Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Higiena i bezpieczeństwo w produkcji żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Higiena i bezpieczeństwo w produkcji żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych metod analizy chemicznej, biologii, higieny żywności i toksykologii oraz technologii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja zajęć (zapoznanie z zasadami BHP, organizacja zajęć i podanie zasad zaliczenia, wybór tematów referatów). Wstęp do metod analitycznych | 2 |
T-L-2 | Substancje celowo dodawane do żywności | 5 |
T-L-3 | Metody kontroli pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności | 8 |
T-L-4 | Naturalne substancje szkodliwe w żywności | 6 |
T-L-5 | Środki myjące i dezynfekujące stosowane w zakładach przemysłu spożywczego. | 4 |
T-L-6 | Referowanie prac przygotowanych przez studentów | 3 |
T-L-7 | Sprawdzian i zaliczenie końcowe ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie higieny, higieny żywności, bezpieczeństwa żywnosci - rys historyczny, cele i zadania | 2 |
T-W-2 | Warunki sanitarno-higieniczne procesów technologicznych, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności. problem Odpadów. | 6 |
T-W-3 | Kontrola sanitarna (wewnętrzna i zewnętrzna) przedsiębiorstw żywnościowych. Krajowy nadzór sanitarno- higieniczny. | 2 |
T-W-4 | Zagrożenia w produkcji i obrocie żywnością | 6 |
T-W-5 | Woda w zakładach produkcji żywności. | 2 |
T-W-6 | Higiena osobista osób uczestniczących w procesie produkcji, przechowywania i dystrybucji żywności. | 2 |
T-W-7 | Podstawowe systemy w zakładach przemysłu spożywczego gwarantujące bezpieczeństwo żywności | 5 |
T-W-8 | Metody i środki utrzymania czystości w zakładach produkcyjnych. H | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Konsultacje | 26 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 10 |
A-L-4 | przygotowanie teoretyczne do zajęć | 12 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu | 7 |
A-L-6 | przygotowanie samodzielnych prac na wybrany temat | 4 |
89 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-2 | Ocena formująca: test |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ćwiczeń ustne lub pisemne egzamin pisemny lub ustny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D30_W01 - posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności oraz systemów dbających o bezpieczeństwo żywności - posiada wiedzę dotycząca składu, przeznaczenia, mechanizmu działania i postępowania ze środkami utrzymania czystości w zakładach produkcyjnych - ma szeroką wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności i surowcach do jej produkcji oraz o substancjach niebezpiecznych występujących w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - ma wiedzę na temat przepisów prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego | ZBJZ_1A_W05, ZBJZ_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D30_U01 -potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmowac działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia żywności -potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w toku produkcji żywności - posiada umiejętność wyszukiwania i selekcjonowania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zamujących się produkcją żywności - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych i fizycznych oraz opracowania uzyskanych wyników badań z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej lub pisemnej | ZBJZ_1A_U01, ZBJZ_1A_U02, ZBJZ_1A_U12 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2 | M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D30_K01 -student ma śiwadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w toku produkcji żywności i jej wpływu na bezpieczeństwo żywności - ma świadomośc swojej wiedzy, rozumie koniecznośc stałego pogłębiania wiedzy w zyciu zawodowym - potrafi pracować w grupie | ZBJZ_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D30_W01 - posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności oraz systemów dbających o bezpieczeństwo żywności - posiada wiedzę dotycząca składu, przeznaczenia, mechanizmu działania i postępowania ze środkami utrzymania czystości w zakładach produkcyjnych - ma szeroką wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności i surowcach do jej produkcji oraz o substancjach niebezpiecznych występujących w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - ma wiedzę na temat przepisów prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie zagadnień higieny i bezpieczeństwa żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | S |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D30_U01 -potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmowac działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia żywności -potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w toku produkcji żywności - posiada umiejętność wyszukiwania i selekcjonowania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zamujących się produkcją żywności - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych i fizycznych oraz opracowania uzyskanych wyników badań z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej lub pisemnej | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje podstawowe narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D30_K01 -student ma śiwadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w toku produkcji żywności i jej wpływu na bezpieczeństwo żywności - ma świadomośc swojej wiedzy, rozumie koniecznośc stałego pogłębiania wiedzy w zyciu zawodowym - potrafi pracować w grupie | 2,0 | |
3,0 | student ma świadomość swojej wiedzy z zakresu przedmiotu z punktu widzenia konsumenta, nie jest jednak w pełni świadomy znaczenia wiedzy dotyczącej czynników wpływających na bezpieczeństwo produkcji żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Danuta Kołożyn-Krajewska; Ewa Czarniecka-Skubina, HIGIENA produkcji żywności, Wydaw. SGGW, Wyd. 2 uzup., Warszawa, 2003
- Cezary Włodzimierz Korczak, HIGIENA : podręcznik dla szkół medycznych, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998
- Trziszka Tadeusz (red.), Zarządzanie Jakością i Bezpieczeństwem Żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009, 1, ISBN: 9788360574881
- red. Nowak Dorota, Jakość i bezpieczeństwo żywności – kształtowanie jakości żywieniowej w procesach technologicznych, Wyd. SGGW, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Kołożyn-Krajewska Danuta, Sikora Tadeusz, Zarządzanie bezpieczeństwem żywności, C.H. Beck Wydawnictwo Polska, 2010
- kwartalnik, „Higiena”, Wydawnictwo Wieś Jutra Sp. z o. o., Warszawa, 2012
- miesięcznik, "Bezpieczeństwo i Higiena Żywności", Biuro Promocji Jakości sp. z o.o., Warszawa, 2011
- kwartalnik, "Higiena & Pest Control", Biuro Promocji Jakości, Warszawa, 2012
- red. Marcinkowski J.T., "Podstawy higieny", Volumed, Wrocław, 1997
- Żabicki Wojciech, Organizacja, bezpieczeństwo i higiena pracy, WSiP, Warszawa, 2005