Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Zagrożenia chemiczne i fizyczne w żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia chemiczne i fizyczne w żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia, Podstawy toksykologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie czynników chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo zywności, regulacji prawnych oraz zasad postępowania przeciwdziałajacych zanieczyszczeniu żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania). b) Podstawowe metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń żywności. Kryteria doboru | 2 |
T-L-2 | Opracowanie, prezentacja i interpretacja wyników analiz | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie toksyczności związków dla organizmów | 2 |
T-L-4 | Zanieczyszczenia organiczne i nieorganiczne w żywności. Występowanie, stwarzane zagrożenia, metody analizy | 14 |
T-L-5 | Badanie wpływu wybranych metod i procesów obróbki na zawartość substancji szkodliwych w żywności. | 4 |
T-L-6 | Prezentacja projektów (referatów). Opracowanie i prezentacja zadanego problemu. | 2 |
T-L-7 | Badanie możliwości migracji niebezpiecznych związków z opakowań i urządzeń do żywności | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja zagrozenia. Podstawowe pojęcia i regulacje prawne. Zasady ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów substancji niebezpiecznych w żywności. | 4 |
T-W-2 | Znaczenie i metody kontroli jakości w analizie zanieczyszczeń żywności. | 4 |
T-W-3 | Metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń chemicznych żywności. | 4 |
T-W-4 | Niebezpieczne czynniki fizyczne i chemiczne zagrażające bezpieczeństwu żywności | 8 |
T-W-5 | Woda jako potencjalne źródło niebezpiecznych substancji chemicznych. | 2 |
T-W-6 | Zmiany poziomu substancji niebezpiecznych w żywności podczas jej produkcji, transportu, przechowywania i przetwarzania. | 3 |
T-W-7 | Wpływ stanu środowiska na jakość i bezpieczeństwo żywności . | 3 |
T-W-8 | Opakowania i sprzęt AGD jako źródło substancji szkodliwych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań i referatów | 12 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym | 5 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-W-5 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D31_W01 Zna terminologię dotyczącą tematyki przedmiotu. Posiada wiedzę dotyczaca niebezpiecznych czynników chemicznych i fizycznych występujących w żywności i surowcach przemysłu spożywczego, oraz substancjach przedostających się do żywności podczas jej produkcji, przechowywania, transportu itp. Posiada wiedzę dotyczącą znaczenia kontroli jakości żywności pod względem pojawiania się w niej zagrożeń chemicznych i fizycznych. Zna metody analityczne stosowane w kontroli zagrożeń żywności . Posiada wiedzę umożliwiająca zminimalizowania ryzyka zanieczyszczenia żywności. | ZBJZ_1A_W05, ZBJZ_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D31_U01 Potrafi prawidłowo zidentyfikować i oszacować zagrożenia związane z ryzykiem wystąpienia w żywności niebezpiecznych substancji chemicznych lub czynników fizycznych, potrafi ocenić i uwzględnić stan toksykologiczny środowiska produkcji żywności i jego wpływ na poziom w niej czynników szkodliwych. Potrafi wskazać odpowiednią metodę analizy, zależnie od rodzaju próbki i analitu. Potrafi opracować i zinterpretowac wyniki badań, a wnioski zaprezentować w formie ustnej i pisemnej | ZBJZ_1A_U01, ZBJZ_1A_U10, ZBJZ_1A_U11 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D31_K01 Ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo żywności, potrafi prawidłowo określać priorytety niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu. Ma świadomość ryzyka i potrafi prawidłowo identyfikować praktyki mające wpływ na jakość zdrowotną żywności. | ZBJZ_1A_K02, ZBJZ_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-6, T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D31_W01 Zna terminologię dotyczącą tematyki przedmiotu. Posiada wiedzę dotyczaca niebezpiecznych czynników chemicznych i fizycznych występujących w żywności i surowcach przemysłu spożywczego, oraz substancjach przedostających się do żywności podczas jej produkcji, przechowywania, transportu itp. Posiada wiedzę dotyczącą znaczenia kontroli jakości żywności pod względem pojawiania się w niej zagrożeń chemicznych i fizycznych. Zna metody analityczne stosowane w kontroli zagrożeń żywności . Posiada wiedzę umożliwiająca zminimalizowania ryzyka zanieczyszczenia żywności. | 2,0 | Student nie opanował wymaganej wiedzy nawet na podstawowym poziomie (mniej niż 50%) |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić niektóre zanieczyszczenia. | |
3,5 | Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić niektóre zanieczyszczenia i je scharakteryzować. | |
4,0 | Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować. | |
4,5 | Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować. Zna metody przeciwdziałania zanieczyszczeniom chemicznym i fizycznym żywności. | |
5,0 | Zna podstawowe pojęcia, potrafi wymienić najważniejsze zanieczyszczenia i je scharakteryzować. Zna metody przeciwdziałania zanieczyszczeniom chemicznym żywności. Zna metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń zywności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D31_U01 Potrafi prawidłowo zidentyfikować i oszacować zagrożenia związane z ryzykiem wystąpienia w żywności niebezpiecznych substancji chemicznych lub czynników fizycznych, potrafi ocenić i uwzględnić stan toksykologiczny środowiska produkcji żywności i jego wpływ na poziom w niej czynników szkodliwych. Potrafi wskazać odpowiednią metodę analizy, zależnie od rodzaju próbki i analitu. Potrafi opracować i zinterpretowac wyniki badań, a wnioski zaprezentować w formie ustnej i pisemnej | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności. |
3,0 | Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Zna niektóre z podstawowych technik laboratoryjnych. | |
3,5 | Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Zna niektóre z podstawowych technik laboratoryjnych i podstawy opracowywania wyników badań. | |
4,0 | Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe technikilaboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych. | |
4,5 | Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe techniki laboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych. Potrafi poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanej żywności | |
5,0 | Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe techniki laboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych. Potrafi poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanej żywności.Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D31_K01 Ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności zawodowej za jakość i bezpieczeństwo żywności, potrafi prawidłowo określać priorytety niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu. Ma świadomość ryzyka i potrafi prawidłowo identyfikować praktyki mające wpływ na jakość zdrowotną żywności. | 2,0 | Student nie ma świadomości swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Nie chce i nie potrafi współpracować w grupie. |
3,0 | Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie. | |
3,5 | Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi biernie współpracować w grupie. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Rozumie konieczność pogłębiania swej wiedzy. | |
4,0 | Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. | |
4,5 | Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania. | |
5,0 | Ma swiadomość swej wiedzy, nie rozumie potrzeby samokształcenia. Potrafi współpracować w grupie, wykazuje inicjatywę. Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej. Stara się pogłębiać swą wiedzę i umiejętności. Stara się inspirować innych do pracy. potrafi bronić swego zdania. Potrafi pokierować grupą, zle jest otwarty na zdanie innych. |
Literatura podstawowa
- Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Zarządzanie bezpieczeństwem żywności, C.H. Beck, Warszawa, 2010
- Seńczuk W, Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
- Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987
- Seńczuk W., Toksykologia. Podręcznik dla studentów, lekarzy i farmaceutów, PZWL, Warszawa, 2002
- Piotrowski J.K., Podstawy toksykologii, WNT, Warszawa, 2006
- Rusiecki W. P., Toksykologia wspólczesna, PZWL, Warszawa, 1990
- Siemiński W., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Szczepaniak W, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Manahan E.S., Toksykologia środowiska Aspekty chemiczne i biochemiczne, PWN, 2006
- US PHARMACOPEIA, Witaminy i mikroelementy. Dzienne zapotrzebowanie, ograniczenia w stosowaniu, Pruszyński i s-ka., 1998
- Walker C.W., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, PWN, 2002