Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Utylizacja i zagospodarowane produktów ubocznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Utylizacja i zagospodarowane produktów ubocznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać charakterystykę surowców i produktów żywnościowych, podstawy szczegółowych technologii produkcji, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności. |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej zagospodarowania odpadów i produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie, regulamin i zasady BHP, kompetencje społeczne. | 1 |
T-L-2 | Wybrane metody utrwalania i zagospodarowania odpadów i produktów ubocznych przemysłu mięsnego, drobiarskiego i rybnego | 6 |
T-L-3 | Wybrane metody utrwalania i zagospodarowania odpadów i produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego | 2 |
T-L-4 | Wybrane metody utrwalania i zagospodarowania odpadów i produktów ubocznych przemysłu owocowo-warzywnego | 2 |
T-L-5 | Wybrane metody oczyszczania i zagospodarowania ścieków przemysłu rolno-spożywczego. | 2 |
T-L-6 | Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe i kompetencje społeczne. | 1 |
T-W-2 | Podział i główne kierunki wykorzystania produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego | 3 |
T-W-3 | Zagospodarowanie odpadów i produktów ubocznych wybranych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego | 24 |
T-W-4 | Podsumowanie treści wykładów. Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 6 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-5 | Zaliczenie | 1 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO15-29_W01 Ma wiedzę na temat zagospodarowania odpadów i produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego. | ZBJZ_1A_W03, ZBJZ_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO15-29_U01 Potrafi dokonać podziału,charakterystyki i oceny jakościowej produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego. | ZBJZ_1A_U05, ZBJZ_1A_U08, ZBJZ_1A_U09, ZBJZ_1A_U10, ZBJZ_1A_U11, ZBJZ_1A_U12 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO15-29_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-4 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO15-29_W01 Ma wiedzę na temat zagospodarowania odpadów i produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował wiedzę związaną z zagospodarowaniem odpadów i produktów ubocznych różnych sektorów przemysłu rolno-spożywczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO15-29_U01 Potrafi dokonać podziału,charakterystyki i oceny jakościowej produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zagospodarować odpady i produkty uboczne wybranych sektorów przemysłu rolno-spożywczego. Potrafi opracować uzyskane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO15-29_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje czynną postawę w procesie nauki. Wykazuje zaangażowanie w pracy zespołowej. Stosuje segregację i utylizację odpadów. Przywiązuje uwagę do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Dba należycie o środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pezacki W., Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych, PWN, Warszawa
- Pezacki W., Przetwarzanie jadalnych surowców rzeźnych, PWN, Warszawa
- pr. zbior. pod red. Z. Litwińczuka, Surowca rzeźne. Ocena i wykorzystanie., WN-T, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Kortz J., Ocena i wykorzystanie surowców rzeźnych, AR Szczecin, Szczecin, 1997
- pr zbior. pod red. S. Wajdy, Ocena i wykorzystanie surowców pochodzenia zwierzęcego., ART Olsztyn, Olsztyn, 1996