Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie niekonwencjonalnych surowców mięsnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie niekonwencjonalnych surowców mięsnych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Wykorzystanie niekonwencjonalnych surowców mięsnych powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z wykorzystaniem miesa zwierzat, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi żródłami białka zwierzęcego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP1
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w produkcji gatunków na elementy; charakterystyka ilościowo-jakościowa4
T-L-3Wpływ rodzaju obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa4
T-L-4Wykorzystanie mięsa gatunków nietypowych w polskiej technologii do kształtowania cech sensorycznych produktów.5
T-L-5Podsumowanie1
15
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne1
T-W-2Charakterystyka biologiczna i jakościowa zwierząt i ptactwa żyjących na świecie nie będących głównymi gatunkami użytkowymi i metody ich pozyskiwania3
T-W-3Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako podstawowe źródło żywności w Polsce.3
T-W-4Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie3
T-W-5Właściwości fizyko-chemiczne, wartość odżywcza i kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.3
T-W-6Podsumowanie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury6
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń4
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)5
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5Zaliczenie2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie egzaminu z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tiz_W01
Ma wiedzę obejmującą znajomość charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
TZZ_1A_W15, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W22C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tiz_U01
Potrafi rozebrać na elementy dostępne rodzaje nietypowych surowców mięsnych, ocenić ich jakość i wykorzystać do produkcji przetworów mięsnych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U25, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29C-2, C-1T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-1tiz_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tiz_W01
Ma wiedzę obejmującą znajomość charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie znajomość charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej ze znajomością charakterystyki różnych gatunków zwierząt i ptactwa żyjącegona świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych ze znajomością charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie oraz kierunków jego wykorzystania.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie znajomości charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z tematem oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tiz_U01
Potrafi rozebrać na elementy dostępne rodzaje nietypowych surowców mięsnych, ocenić ich jakość i wykorzystać do produkcji przetworów mięsnych.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych oraz opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-1tiz_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
  2. Prost E.K., Zwierzeta rzeźne i mieso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006
  3. Varnam A.H., Sutherland J. P, Meat and meat products – technology, chemistry and microbiology, Chapman & Hall, 1995, London
  4. Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
  5. Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
  6. Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
  7. Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły z zakresu technologii mięsa, 2012
  2. Fleischwirtschaft, 2012
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP1
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w produkcji gatunków na elementy; charakterystyka ilościowo-jakościowa4
T-L-3Wpływ rodzaju obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa4
T-L-4Wykorzystanie mięsa gatunków nietypowych w polskiej technologii do kształtowania cech sensorycznych produktów.5
T-L-5Podsumowanie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne1
T-W-2Charakterystyka biologiczna i jakościowa zwierząt i ptactwa żyjących na świecie nie będących głównymi gatunkami użytkowymi i metody ich pozyskiwania3
T-W-3Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako podstawowe źródło żywności w Polsce.3
T-W-4Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie3
T-W-5Właściwości fizyko-chemiczne, wartość odżywcza i kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.3
T-W-6Podsumowanie2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury6
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń4
A-L-4Konsultacje4
A-L-5Zaliczenie2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)5
A-W-3Udział w konsultacjach3
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-5Zaliczenie2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-1tiz_W01Ma wiedzę obejmującą znajomość charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
TZZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z wykorzystaniem miesa zwierzat, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi żródłami białka zwierzęcego
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne
T-W-4Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie
T-W-3Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako podstawowe źródło żywności w Polsce.
T-W-2Charakterystyka biologiczna i jakościowa zwierząt i ptactwa żyjących na świecie nie będących głównymi gatunkami użytkowymi i metody ich pozyskiwania
T-W-5Właściwości fizyko-chemiczne, wartość odżywcza i kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.
T-W-6Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie egzaminu z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie znajomość charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej ze znajomością charakterystyki różnych gatunków zwierząt i ptactwa żyjącegona świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych ze znajomością charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie oraz kierunków jego wykorzystania.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie znajomości charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z tematem oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-1tiz_U01Potrafi rozebrać na elementy dostępne rodzaje nietypowych surowców mięsnych, ocenić ich jakość i wykorzystać do produkcji przetworów mięsnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U22Potrafi dobrać odpowiedni rodzaj opakowania i system pakowania, oraz wybrać dla danych warunków najlepszą metodę zabezpieczenia surowców i produktów spożywczych.
TZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z wykorzystaniem miesa zwierzat, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi żródłami białka zwierzęcego
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
Treści programoweT-L-5Podsumowanie
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP
T-L-3Wpływ rodzaju obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa
T-L-4Wykorzystanie mięsa gatunków nietypowych w polskiej technologii do kształtowania cech sensorycznych produktów.
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w produkcji gatunków na elementy; charakterystyka ilościowo-jakościowa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych oraz opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-1tiz_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z wykorzystaniem miesa zwierzat, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi żródłami białka zwierzęcego
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne
T-W-4Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie
T-W-3Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako podstawowe źródło żywności w Polsce.
T-W-2Charakterystyka biologiczna i jakościowa zwierząt i ptactwa żyjących na świecie nie będących głównymi gatunkami użytkowymi i metody ich pozyskiwania
T-W-5Właściwości fizyko-chemiczne, wartość odżywcza i kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.
T-W-6Podsumowanie
T-L-5Podsumowanie
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP
T-L-3Wpływ rodzaju obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa
T-L-4Wykorzystanie mięsa gatunków nietypowych w polskiej technologii do kształtowania cech sensorycznych produktów.
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w produkcji gatunków na elementy; charakterystyka ilościowo-jakościowa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.