Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Produkty uboczne w przemyśle rolno-spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Produkty uboczne w przemyśle rolno-spożywczym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać charakterystykę surowców i produktów żywnościowych, podstawy technologii szczegółowych, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie, regulamin i zasady BHP, kompetencje społeczne.1
T-L-2Charakterystyka i otrzymywanie mączek4
T-L-3Charakterystyka i otrzymywanie preparatów białkowych2
T-L-4Charakterystyka i otrzymywanie hydrolizatów4
T-L-5Charakterystyka jakościowa ścieków.2
T-L-6Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie ćwiczeń2
15
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe i kompetencje społeczne.1
T-W-2Podział produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego3
T-W-3Charakterystyka produktów ubocznych i odpadowych wybranych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego24
T-W-4Podsumowanie treści wykładów. Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury6
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń6
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5Zaliczenie1
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO15-30_W01
Ma wiedzę na temat podziału i charakterystyki produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
ZBJZ_1A_W03, ZBJZ_1A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO15-30_U01
Potrafi dokonać podziału,charakterystyki i oceny jakościowej produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
ZBJZ_1A_U05, ZBJZ_1A_U08, ZBJZ_1A_U09, ZBJZ_1A_U10, ZBJZ_1A_U11, ZBJZ_1A_U12C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO15-30_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K02, ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K04, ZBJZ_1A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO15-30_W01
Ma wiedzę na temat podziału i charakterystyki produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
2,0
3,0Student opanował wiedzę związaną z podziałem i charakterystyką produktów ubocznych różnych sektorów przemysłu rolno-spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO15-30_U01
Potrafi dokonać podziału,charakterystyki i oceny jakościowej produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
2,0
3,0Student potrafi dokonać podziału, charakterystyki i oceny jakościowej produktów ubocznych. Potrafi opracować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO15-30_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
2,0
3,0Student wykazuje czynną postawę w procesie nauki. Wykazuje zaangażowanie w pracy zespołowej. Stosuje segregację i utylizację odpadów. Przywiązuje uwagę do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Dba należycie o środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pezacki W., Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych, PWN, Warszawa
  2. Pezacki W., Przetwarzanie jadalnych surowców rzeźnych, PWN, Warszawa
  3. pr. zbior. pod red. Z. Litwińczuka, Surowca rzeźne. Ocena i wykorzystanie., WN-T, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kortz J., Ocena i wykorzystanie surowców rzeźnych, AR Szczecin, Szczecin, 1997
  2. pr zbior. pod red. S. Wajdy, Ocena i wykorzystanie surowców pochodzenia zwierzęcego., ART Olsztyn, Olsztyn, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie, regulamin i zasady BHP, kompetencje społeczne.1
T-L-2Charakterystyka i otrzymywanie mączek4
T-L-3Charakterystyka i otrzymywanie preparatów białkowych2
T-L-4Charakterystyka i otrzymywanie hydrolizatów4
T-L-5Charakterystyka jakościowa ścieków.2
T-L-6Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie ćwiczeń2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe i kompetencje społeczne.1
T-W-2Podział produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego3
T-W-3Charakterystyka produktów ubocznych i odpadowych wybranych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego24
T-W-4Podsumowanie treści wykładów. Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury6
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń6
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5Zaliczenie1
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO15-30_W01Ma wiedzę na temat podziału i charakterystyki produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu roli i różnorodności biologicznej środowiska, w tym charaktrystyki surowców przetwarzanych na cele spożywcze, oraz wzajemnych relacji przetwórstwa spozywczego i środowiska naturalnego
ZBJZ_1A_W12Zna metody zabezpieczania i oceny jakości surowców i żywności
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe i kompetencje społeczne.
T-W-2Podział produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego
T-W-3Charakterystyka produktów ubocznych i odpadowych wybranych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego
T-W-4Podsumowanie treści wykładów. Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował wiedzę związaną z podziałem i charakterystyką produktów ubocznych różnych sektorów przemysłu rolno-spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO15-30_U01Potrafi dokonać podziału,charakterystyki i oceny jakościowej produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych oraz posiada zdolność samodzielnego planowania własnej kariery
ZBJZ_1A_U08Potrafi scharakteryzować zagrożenia dla środowiska powstające przy produkcji żywności oraz zaplanować metody i sposoby zagospodarowania odpadów.
ZBJZ_1A_U09Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i językach obcych. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
ZBJZ_1A_U10Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
ZBJZ_1A_U11Stosuje podstawowe technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie zarządzania bezpieczeństwem i jakością żywności. Umie przeprowadzić analizy statystyczne wyników eksperymentów
ZBJZ_1A_U12Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie, regulamin i zasady BHP, kompetencje społeczne.
T-L-2Charakterystyka i otrzymywanie mączek
T-L-3Charakterystyka i otrzymywanie preparatów białkowych
T-L-4Charakterystyka i otrzymywanie hydrolizatów
T-L-6Ćwiczenie podsumowujące. Zaliczenie ćwiczeń
T-L-5Charakterystyka jakościowa ścieków.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać podziału, charakterystyki i oceny jakościowej produktów ubocznych. Potrafi opracować uzyskane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO15-30_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia podyplomowe, kursy)
ZBJZ_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
ZBJZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
ZBJZ_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
ZBJZ_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni, a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe i kompetencje społeczne.
T-W-2Podział produktów ubocznych przemysłu rolno-spożywczego
T-W-3Charakterystyka produktów ubocznych i odpadowych wybranych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego
T-W-4Podsumowanie treści wykładów. Zaliczenie wykładów
T-L-1Wprowadzenie, regulamin i zasady BHP, kompetencje społeczne.
T-L-2Charakterystyka i otrzymywanie mączek
T-L-3Charakterystyka i otrzymywanie preparatów białkowych
T-L-4Charakterystyka i otrzymywanie hydrolizatów
T-L-5Charakterystyka jakościowa ścieków.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje czynną postawę w procesie nauki. Wykazuje zaangażowanie w pracy zespołowej. Stosuje segregację i utylizację odpadów. Przywiązuje uwagę do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Dba należycie o środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0