kompulsywne objadanie się). | |
ZC_10A_17_W09 Ma wiedzę na temat funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania; | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania. | |
3,5 | Student posiada ponad podstawową wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania. | |
4,5 | Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu funkcji zaburzeń obrazu ciała w powstawaniu i podtrzymywaniu zaburzeń odżywiania. | |
ZC_10A_17_W10 Ma wiedzę na temat psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii; | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii. | |
3,5 | Student posiada ponad podstawową wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii. | |
4,5 | Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu psychospołecznych przyczyn i konsekwencji otyłości oraz możliwości jej terapii. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_17_U01 Słuchacz rozumie rangę wpływu czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe oraz zna możliwości ich modyfikowania. | 2,0 | Słuchacz nie rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe. |
3,0 | Słuchacz dostatecznie rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe. | |
3,5 | Słuchacz ponad dostatecznie rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe. | |
4,0 | Słuchacz dobrze rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe. | |
4,5 | Słuchacz ponad dobrze rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe. | |
5,0 | Słuchacz bardzo dobrze rozumie wpływ czynników biologicznych jako podstawowych i wymuszających określone zachowania żywieniowe. | |
ZC_10A_17_U02 Słuchacz potrafi wyjaśnić zjawiska psychologicznye i społeczne związane z żywieniem tj.: postaw względem żywienia, mechanizmów warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie; | 2,0 | Słuchacz nie potrafi wyjaśnić zjawisk psychologicznych i społecznych związanych z żywieniem tj.: postaw względem żywienia, mechanizmów warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie. |
3,0 | Słuchacz częściowo wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postaw względem żywienia, mechanizmów warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie. | |
3,5 | Słuchacz poprawnie wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postawy względem żywienia, mechanizmy warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie. | |
4,0 | Słuchacz poprawnie wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postawy względem żywienia, mechanizmy warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie, podaje przykłady je ilustrujące. | |
4,5 | Słuchacz poprawnie wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postawy względem żywienia, mechanizmy warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie, podaje przykłady je ilustrujące i przykłady zastosowania. | |
5,0 | Słuchacz poprawnie wyjaśnia zjawiska psychologiczne i społeczne związane z żywieniem tj.: postawy względem żywienia, mechanizmy warunkujących sukcesy i niepowodzenia w diecie, podaje przykłady i potrafi praktycznie zastosować. | |
ZC_10A_17_U03 Słuchacz rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną. | 2,0 | Słuchacz nie rozumie wpływu czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną. |
3,0 | Słuchacz dostatecznie rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną | |
3,5 | Słuchacz ponad dostatecznie rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną | |
4,0 | Słuchacz dobrze rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną | |
4,5 | Słuchacz ponad dobrze rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną | |
5,0 | Słuchacz bardzo dobrze rozumie wpływ czynników kulturowych na człowieka jako istotę biologiczną | |
ZC_10A_17_U04 Słuchacz potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność. | 2,0 | Słuchacz nie potrafi odnajdywać i czytać kodów kulturowych znajdujących się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywności. |
3,0 | Słuchacz dostatecznie potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność. | |
3,5 | Słuchacz ponad dostatecznie potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność. | |
4,0 | Słuchacz dobrze potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność | |
4,5 | Słuchacz ponad dobrze potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność | |
5,0 | Słuchacz bardzo dobrze potrafi odnajdywać i czytać kody kulturowe znajdujące się w otaczającej rzeczywistości oraz definiować ich relatywność | |
ZC_10A_17_U05 Słuchacz potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym. | 2,0 | Słuchacz nie potrafi odróżniać kulturowych uwarunkowań zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym |
3,0 | Słuchacz dostatecznie potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym | |
3,5 | Słuchacz ponad dostatecznie potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym | |
4,0 | Słuchacz dobrze potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym | |
4,5 | Słuchacz ponad dobrze potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym | |
5,0 | Słuchacz bardzo dobrze potrafi odróżniać kulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych od tych o podłożu biologicznym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZC_10A_17_K01 Słuchacz posiada umiejętność modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety w celu uzyskiwania korzystnych zmian zachowań żywieniowych | 2,0 | Słuchacz nie posiada dostateczne umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety |
3,0 | Słuchacz posiada dostateczne umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety | |
3,5 | Słuchacz posiada ponad dostateczne umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety | |
4,0 | Słuchacz posiada dobre umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety | |
4,5 | Słuchacz posiada ponad dobre umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety | |
5,0 | Słuchacz posiada bardzo dobre umiejętności modyfikowania zaleceń żywieniowych i składu diety | |
ZC_10A_17_K02 Kompetencje z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia. | 2,0 | Słuchacz nie uzyskał kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia. |
3,0 | Słuchacz prezentuje wybiórcze kompetencje z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia. | |
3,5 | Słuchacz prezentuje wybiórcze kompetencje z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia, stosuje je w najbardziej typowych sytuacjach. | |
4,0 | Słuchacz prezentuje podstawowy zakres kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia, stosuje je w typowych sytuacjach. | |
4,5 | Słuchacz prezentuje szeroki zakres kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia, stosuje je w typowych sytuacjach. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje szeroki zakres kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej, asertywności i perswazji istotnych w komunikacji z odbiorcą porad żywieniowych, profilaktyce i promocji zdrowia, stosuje je w nietypowych sytuacjach. | |
ZC_10A_17_K03 Słuchacz potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo (czyli są zmienne i zależne od wielu czynników). | 2,0 | Słuchacz nie potrafi dobierać metod nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo |
3,0 | Słuchacz dostatecznie potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo | |
3,5 | Słuchacz ponad dostatecznie potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo | |
4,0 | Słuchacz dobrze potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo | |
4,5 | Słuchacz ponad dobrze potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo | |
5,0 | Słuchacz bardzo dobrze potrafi dobierać metody nauczania w edukacji żywieniowej dysponując wiedzą o człowieku jako istocie, której zachowania żywieniowe uwarunkowane są nie tylko biologicznie, ale i kulturowo |
Literatura podstawowa
- W. Traczyk i A. Trzebisk, Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011
- R. Murray, D. Granner, P. Mayes, V. Rodwell, R. Murray, D. Granner, P. Mayes, V. Rodwell, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2012
- Jane Ogden, Psychologia odżywiania się. Od zdrowych do zaburzonych zachowań żywieniowych, WUJ, 2010
- M. Pilska, M. Jeżewska – Zychowicz, Psychologia żywienia. Wybrane zagadnienia, SGGW, 2008
- B. Józefik, Anoreksja i bulimia psychiczna, WUJ, 1999
- A. Brytek-Matera, Obraz ciała - obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym, Difin, 2008
- D. Morczkowska, B. Ziółkowska, A. Cwojdzińska, Zaburzenia odżywiania. Poradnik dla rodziców i bliskich, SCHOLAR, 2007
- praca zbiorowa, „Historia życia prywatnego. Tom I - V”, Ossolineum, Wrocław, 2005
- Georges Vigarello, „Historia zdrowia i choroby”, Aletheia, Warszawa, 2011
- Georges Vigarello, „Historia otyłości”, Aletheia, Warszawa, 2012
- Georges Vigarello, „Historia urody”, Aletheia, Warszawa, Warszawa, 2011
- B. W. Higman, „Historia żywności”, Aletheia, Warszawa, 2012
- Reay Tannahill, „Historia kuchni”, Aletheia, Warszawa, 2014
- Praca zbiorowa, „Wiedza o reklamie”, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa, 2009
- Magdalena Napierała, „Filozofia reklamy. Historia - Psychologia - Techniki”, Petrus, Kraków, 2012
- Wądłowska L., Studia nad uwarunkowaniami żywieniowymi i stanem odżywienia młodzieży akademickiej, UWM, Olsztyn, 2000
- Keller J., Podstawy fizjologii żywienia człowieka, SGGW, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Przetacznik – Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne., PWN, Warszawa, 2007
- Harwas – Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, PWN, Warszawa, 2007