Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Aquaculture and Fisheries (S1)
Sylabus przedmiotu Fisheries resources:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Aquaculture and Fisheries | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fisheries resources | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrobiology; Oceanography; Fish Systematics; Fish Biology |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To provide students with basic courses of fisheries resources. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | 1. Fisheries statistics. The state of world fisheries. 2. The stock identification. 3. Composition of the exploited part of the stock in terms of body length and fish age. 4. Fishing effort standardization. 5. Daily fluctuations in fishing efficiency. 6. Biomass assessment of aquatic biological resources. 7. Mathematical modeling of individual growth. 8. Assessment of total, natural and fishing mortality. 9. Selectivity of fishing gears. 10. Colloquium. 11. Drawing up a fishing plan with the help of a fishing atlas. 12. Virtual population analysis. 13. Dependence of the size of the supplement on the size of the spawning stock. 14. Selected elements of monitoring aquatic biological resources. 15. Colloquium. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Global living aquatic resources - characteristic and main species. 2. Fisheries resources - stocks and their exploitation. 3. Capture fisheries production. The most important fishing countries in the world and their catches. The most important fish species. 4. Small scale fisheries. 5. Characteristics of the world's most important fisheries areas. 6. Characteristics of freshwater fisheries resources. 7. Characteristics of marine fisheries resources. 8. Methodology of researching fisheries resources. 9. Sustainable exploitation of fisheries resources - managmant and development. 10. History of fisheries resources research. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Participation in classes | 30 |
A-P-2 | Self-study | 30 |
A-P-3 | Preparation for classes | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Lectures | 30 |
A-W-2 | Self-study | 30 |
A-W-3 | Study of the literature | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lectures, presentations, movies |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Grade |
S-2 | Ocena podsumowująca: Exam |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C07_W01 Student is able to characterize the distribution and size of fisheries resources. Student is able to determine the dynamics of changes in fisheries resources, taking into account the reasons for these changes. | AQF_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C07_U01 Student is able to characterize and analyze the fisheries resources based on available information. | AQF_1A_U13, AQF_1A_U05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AQF_1A_C07_K01 Student is able to assess the effects of activities in the field of fisheries and water management. | AQF_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C07_W01 Student is able to characterize the distribution and size of fisheries resources. Student is able to determine the dynamics of changes in fisheries resources, taking into account the reasons for these changes. | 2,0 | |
3,0 | Basic knowledge about global living aquatic resources (characteristic and main species) and fisheries resources (stocks and their exploitation). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C07_U01 Student is able to characterize and analyze the fisheries resources based on available information. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to analyze the size of fisheries resources based on available informations, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AQF_1A_C07_K01 Student is able to assess the effects of activities in the field of fisheries and water management. | 2,0 | |
3,0 | Student has the ability to planning of rational and ethical fisheries management. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- 1. Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990, Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990
- Caddy J.F., Griffiths R.C., Living marine resources and their sustainable development: some environmental and institutional perspectives, FAO, Rome, 1995, FAO, Rome, 1995
- Wilson D.E., Reeder D.M., Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005, Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005
- FAO, The State of World Fisheries and Aquaculture, FAO, Rome, http://www.fao.org/state-of-fisheries-aquaculture (pdf FAO fish book), FAO, Rome, 2018
- FAO, Impacts of climate change on fisheries and aquaculture. Synthesis of current knowledge, adaptation and mitigation options, FAO, Rome, http://www.fao.org/3/i9705en/i9705en.pdf (pdf FAO book), FAO, Rome, 2018