Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Substancje pomocnicze w przetwórstwie żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Substancje pomocnicze w przetwórstwie żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania substancji pomocniczych w przetwórstwie żywności |
C-2 | Zalety oraz zastrzeżenia w stosowaniu substancji pomocniczych w przetwórstwie żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Porównanie skuteczności wybranych substancji filtrujących. | 2 |
T-L-2 | Ekstrakcja rozpuszczalnikami substancji barwnych i aromatycznych | 4 |
T-L-3 | Hudroliza kwaśna i enzymatyczna skrobi | 2 |
T-L-4 | Enzymatyczna hydroliza białek. Część I. | 2 |
T-L-5 | Wyznaczanie stopnia hydrolizy białek. Część II | 2 |
T-L-6 | Własciwościwości skrobi modyfikowanych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zastosowanie substancji pomocniczych i ich rola w przetwórstwie żywności | 4 |
T-W-2 | Zastosowanie enzymów w przetwórstwie żywności | 2 |
T-W-3 | Nośniki - substancje umożliwiające wprowadzenie do produktów żywnościowych innych dodatków | 2 |
T-W-4 | Substancje klarujące | 2 |
T-W-5 | Zastosowanie gazów w przetwórstwie żywności | 2 |
T-W-6 | Dodatki stosowane na powierzchnię | 2 |
T-W-7 | Rozpuszczalniki ekstrakcyjne i ich rola w procesie produkcji żywności | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Samodzielne wykonanie ćwiczeń oraz sporządzenie sprawozdania z przeprowadzonych badań. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem (nieobowiązkowe) | 10 |
A-W-3 | Analiza wskazanej literatury | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego wykładów | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z użyciem technik audiowizualnych |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalona na podstawie ocen cząstkowych z trzech kolokwiów pisemnych uzyskanych przez studenta w czasie trwania zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Wykłady - zaliczenie w formie opisowej (ilość zagadnień - 5). |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
S-5 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO14-28_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat bezpieczeństwa stosowania substancji pomocniczych, zasad ich wdrażania. Posiada wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych substancji pomocniczych. | ZBJZ_1A_W01, ZBJZ_1A_W02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO14-28_U01 Potrafi ocenić skutki wynikające ze stosowania surowców pomocniczych w przetwórstwie żywności. Posiada umiejętność wykorzystania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. | ZBJZ_1A_U09, ZBJZ_1A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-2, M-1 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO14-28_K01 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K02, ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K04, ZBJZ_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-2, M-1 | S-4, S-5, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO14-28_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat bezpieczeństwa stosowania substancji pomocniczych, zasad ich wdrażania. Posiada wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych substancji pomocniczych. | 2,0 | |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO14-28_U01 Potrafi ocenić skutki wynikające ze stosowania surowców pomocniczych w przetwórstwie żywności. Posiada umiejętność wykorzystania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. | 2,0 | |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO14-28_K01 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | 2,0 | |
3,0 | Współpraca oraz postępowanie studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rutkowski A. i in., Substancje dodatkowe i składniki funkcjonalne żywności, AgroFood Technology, Czeladź, 1997
- Wiśniowski K., Surowce i materiały pomocnicze w przemyśle spożywczym, PWSZ, Warszawa, 1997
- Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW, Warszawa, 1995
- Warchlewski J. R., Zastosowanie enzymów w produkcji żywności na przełomie wieków, Przemysł Spożywczy, Warszawa, 2001, 8, S. 40-44
- Rutkowski A., Sawicka-Żykowska R., Preparaty enzymatyczne a substancje dodatkowe do żywności, Przemysł Spożywczy, Warszawa, 2002, 8, s. 50-54
- Kalinowska H., Turkiewicz M., Bielecki S., Enzymy nowej generacji w produkcji żywności, Przemysł Spożywczy, Warszawa, 2000, 10, s. 3-8