Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Technologia mleczarska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia mleczarska | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu chemii, biochemii, fiyzki i mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz z metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego. |
C-2 | Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich. |
C-3 | Umiejętność przygotowania i prowadzenie prezentacji dotyczących mleka i produktów mleczarskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szczegółowe zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
T-L-2 | Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka | 5 |
T-L-3 | Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego | 5 |
T-L-4 | Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir | 5 |
T-L-5 | Produkcja kazeiny kwasowej | 5 |
T-L-6 | Produkcja masła | 5 |
T-L-7 | Produkcja kazeiny podpuszczkowej | 5 |
T-L-8 | Produkcja serów topionych | 5 |
T-L-9 | Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych oraz odrabianie opuszczonych zajęć | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizjologia i biochemia laktacji | 2 |
T-W-2 | Czyynniki genetyczne i pozagenetyczne wpływające na wydajność skład i jakość mleka | 2 |
T-W-3 | Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa | 6 |
T-W-4 | Jakość i trwałość mleka surowego | 2 |
T-W-5 | Technologia produkcji mleka spożywczego | 2 |
T-W-6 | Technologia produkcji mleka fermentowanego | 2 |
T-W-7 | Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych | 2 |
T-W-8 | Technologia produkcji koncentratów mlecznych | 2 |
T-W-9 | Technologia produkcji serów | 6 |
T-W-10 | Technologia produkcji lodów | 2 |
T-W-11 | Kierunki wykorzystania maślanki i serwatki | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 45 |
A-L-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedyńczo lub w zespołach 2 osobowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena projeków i ich prezentacji wykonanych w ramach ćwiczeń projektowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D5tiz_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Student jest w stanie scharakteryzować podstawowe procesy technologiczne stosowane w przetwórstwie mleka oraz podczas przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego, a także zaproponować ich modyfikacje mające na celu poprawę jakości produktów mleczarskich. | TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D5tiz_U01 Student umie wyszukiwać, weryfikować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł, dotyczące pozyskiwania i przetwarzania mleka, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, posiada umiejętność opracowania i zaprezentowania dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebiegu procesaów technologicznych obejmujących jego przetwarzanie, potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych oceny mleka i jego przetworów. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-10, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D5tiz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie przetwórstwa mleka, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, potrafi pracować w zespole i współodpowiadać za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-W-10, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D5tiz_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Student jest w stanie scharakteryzować podstawowe procesy technologiczne stosowane w przetwórstwie mleka oraz podczas przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego, a także zaproponować ich modyfikacje mające na celu poprawę jakości produktów mleczarskich. | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie potrafi rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować niektóre metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić niektóre zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować niektore metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić niektore zchodzaące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić większość zachodzacych w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęć stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania, a także potrafi zaproponować sposoby ograniczenia niepożądanych zmian. | |
5,0 | Student potrafi precyzyjnie zdefiniować podstawowe pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, scharakteryzować metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i bardzo szczegółowo objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania., a także potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D5tiz_U01 Student umie wyszukiwać, weryfikować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł, dotyczące pozyskiwania i przetwarzania mleka, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, posiada umiejętność opracowania i zaprezentowania dokumentacji dotyczącej metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebiegu procesaów technologicznych obejmujących jego przetwarzanie, potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych oceny mleka i jego przetworów. | 2,0 | Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka. |
3,0 | Student posiada wystarczającą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka. | |
3,5 | Student posiada nieznacznie większą umiejętność niż wystarczająca wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka. | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka. | |
4,5 | Student posiada więcej niż dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka. | |
5,0 | Student posiada bardzo dużą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D5tiz_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w zakresie przetwórstwa mleka, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, potrafi pracować w zespole i współodpowiadać za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka, a także potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka. | 2,0 | Ma niewystarczajacą wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Nie rozumie potrzeby stałego poszerzania swojej wiedzy w tym zakresie. |
3,0 | Ma podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebę poszerzania swojej widzy w tym zakresie w bardzo ograniczonym stopniu | |
3,5 | Potrafi w ograniczonym stopniu poszerzać wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Nie w pełni rozumie potrzbę poszerzania swojej wiedzy. | |
4,0 | Wykazuje aktywną postawę w poszerzaniu wiedzy i umiejętności dotyczacych oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebą ciągłego samokształcenia. | |
4,5 | Ma wystarczającą i dobrze ugruntowaną wiedzę i umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa Jest otwarty na wszelkiego rodzaju nowości dotyczące tej grupy zagadnień. Rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia. | |
5,0 | Ma szeroką wiedzę i duże umiejętności dotyczące oceny mleka i jego przetwórstwa. Rozumie potrzebę i widzi korzyści wynikajace z ciągłego dokształcania się w tym zakresie. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
- Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo t.1, UWM, Olsztyn, 2008
- Jasińska M., Dmytrow I., Mituniewicz-Małek A., Technologia Mleczarska - miniskrypt, Maszynopis, Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa, 2010
Literatura dodatkowa
- Obrusiewicz T., Mleczarstwo cz.1 i 2, WSiiP, Warszawa, 1993
- Jurczak M.E., Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003