Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Parazytologiczne zagrożenia surowców żywnościowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Parazytologiczne zagrożenia surowców żywnościowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych zagadnień biologii, zoologii bezkręgowców, biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących zagrożen parazytologicznych, związanych z produkcją i przechowywaniem surowców i gotowej żywności. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rozprzestrzenienia geograficznego, wpływu czynników klimatycznych, dróg przenoszenia oraz sposobów i metod zapobiegania parazytozom pokarmowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Czynniki chorób odzwierzęcych (zoonotyczne) powodujące zakażenia pokarmowe, przenoszone drogą pokarmową. | 2 |
T-L-2 | Analiza zagrożeń i analiza ryzyka w łańcuchu żywnościowym | 2 |
T-L-3 | Pasożytnicze Protista, Microsporea, Myxosporea, Apicomplexa w surowcach żywnościowych, ich źródła i drogi rozprzestrzeniania. | 4 |
T-L-4 | Parazytozy wywołane przez przywry digeniczne | 6 |
T-L-5 | Tasiemce w surowcach żywnościowych i środowisku | 6 |
T-L-6 | Pasożytnicze nicienie w surowcach i produktach żywnościowych | 6 |
T-L-7 | Badania laboratoryjne surowców i produktów żywnościowych w łańcuchu żywnościowym. Rodzaje badań laboratoryjnych i stosowanych metod badania. Cechy charakterystyczne metod badawczych. Walidacja metod badania. Normy obowiązujące w UE, FAO | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojecie pasożytnictwa, definicje. Zródła zakażeń pasożytniczych, drogi wnikania, sposoby transmisji. | 2 |
T-W-2 | Najważniejsze i najczęściej występujące gatunki pasożytów spotykanych w surowcach i produktach żywnościowych oraz wywołane nimi parazytozy. | 9 |
T-W-3 | Pasożyty odrażające i zniechęcające konsumenta oraz pasożyty wywołujące niekorzystne zmiany parametrów fizyko-chemicznych surowców bądź produktów spożywczych. | 2 |
T-W-4 | Aspekt geograficzny w występowaniu parazytoz pochodzenia pokarmowego. | 1 |
T-W-5 | Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie parazytoz. Rola kształcenia problemowego w zapobieganiu parazytologicznym zakażeniom pokarmowym. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do zajęć oraz zaliczenia przedmiotu | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykadów i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykad informacyjny w formie prezentacji multimedialnej |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Cwiczenia laboratoryjne z użyciem pomocy naukowych w postaci krótkich filmów, ilustracji, gotowych preparatów mikroskopowych i makroskopowych;różnicowanie przedstawionego materiału badawczego, samodzielne wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywnosci studenta na zajeciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej i praktycznej przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D27_W01 Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania chorobom pasożytniczym, mającym źródło w pokarmie i wodzie. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, źródła zarażenia, drogi wnikania i rozprzestrzeniania się pasożytów. | ZBJZ_1A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D27_U01 Student posiada umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy oraz z literatury fachowej, co pozwoli mu eliminować wystąpienie chorób pasożytniczych związanych z wodą i żywnością oraz skutecznie zapobiegać parazytozom pokarmowym. | ZBJZ_1A_U07 | — | — | C-2, C-1 | T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D27_K01 Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności. Ma świadomość związku miedzy warunkami przygotowywania a zagrożeniami parazytologicznymi przygotowywanej żywności, a tym samym zdrowia konsumenta. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. | ZBJZ_1A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D27_W01 Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania chorobom pasożytniczym, mającym źródło w pokarmie i wodzie. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, źródła zarażenia, drogi wnikania i rozprzestrzeniania się pasożytów. | 2,0 | |
3,0 | Student: ma ograniczoną wiedzę dotyczącą źródeł i dróg przenoszenia wybranych pasożytów, a tym samym zapobiegania parazytozom pokarmowym: potrafi częściowo zdefiniować czynniki, sprzyjające rozprzestrzenianiu się pasożytów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D27_U01 Student posiada umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy oraz z literatury fachowej, co pozwoli mu eliminować wystąpienie chorób pasożytniczych związanych z wodą i żywnością oraz skutecznie zapobiegać parazytozom pokarmowym. | 2,0 | |
3,0 | Student zna poprawne nazewnictwo i metody oznaczanie jedynie wybranych pasożytów, ma trudności z zastosowaniem odpowiedniej metody ich identyfikacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D27_K01 Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności. Ma świadomość związku miedzy warunkami przygotowywania a zagrożeniami parazytologicznymi przygotowywanej żywności, a tym samym zdrowia konsumenta. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. | 2,0 | |
3,0 | Student nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecności określonych pasożytów w żywności, jednocześnie zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej dla konsumenta | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jerzy Lech Gundłach, Andrzej Bernard Sadzikowski, Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
- Litwinczuk Z., Metody oceny towaroznawczej surowców i produktów zwierzęcych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2011
Literatura dodatkowa
- Deryło A., Parazytologia i akaroentomologia medyczna, PWN, Warszawa, 2002