Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)

Sylabus przedmiotu Sensoryczne metody oceny jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sensoryczne metody oceny jakości żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1otrzymanie zaliczenia z biochemii i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu metod przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń2
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej2
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych2
T-L-4Zastosowanie metod profilowania smakowitości i tekstury wybranych produktów spożywczych.2
T-L-5Dobór i zastosowanie metod skalowania artykułów żywnościowych.2
T-L-6Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów żywnościowych2
T-L-7Porównanie metody kolejności a wielokrotnych uporządkowań artykułów żywnościowych2
T-L-8Kolokwium zaliczeniowe1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu sensorycznych metod oceny jakości2
T-W-2Podstawy metod analizy sensorycznej.4
T-W-3Warunki stosowania sensorycznych metod oceny jakości. Sprawność sensoryczna.2
T-W-4Przygotowanie próbek żywnościowych do oceny. Zasady zastosowania sensorycznych metod oceny jakości produktu. Kryteria doboru oceniających. Szkolenia w zakresie sensorycznych metod oceny jakości.2
T-W-5Charakterystyka metod sensorycznych stosowanych w analizie i ocenie jakości żywnosci.4
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny za zaliczenie poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-4Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego z tematyki wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO2-4_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio do produktu dobiera metody analizy sensorycznej.
ZBJZ_1A_W12C-1T-W-6M-3, M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO2-4_U01
Student posiada umiejętność doboru metod i przeprowadzenia własciwie dobranej analizy sensorycznej do produktów żywnościowych.
ZBJZ_1A_U02C-1, C-2T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-1M-3, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBJZ_1A_PO2-4_K01
Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K04C-1, C-2T-L-8M-3, M-1, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO2-4_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio do produktu dobiera metody analizy sensorycznej.
2,0
3,0Zna najważniejsze zasady analizy sensorycznej stosowane przy badaniu produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO2-4_U01
Student posiada umiejętność doboru metod i przeprowadzenia własciwie dobranej analizy sensorycznej do produktów żywnościowych.
2,0
3,0Potrafi dobrać i przeprowadzić podstawowe analizy z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBJZ_1A_PO2-4_K01
Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
2,0
3,0Nie jest pewny posiadanej wiedzy. Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I., Sensoryczne badania żywności, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2009
  2. Gawęcki J., Jędryka T., Analiza sensoryczna, Wydawnictwo AE, 1999
  3. Krełowska- Kułas N., Badanie jakości produktów spożywczych, PZWL, Warszawa, 1999
  4. Ackertnan D., Historia naturalna zmysłów, Książka i Wiedza, Warszawa, 1994
  5. Gawęcki J., Wagner W., Podstawy doświadczalnictwa w nauce o żywieniu i żywności, Skrypt AR, Poznań, 1988
  6. Krełowska- Kułas N., Badanie jakości produktów spożywczych, PZWL, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Andrzejewski H., Gołębiowska T., Ćwiczenia z analizy sensorycznej, Skrypt WSE, Poznań, 1974
  2. Fortuna T., Gibiński T. Nawotna A., Ćwiczenia z analizy żywności, Skrypt AR, Kraków, 1992
  3. Fortuna T., Juszczuk L. Sobolewska- Zielińska J., Podstawy analizy żywności, AR, Kraków, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń2
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej2
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie wybranych środków spożywczych2
T-L-4Zastosowanie metod profilowania smakowitości i tekstury wybranych produktów spożywczych.2
T-L-5Dobór i zastosowanie metod skalowania artykułów żywnościowych.2
T-L-6Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów żywnościowych2
T-L-7Porównanie metody kolejności a wielokrotnych uporządkowań artykułów żywnościowych2
T-L-8Kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu sensorycznych metod oceny jakości2
T-W-2Podstawy metod analizy sensorycznej.4
T-W-3Warunki stosowania sensorycznych metod oceny jakości. Sprawność sensoryczna.2
T-W-4Przygotowanie próbek żywnościowych do oceny. Zasady zastosowania sensorycznych metod oceny jakości produktu. Kryteria doboru oceniających. Szkolenia w zakresie sensorycznych metod oceny jakości.2
T-W-5Charakterystyka metod sensorycznych stosowanych w analizie i ocenie jakości żywnosci.4
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO2-4_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych. Odpowiednio do produktu dobiera metody analizy sensorycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_W12Zna metody zabezpieczania i oceny jakości surowców i żywności
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu metod przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
Treści programoweT-W-6Błędy w analizie sensorycznej
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna najważniejsze zasady analizy sensorycznej stosowane przy badaniu produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO2-4_U01Student posiada umiejętność doboru metod i przeprowadzenia własciwie dobranej analizy sensorycznej do produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_U02Potrafi dobrać metody oceny jakości i bezpieczeństwa surowców i produktów żywnościowych
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu metod przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej
T-L-7Porównanie metody kolejności a wielokrotnych uporządkowań artykułów żywnościowych
T-L-6Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów żywnościowych
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-2Ocena formująca: oceny za zaliczenie poszczególnych ćwiczeń
S-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać i przeprowadzić podstawowe analizy z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBJZ_1A_PO2-4_K01Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBJZ_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia podyplomowe, kursy)
ZBJZ_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu metod przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania metod analizy sensorycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-8Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie jest pewny posiadanej wiedzy. Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0