Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Substancje pomocnicze w przetwórstwie żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Substancje pomocnicze w przetwórstwie żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania substancji pomocniczych w przetwórstwie żywności
C-2Zalety oraz zastrzeżenia w stosowaniu substancji pomocniczych w przetwórstwie żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Porównanie skuteczności wybranych substancji filtrujących.2
T-L-2Ekstrakcja rozpuszczalnikami substancji barwnych i aromatycznych4
T-L-3Hudroliza kwaśna i enzymatyczna skrobi2
T-L-4Enzymatyczna hydroliza białek. Część I.2
T-L-5Wyznaczanie stopnia hydrolizy białek. Część II2
T-L-6Własciwościwości skrobi modyfikowanych3
15
wykłady
T-W-1Zastosowanie substancji pomocniczych i ich rola w przetwórstwie żywności4
T-W-2Zastosowanie enzymów w przetwórstwie żywności2
T-W-3Nośniki - substancje umożliwiające wprowadzenie do produktów żywnościowych innych dodatków2
T-W-4Substancje klarujące2
T-W-5Zastosowanie gazów w przetwórstwie żywności2
T-W-6Dodatki stosowane na powierzchnię2
T-W-7Rozpuszczalniki ekstrakcyjne i ich rola w procesie produkcji żywności1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Samodzielne wykonanie ćwiczeń oraz sporządzenie sprawozdania z przeprowadzonych badań.15
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem (nieobowiązkowe)10
A-W-3Analiza wskazanej literatury15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego wykładów20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z użyciem technik audiowizualnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalona na podstawie ocen cząstkowych z trzech kolokwiów pisemnych uzyskanych przez studenta w czasie trwania zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Wykłady - zaliczenie w formie opisowej (ilość zagadnień - 5).
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-5Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO14-28_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat bezpieczeństwa stosowania substancji pomocniczych, zasad ich wdrażania. Posiada wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych substancji pomocniczych.
ZBJZ_1A_W01, ZBJZ_1A_W02C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO14-28_U01
Potrafi ocenić skutki wynikające ze stosowania surowców pomocniczych w przetwórstwie żywności. Posiada umiejętność wykorzystania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac.
ZBJZ_1A_U09, ZBJZ_1A_U10C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-2, M-1S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO14-28_K01
Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K02, ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K04, ZBJZ_1A_K05C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-2, M-1S-4, S-5, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO14-28_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat bezpieczeństwa stosowania substancji pomocniczych, zasad ich wdrażania. Posiada wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych substancji pomocniczych.
2,0
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO14-28_U01
Potrafi ocenić skutki wynikające ze stosowania surowców pomocniczych w przetwórstwie żywności. Posiada umiejętność wykorzystania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac.
2,0
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO14-28_K01
Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
2,0
3,0Współpraca oraz postępowanie studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rutkowski A. i in., Substancje dodatkowe i składniki funkcjonalne żywności, AgroFood Technology, Czeladź, 1997
  2. Wiśniowski K., Surowce i materiały pomocnicze w przemyśle spożywczym, PWSZ, Warszawa, 1997
  3. Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW, Warszawa, 1995
  4. Warchlewski J. R., Zastosowanie enzymów w produkcji żywności na przełomie wieków, Przemysł Spożywczy, Warszawa, 2001, 8, S. 40-44
  5. Rutkowski A., Sawicka-Żykowska R., Preparaty enzymatyczne a substancje dodatkowe do żywności, Przemysł Spożywczy, Warszawa, 2002, 8, s. 50-54
  6. Kalinowska H., Turkiewicz M., Bielecki S., Enzymy nowej generacji w produkcji żywności, Przemysł Spożywczy, Warszawa, 2000, 10, s. 3-8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Porównanie skuteczności wybranych substancji filtrujących.2
T-L-2Ekstrakcja rozpuszczalnikami substancji barwnych i aromatycznych4
T-L-3Hudroliza kwaśna i enzymatyczna skrobi2
T-L-4Enzymatyczna hydroliza białek. Część I.2
T-L-5Wyznaczanie stopnia hydrolizy białek. Część II2
T-L-6Własciwościwości skrobi modyfikowanych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowanie substancji pomocniczych i ich rola w przetwórstwie żywności4
T-W-2Zastosowanie enzymów w przetwórstwie żywności2
T-W-3Nośniki - substancje umożliwiające wprowadzenie do produktów żywnościowych innych dodatków2
T-W-4Substancje klarujące2
T-W-5Zastosowanie gazów w przetwórstwie żywności2
T-W-6Dodatki stosowane na powierzchnię2
T-W-7Rozpuszczalniki ekstrakcyjne i ich rola w procesie produkcji żywności1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Samodzielne wykonanie ćwiczeń oraz sporządzenie sprawozdania z przeprowadzonych badań.15
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.5
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem (nieobowiązkowe)10
A-W-3Analiza wskazanej literatury15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego wykładów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO14-28_W01Ma poszerzoną wiedzę na temat bezpieczeństwa stosowania substancji pomocniczych, zasad ich wdrażania. Posiada wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych substancji pomocniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki, statystyki, fizyki i nauk pokrewnych.
ZBJZ_1A_W02Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, prawa i zagadnień społecznych dotyczących zarządzania i bezpieczeństwa żywności
Cel przedmiotuC-2Zalety oraz zastrzeżenia w stosowaniu substancji pomocniczych w przetwórstwie żywności.
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania substancji pomocniczych w przetwórstwie żywności
Treści programoweT-W-1Zastosowanie substancji pomocniczych i ich rola w przetwórstwie żywności
T-W-2Zastosowanie enzymów w przetwórstwie żywności
T-W-4Substancje klarujące
T-W-3Nośniki - substancje umożliwiające wprowadzenie do produktów żywnościowych innych dodatków
T-L-1Porównanie skuteczności wybranych substancji filtrujących.
T-L-5Wyznaczanie stopnia hydrolizy białek. Część II
T-L-3Hudroliza kwaśna i enzymatyczna skrobi
T-L-2Ekstrakcja rozpuszczalnikami substancji barwnych i aromatycznych
T-L-4Enzymatyczna hydroliza białek. Część I.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykłady z użyciem technik audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykłady - zaliczenie w formie opisowej (ilość zagadnień - 5).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalona na podstawie ocen cząstkowych z trzech kolokwiów pisemnych uzyskanych przez studenta w czasie trwania zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO14-28_U01Potrafi ocenić skutki wynikające ze stosowania surowców pomocniczych w przetwórstwie żywności. Posiada umiejętność wykorzystania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U09Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i językach obcych. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
ZBJZ_1A_U10Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-2Zalety oraz zastrzeżenia w stosowaniu substancji pomocniczych w przetwórstwie żywności.
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania substancji pomocniczych w przetwórstwie żywności
Treści programoweT-W-1Zastosowanie substancji pomocniczych i ich rola w przetwórstwie żywności
T-W-2Zastosowanie enzymów w przetwórstwie żywności
T-W-4Substancje klarujące
T-W-3Nośniki - substancje umożliwiające wprowadzenie do produktów żywnościowych innych dodatków
T-L-1Porównanie skuteczności wybranych substancji filtrujących.
T-L-5Wyznaczanie stopnia hydrolizy białek. Część II
T-L-3Hudroliza kwaśna i enzymatyczna skrobi
T-L-2Ekstrakcja rozpuszczalnikami substancji barwnych i aromatycznych
T-L-4Enzymatyczna hydroliza białek. Część I.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykłady z użyciem technik audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO14-28_K01Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia podyplomowe, kursy)
ZBJZ_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
ZBJZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
ZBJZ_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
ZBJZ_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni, a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Zalety oraz zastrzeżenia w stosowaniu substancji pomocniczych w przetwórstwie żywności.
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania substancji pomocniczych w przetwórstwie żywności
Treści programoweT-W-1Zastosowanie substancji pomocniczych i ich rola w przetwórstwie żywności
T-W-2Zastosowanie enzymów w przetwórstwie żywności
T-W-4Substancje klarujące
T-W-3Nośniki - substancje umożliwiające wprowadzenie do produktów żywnościowych innych dodatków
T-L-1Porównanie skuteczności wybranych substancji filtrujących.
T-L-5Wyznaczanie stopnia hydrolizy białek. Część II
T-L-3Hudroliza kwaśna i enzymatyczna skrobi
T-L-2Ekstrakcja rozpuszczalnikami substancji barwnych i aromatycznych
T-L-4Enzymatyczna hydroliza białek. Część I.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykłady z użyciem technik audiowizualnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie
S-5Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Współpraca oraz postępowanie studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5
4,0
4,5
5,0