Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Żywienie w sporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywienie w sporcie | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, towaroznawstwo żywności, ekologia i ochrona środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie żywienia w sporcie. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin, ze szczególnym uwzględnieniem zapotrzebowania energetycznego. | 1 |
T-L-2 | Opracowanie jadłospisów w okresie „ładowania” węglowodanowego. | 2 |
T-L-3 | Opracowanie jadłospisów dla sportowców różnych dyscyplin, ze szczególnym uwzględnieniem zapotrzebowania na białko. | 1 |
T-L-4 | Opracowanie diety z uwzględnieniem wszystkich rodzajów tłuszczy niezbędnym do poprawy osiągnięć sportowych. | 1 |
T-L-5 | Opracowanie planu nawodnienia uwzględniając okres przed , w trakcie i po wysiłku fizycznym. | 1 |
T-L-6 | Dieta dla sportowca. Układanie jadłospisów z szczególnym uwzględnieniem witamin i składników mineralnych traconych w trakcie aktywności fizycznej. | 1 |
T-L-7 | Dieta dla osób aktywnych fizycznie w kontekście obrony przed wolnymi rodnikami. | 1 |
T-L-8 | Ułożenie planu suplementacji diety dla sportowców różnych dyscyplin. | 1 |
T-L-9 | Opracowanie diety redukcyjnej dla sportowców. | 1 |
T-L-10 | Opracowanie jadłospisu dla osób uczęszczających na siłownię. | 1 |
T-L-11 | Opracowywanie jadłospisów w okresie wzmożonego przygotowania do sezonu startowego | 1 |
T-L-12 | Dieta w anemii sportowca. | 1 |
T-L-13 | Opracowanie planu żywieniowego w okresie startu. | 1 |
T-L-14 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zapotrzebowanie kaloryczne w sporcie. | 2 |
T-W-2 | Węglowodany- kiedy, ile i jakie? | 1 |
T-W-3 | Znaczenie białka w sporcie. | 1 |
T-W-4 | Rola tłuszczów w wysiłku fizycznym. | 1 |
T-W-5 | Nawodnienie | 1 |
T-W-6 | Witamy i minerały | 2 |
T-W-7 | Antyoksydanty w sporcie | 1 |
T-W-8 | Suplementy dla sportowców– charakterystyka, działanie. | 1 |
T-W-9 | Masa startowa – ubytek tkanki tłuszczowej. | 1 |
T-W-10 | Rozbudowa masy mięśniowej a przyrost masy ciała. | 1 |
T-W-11 | Zagrożenia ze strony wyczynowego uprawiana sportu. | 1 |
T-W-12 | Triada zawodnicza. | 1 |
T-W-13 | Odżywianie w trakcie zawodów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do okresowych kolokwiów | 8 |
A-L-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 13 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 6 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Opanowanie umiejętności oceny wartości odżywczej i sposobu żywienia ludzi aktywnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-6zcid_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka, składu produktów żywnościowych, fizjologii sportu i substratów energetycznych. | TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22 | — | — | C-1, C-2 | — | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-6zcid_U01 Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej produktów oraz układania jadłospisów i suplementacji u sportowców. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29 | — | — | C-1, C-2 | — | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-6zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia żywienia w wysiłku fizycznym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | — | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-6zcid_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych człowieka, składu produktów żywnościowych, fizjologii sportu i substratów energetycznych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-6zcid_U01 Posiada umiejętność oceny wartości odżywczej produktów oraz układania jadłospisów i suplementacji u sportowców. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-6zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia żywienia w wysiłku fizycznym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Dymkowska-Malesa M., Walczak Z., Suplementacja w sporcie., Nowiny Lekarskie, 2011, 80, 3, 199–204
- Bean A., Żywienie w sporcie, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 2012, ISBN: 978-83-7785-311-5
- Zając A.,Poprzecki S., Czuba M., Zydek G., Gołaś A, Dieta i supelemntacja w sporcie i rekreacji, Wyd. AWF Katowice, Katowice, 2012
- Celejowa I., Żywienie w sporcie, Wyd. PZWL, Warszawa, 2012