Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo zdrowotne konsumenta:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo zdrowotne konsumenta | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z rolą związków biologicznie aktywnych i innych, obecnych w żywności. Nabycie umiejętności komponowania diety, by poprzez odpowiedni dobór maksymalizować jej prozdrowotne efekty. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Źródła wody w żywieniu - możliwość ich wpływu na stan nawodnienia i odzywienia organizmu | 3 |
T-A-2 | Dobór odpowiednich kwasów tluszczowych w diecie jako wyraz profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych | 3 |
T-A-3 | Rola produktów będących źródłem węglowodanów w profilaktyce otyłości i insulinooporności | 3 |
T-A-4 | Żywność określana mianem prozdrowotnej | 3 |
T-A-5 | Składniki bioaktywne w żywności - ich rola i źródła | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rytm okołodobowy a rozkład i skład posiłków i ich rola w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu | 2 |
T-W-2 | Żywieniowa regulacja funkcji ośrodków głodu i sytości jako profilaktyka nadwagi i otyłości prostej | 2 |
T-W-3 | Woda i jej rola w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego i całego organizmu | 2 |
T-W-4 | Produkty trawienia i metabolizmu białek i ich pozytywny i negatywny wpływ na organizm | 2 |
T-W-5 | Węglowodany – czy tylko źródło energii? | 2 |
T-W-6 | Pro- i antyzdrowotne właściwości lipidów i kwasów tłuszczowych obecnych w diecie | 2 |
T-W-7 | Warzywa i owoce - źródło związków biologicznie aktywnych o szczególnych właściwościach prozdrowotnych | 2 |
T-W-8 | Pozytywne i negatywne efekty metabolizmu ksenobiotyków | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Analiza wskazanej literatury | 25 |
A-W-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: prezentacja przygotowana na zadany temat |
S-2 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO3-6_W01 Zna wpływ środowiska na skład produktów oraz zna rolę zwiazków biologicznie aktywnych i innych obecnych w żywności | ZBJZ_1A_W04, ZBJZ_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO3-6_U01 Student umie stale podnosić swoje kompetencje zawodowe, tak aby zgodnie z najnowszą wiedzą komponować dietę o prozdrowotnych efektach oddziaływania na organizm | ZBJZ_1A_U01, ZBJZ_1A_U05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO3-6_K01 Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy | ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO3-6_W01 Zna wpływ środowiska na skład produktów oraz zna rolę zwiazków biologicznie aktywnych i innych obecnych w żywności | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe | |
4,5 | Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO3-6_U01 Student umie stale podnosić swoje kompetencje zawodowe, tak aby zgodnie z najnowszą wiedzą komponować dietę o prozdrowotnych efektach oddziaływania na organizm | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących prozdrowotnych składników diety i nie potrafi dokonać skomponować diety o właściwościach prozdrowotnych. |
3,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące prozdrowotnych składników diety z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury . Potrafi w ograniczonym stopniu skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych. | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące prozdrowotnych składników diety. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować. Potrafi skomponować dietę o właściwościach prozdrowotnych. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego skomponowania diety o właściwościach prozdrowotnych. Potrafi uzasadnić dokonane wybory w ograniczonym stopniu. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego skomponowania diety o właściwościach prozdrowotnych. Potrafi w pełni uzasadnić dokonane wybory. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO3-6_K01 Student rozumie potrzebę stałego dokształcania się i popularyzacji zdobytej wiedzy | 2,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia |
3,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
3,5 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,5 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia | |
5,0 | Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, PWN, Warszawa, 2012
- Januszewicz P., Socha P., Mazur A., Żywienie w zdrowiu publicznym, Wyd. Uniw. Rzesz., Rzeszów, 2009
Literatura dodatkowa
- Dziuba J., Fornal Ł., Biologicznie aktywne peptydy i białka żywności, WNT, Warszawa, 2009
- Sygit M., Zdrowie publiczne, Kluwer, Warszawa, 2010